جمعی از نمایندگان پارلمان اروپا در نامه‌ای به موگرینی، بهبود روابط با ایران را منوط به رفع مسائل حقوق‌بشری کردند.
کد خبر: ۸۹۵۹۴۸

امروز در حالی فدریکا موگرینی، مسئول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صدر هیاتی به تهران سفر می‌کند که همزمان با این سفر، تبلیغات رسانه‌ای و سیاسی به بهانه مسائل حقوق بشری علیه ایران شدت گرفته است.

به گزارش جام‌جم، هرچند ترکیب هیات اروپایی که راهی کشورمان شده، ترکیبی غیرسیاسی و معطوف به مسائل اقتصادی و بحران‌های زیست‌محیطی است، اما به‌نظر می‌رسد که برخی گروه‌های فشار در اتحادیه اروپا علاقه‌مندند تا از این سفر در راستای طرح دوباره ادعاهای حقوق بشری‌شان استفاده کنند. در همین جهت جمعی از نمایندگان مجلس اروپا در نامه‌ای به موگرینی از وی خواستند که مشروط بودن گسترش روابط با ایران به قبول استانداردهای حقوق‌بشری اتحادیه را در تهران به گوش مسئولان این کشور برساند.

ماریچه اسخاکه از نمایندگان پارلمان اروپا همراه 60 نماینده دیگر با ارسال نامه‌ای به موگرینی، گنجانده شدن مسائل مربوط به دیدگاه اروپا در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران در دستور کار سفر هفته آینده را خواستار شده‌اند. در نامه اسخاکه و همکارانش آمده است: «خیلی از مسائل باید با ایران مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گیرد ولی اتحادیه اروپا باید با شفافیت (به طرف مقابل) بفهماند که حقوق بشر، اصلی‌ترین بحث مورد توجه ماست و همه تماس‌ها (با ایران) به بهبود شرایط حقوق‌بشر در ایران مشروط خواهد بود.» به گزارش فارس و به نقل از وبگاه رسمی مجلس نمایندگان اروپا، نمایندگان اروپایی در بخش دیگر این نامه از مسئول سیاست خارجی اتحادیه خواسته‌اند که نقش ایران در تحولات «منطقه ناآرام» خاورمیانه هم روی میز مذاکرات قرار بگیرد.

این نامه درحالی منتشر شده که پیش از این، سفر کاترین اشتون، مسئول پیشین هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌دلیل دیدار با برخی چهره‌های جنجالی، تحت تاثیر حاشیه‌های حقوق‌بشری قرار گرفت. گرچه گفته می‌شود که موگرینی قرار نیست در جریان سفر خود به تهران از این دست دیدارها داشته باشد، اما انتشار نامه نمایندگانی از پارلمان اروپا، نشان می‌دهد گروه‌های تندروی غربی بی‌میل نیستند تا با به میان کشیدن بحث‌های تکراری درباره حقوق بشر، این سفر را هم مانند سفر اشتون، جنجالی کنند.

تکرار ادعاهای آمریکا درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران

نامه حقوق‌بشری تعدادی از اعضای پارلمان اروپا با انتشار گزارش سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا همزمان شده است. به گزارش فارس، واشنگتن در گزارش سال 2015 درباره حقوق بشر ایران، به تکرار ادعاهای قبلی درباره تهران پرداخته است. در بخشی از این گزارش 45 صفحه‌ای ادعا شده حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان سال 2013، بعد از انتخاباتی غیرآزاد روی کارآمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها