غیر از سر و صدای مربیان و بازیکنان دو تیم به داوران دیدار پتروشیمی بندرامام و نفت آبادان در سری بازی‌های هفتگانه فینال بسکتبال، دامنه اعتراض مدیران باشگاه نفت به رسانه‌های گروهی هم کشیده شد با این عنوان که بازی نمی‌کنیم.
کد خبر: ۸۹۶۲۲۷
آبادان، جغرافیای جدیدی برای بسکتبال

خیلی‌ها که بازی را دیده‌اند و معتقدند ضعف داوری از چیدمان نادرست داوران توسط فدراسیون بسکتبال نشات می‌گیرد، گفتند خارج از مسائل داوری، نفتی‌ها بهانه درست کردند، زیرا دو باخت پی در پی برای یک تیم در دو روز می‌تواند سنگین و تبعات منفی داشته باشد و نفتی‌ها به موقع دست به کار شدند تا در بازی‌های سوم و چهارم جو حاکم بر مسابقه‌های خانگی را کاملا تحت اختیار داشته باشند. از طرفی توپی که از سوی نفتی‌ها به زمین داوران فدراسیون بسکتبال روانه شد، می‌توانست فشار روانی زیادی روی دوش داورانی بگذارد که قرار است بازی‌های سوم و چهارم را در فینال هفتگانه بسکتبال، آن هم در آبادان قضاوت کنند.

نفت آبادان در لیگ برتر بسکتبال خوب جلو آمد و در بین تیم‌هایی که شانس رسیدن به فینال را داشتند، تصمیم‌های بهتری گرفت در نهایت رویاروی پتروشیمی بندرامام ایستاد.

آبادان زمانی به خاطر حضور اتباع خارجی مهد بسکتبال ایران بود و بازیکنان دهه‌های 30 و 40 از برترین‌های بسکتبال ایران به شمار می‌رفتند. نگاهی به همین سابقه از ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی بسکتبال در آبادان خبر می‌دهد تیم‌هایی مانند نفت برای توسعه اقتصادی بسکتبال در منطقه باید از این توانمندی اجتماعی استفاده کنند. تیم نفت با شعار «آبادان برزیلته» خاطره فوتبال برزیلی را در اذهان ما زنده می‌کند، اما فینالیست شدن بسکتبال این باشگاه جنوبی در واقع جغرافیای جدیدی برای بسکتبال ایران ترسیم کرده است که از این پس باید در کنار فوتبال، بسکتبال آبادان را در حوزه ورزش ایران جدی بگیریم.

نفتی‌ها که قصد ترک بازی‌های نهایی لیگ برتر بسکتبال را کرده بودند یک روز بعد از بازی دوم از تصمیم خود پشیمان شدند؛ پشیمانی خوبی که در سرنوشت بسکتبال با حضور مردم خوب و خونگرم آبادان تاثیر مثبت داشت.

بحث داوران و داوری بسکتبال که نفتی‌ها آن را چند روز ادامه دادند با آنها در لیگ آغاز نشد، همان گونه که دانشگاه آزاد هم عامل نرسیدن به نیمه نهایی را ضعف داوری دانست پس اصولا این ضعف کلی در لیگ برتر بسکتبال حاکم بوده و فقط شامل یک تیم نمی‌شود.

پتروشیمی بندرامام نیز با سوت‌های اشتباه داوران در دیدارهای متعدد بارها فریاد زد اما اتفاقات بازی در چارچوب خود بازی باید حل و فصل شود نه این که بیش از اندازه کش داده شود تا روح برگزاری مسابقه تحت‌الشعاع اتفاقات ریز و درشت مسابقه باشد.

ورزش به عنوان یک نمایش و عامل سازنده در جامعه به ارتباط‌های مختلفی از جمله اجتماع و فرهنگ کمک می‌کند و همزمان شور و اشتیاق بین جوانان را تقویت و تشویق می‌کند؛ بنابراین آنچه در یک رویداد ورزشی در راس اهمیت قرار می‌گیرد هدف از برگزاری رویداد ورزشی است که دانستن این موضوع به مسئولان باشگاه‌ها کمک می‌کند تابع تصمیمات احساسی نباشند و تصمیم گیری بر مبنای تجربه مشارکتی را به سلیقه فردی اولویت دهند.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها