براساس آخرین آمارهای اعلام شده، بیش از 640 میلیون نفر از مردم جهان اضافه وزن دارند و به این ترتیب تعداد افراد چاق از لاغرها پیشی گرفته است.
کد خبر: ۸۹۶۲۳۲
جمعیت افراد چاق، 641 میلیون نفر شد

نتایج مطالعات نشان می‌دهد افزایش ناگهانی میزان چاقی در 40 سال گذشته به این معناست که تعداد افراد با شاخص توده بدنی بالای 30 از 105 میلیون نفر در سال 1975 به 641 میلیون نفر در سال 2014 افزایش یافته است. بر این اساس، در حال حاضر بیش از یک نفر از هر ده مرد و یک نفر از هر هفت زن چاق است.

در این مطالعه که با همکاری سازمان بهداشت جهانی و بیش از 700 محقق از سراسر جهان صورت گرفت، پژوهشگران قد و وزن حدود 20 میلیون نفر بزرگسال را از 186 کشور مورد بررسی قرار دادند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد در چهار دهه اخیر، میانگین شاخص توده بدنی در مردان از 7/21 به 2/24 و در زنان از 1/22 به 4/24 افزایش یافته است. این یعنی در هر دهه به طور میانگین 5/1 کیلوگرم به وزن متوسط انسان افزوده شده است.

سیرها از گرسنه‌ها خبر ندارند

در این تحقیق مشخص شد، افراد بزرگسال ژاپنی درمیان کشورهای پردرآمد، کمترین میزان شاخص توده بدنی را داشتند. این در حالی است که آمریکایی‌ها بیشترین میزان شاخص توده بدنی را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین تعداد افراد مبتلا به چاقی در چین و ایالات متحده بیش از سایر کشورهاست. این پژوهشگران همچنین پیش‌بینی کرده‌اند اگر روند کنونی ادامه یابد، 18 درصد از مردان و 21 درصد از زنان تا سال 2025 دچار چاقی خواهند شد.

با وجود این، کمبود وزن شدید در مناطق فقیر جهان همچنان مسأله‌ای جدی در حوزه سلامت محسوب می‌شود و روند جهانی افزایش وزن نباید بر مشکل بسیاری از مردم جهان که غذای کافی برای خوردن ندارند، سایه بیفکند. برای مثال درجنوب آسیا، تقریبا یک‌چهارم جمعیت و در مرکز و شرق آفریقا نیز حدود 12 درصد از زنان و 15 درصد از مردان دچار کمبود وزن هستند. اضافه وزن، اثراتی منفی بر بدن دارد و باعث مشکلات متعدد جسمی می‌شود. بعلاوه، در صورت افزایش روند اضافه وزن، فرد ممکن است دچار چاقی بیمارگونه شود. چاقی بیمارگونه موجب بروز اختلال در فعالیت‌های جسمی شخص مانند نفس کشیدن و راه رفتن می‌شود. گفتنی است اکنون در حدود یک درصد از مردان و دو درصد از زنان دچار چاقی بیمارگونه هستند و به طورکلی 55 میلیون نفر در دنیا با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

راهکار چیست؟

اما برای کاهش شتاب این روند جهانی چه باید کرد؟ با این که سبک کم‌تحرک زندگی امروزی از اصلی‌ترین عوامل بروز اضافه وزن است، برخی پژوهشگران بر این باورند اجرای سیاست‌های تشویقی برای افزایش مصرف غذاهای سالم و نیز افزایش قیمت انواع محصولات فرآوری شده و ناسالم (نظیر نوشیدنی‌های گازدار) از طریق اهرم‌های نظارتی همچون مالیات می‌تواند تا حدی از شدت این بحران جهانی بکاهد. تجربه موفق برخی کشورها در سال‌های اخیر نشان داده این هدف، چندان هم دور از دسترس نیست.

منبع: ساینتیفیک امریکن

مترجم: زهره غنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها