با مرور حوادثی مانند جاری شدن سیل در استان‌های کشور می​توان به این نتیجه رسید که هنوز آن طور که باید برای آموزش شهروندان و توانمند‌کردن آنها برای مقابله با چنین حوادثی تلاش نشده است، چون هنوز هستند افرادی که از روی ناآگاهی در حریم رودخانه‌ها اقدام به ساخت و ساز یا کشاورزی می​کنند و به این ترتیب هنگام بروز حادثه آسیب می‌بینند.
کد خبر: ۸۹۶۰۵۳
آموزش ​و پیشگیری بر علیه حادثه

در واقع خشکسالی‌های اخیر سبب شده برخی مسئولان و شهروندان فراموش کنندنباید در بستر و حریم رودخانه ها فعالیت کنند.

چراکه درست است بسیاری از رودخانه‌های کشور به رودخانه فصلی بدل شده اند،اما با کمترین بارشی آب دوباره در آنها جریان پیدا می‌کند و...

در واقع دستگاه​های نظارتی نیز به شکلی عمل نمی​کنندکه افراد ناآگاه از تجاوز به حریم رودخانه ها منع شوند و اولین قربانیان سیلاب لقب نگیرند، به همین خاطر به نظر می رسد برخی مدیران نیز به آموزش و آگاهی بیشتری نیاز دارند تا بتوانند وظیفه خود را بدرستی اجرا کنند.

برای نمونه در خرم آباد پل​های موقتی‌ای کار گذاشته شده بود که هنگام جاری شدن سیل شرایط را برای شهروندان دشوار تر کرد، زیرا آب پشت این پل ها جمع شد و سرریز آن وارد خانه‌های شهروندان شد و به این شکل بار مضاعفی شد بر دوش آنها.

باید تاکید کرد که آموزش شاه کلید پیشگیری است ،یعنی هرچه برای آموزش شهروندان تلاش کنیم از میزان خسارت ها کم شده و درنتیجه پس از حادثه ​ بازسازی با هزینه کمتری انجام می شود.

ناگفته نماند که بیشتر خسارت های ناشی از سیل به دلیل تخریب سرزمین اتفاق می‌افتد، زیرا به دلیل غفلت از محیط زیست جنگل​ها و مراتع از بین رفته​اند و به این شکل بستر برای سیلاب ها آماده شده و در چنین شرایطی بارش‌های اندک نیز به روان آب و سیلاب بدل می​شوند بنابراین باید از آموزش و پرورش، آموزش‌عالی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی خواست برای فرهنگ سازی و آموزش شهروندان بیشتر تلاش کنند زیرا هرچه بتوانیم میزان تخریب جنگل و مرتع را کاهش دهیم از قدرت سیلاب‌ها و خسارتی که به کشور تحمیل می‌شود کم خواهد شد.​

علی کائیدی - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها