«زود تصمیم‌گیری نکن. پشیمان می‌شوی!» شاید این جمله را زیاد شنیده باشید یا بارها در زندگی تجربه کرده‌اید که تصمیم‌گیری از سر عجله و هیجان کاذب تا چه اندازه می‌تواند نتایجی حسرت‌بار به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۶۰۴۹

اختیار خیلی چیزها در زندگی به دست ما نبوده، اما هرچه بزرگ‌تر و مستقل‌تر شده‌ایم، به استقلال رای بیشتری هم رسیده‌ایم. موفقیت کودک یا نوجوانی که در مدرسه درس می‌خواند تا اندازه‌ای محدود در دست خودش است و خانه و خانواده‌ای که در آن زندگی می‌کند هم نقش بسیار مهمی در درسخوان و موفق شدن یا نشدن وی ایفا می‌کنند. اما اگر او درایت لازم را داشته باشد، با گذشت زمان و ورود به جامعه می‌تواند استقلالی نسبی پیدا کند و بالاخره زمانی می‌رسد که بیشتر تصمیم‌گیری‌ها را برعهده خود می‌بیند .

حس شیرینی است. دیگر کسی نیست که به تو فرمان بدهد باید کاری را انجام بدهی که من می‌گویم و هنوز آن قدر عقل‌رس نشده‌ای که خودت برای خودت تصمیم بگیری. نه، اکنون دیگر نوبت شخص خودت است که تعیین‌کننده باشی. اما سعی کن درست تصمیم بگیری تا به همگان ثابت کنی که لیاقت این استقلال را داشته‌ای.

اولین شرط تصمیم‌گیری درست آن است که مدت زمان کافی روی آن فکر کنی، سپس تحقیق کنی و در نهایت همه جوانب را بسنجی. اما شاید تاکنون این را نمی‌دانستی که خواب کافی تا چه اندازه می‌تواند نقش مهم و موثری بر درست تصمیم گرفتن داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد کمبود خواب توانایی درست فکر کردن و سنجیدن جوانب مختلف را سلب می‌کند و به همین دلیل، فردی که از لذت داشتن خواب کافی محروم است، نمی‌تواند به درستی فکر کند و تصمیم بگیرد. حتی نوشیدن قهوه و مصرف محرک‌هایی مانند کافئین و آمفتامین نیز نمی‌توانند به مغز کمک کنند تا رویه معمول خود را ادامه دهد. آن چه ذهن شما برای درست اندیشیدن و تصمیم‌گیری لازم دارد، بازلین است که پس از خواب کافی حاصل می‌شود .

پس دفعه دیگر که با گزینه‌هایی مهم در زندگی‌تان مواجه شدید و احساس کردید به تصمیم‌گیری جدی احتیاج دارید، پیش از هر چیز به یک رختخواب گرم و نرم فکر کنید. چون در آن موقع بیش از هر چیز دیگر به آن احتیاج دارید. خواب کافی داشته باشید و اجازه دهید بدن‌تان به شادابی لازم برسد تا بتوانید با تجدید قوا برای خود تصمیم بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها