مدیر شبکه مستند از روزهایی می‌گوید که با ورود به این شبکه با افرادی در پست‌های مختلف روبه‌رو شد که حقوق می‌گرفتند ولی کارآیی کافی نداشتند.
کد خبر: ۸۹۵۹۴۴

امیرتاجیک که به سامان‌بخشی به مسائل مالی و شفاف سازی در روند تولید معتقد است در این باره به مهر گفت: زمانی که به شبکه مستند آمدم به همراه سایر دوستان سعی کردیم از فضایی که در اختیارمان قرار گرفته بیشترین استفاده را ببریم و بهره وری نیرویی داشته باشیم. پیش از این در پرس تی وی هم چنین الگویی داشتیم اما در سیما به خاطر بالا بودن حجم کارها و نیروها سر و سامان دادن به این مساله زمان‌بر است.

وی افزود: یکی از اقدامات اولیه ای که در این زمینه انجام دادیم کُد دار کردن برنامه ها بود. قبلا یک تهیه کننده مراجعه می کرد و با درخواست مبلغ بالایی که بخش اعظم آن هم در جیب خودش می رفت درصدد تولید بر می آمد اما در روش جدید تک تک عوامل یک پروژه طرف حساب مستقیم ما هستند و پول شان را مستقیما از شبکه دریافت می کنند. این روش هم از فساد مالی جلوگیری می کند و هم مدیریت صحیح بودجه برای تولیدات را به همراه می آورد.

به نظر من شبکه ها هرچه بزرگ تر باشند مشکلات‌شان هم بیشتر است. شبکه ما کوچک است و این مسائل راحت تر سر و سامان می‌گیرد، ضمن این‌که تولید برنامه‌های زنده شبکه‌های دیگر ممکن است در اجرای چنین روشی خلل ایجاد کند و به این زودی نتوانیم سیستم مالی سازمان را تغییر یافته پیش بینی کنیم ولی در خصوص شبکه مستند می توان گفت این برنامه به ما کمک کرد که مسیر درست تری را در آینده پیش رو داشته باشیم.

شبکه ها باید تخصصی کار کنند

وی اضافه کرد: بودجه شبکه در سال 94 نسبت به سال قبل نه تنها افزایش نداشت بلکه کمتر هم شده بود اما با این شرایط حجم تولیداتمان افزایش پیدا کرد. یکی از دلایلش همان پرداخت مستقیم بود و دلیل دیگر تلاش برای کوچک سازی تیم تولید. به این معنی که ما سعی کردیم بتوانیم تیم‌های 3 نفره مستندساز را برای تولید ترغیب کنیم و از حداقل نفرات بهره ببریم. شفاف سازی مالی در اصل به خاطر اطمینانی بود که مستندسازان به ما داشتند و توانستیم از آن رقم های شگفت انگیز روز به روز فاصله بگیریم.

تاجیک با اشاره به این‌که بخشی از این فعالیت‌ها را در شبکه برون مرزی تجربه کرده بوده اند، عنوان کرد: بخشی دیگر هم در آشنایی با شبکه‌های دیگر به دست آمد و توانستیم این مسائل را به اجرا درآوریم. روز اولی که من به این شبکه آمدم 183 نفر نیرو داشت که الان تعدادشان به 67 نفر رسیده است، چراکه به اعتقاد من نیروی ستادی باید نقش تسهیل کننده را برای نیروی تولید داشته باشد و توان ما در فضای بیرون از شبکه استفاده شود.

حذف نیروهای ناکارآمد

این مدیر رسانه در صدا و سیما افزود: روز اول که متوجه این تعداد شدم بسیار تعجب کردم. وقتی اولین مبلغ ماهانه را واریز کردند متوجه شدم همه دارایی صرف حقوق ها شده و هیچ مبلغی برای تولید نمانده است. کنجکاو شدم ببینم چه کسانی در این مجموعه کار می‌کنند. 12 نفرشان افرادی بودند که صرفا در سمت هایی چون کارشناس و مشاور حقوق می‌گرفتند و اصلا سر کار نمی آمدند. تعداد زیادی هم افرادی بودند که به صورت نیم شیفت فقط 4 ساعت می آمدند و تقریبا هیچ کارایی نداشتند. یکسری هم نیروهایی بودند که اگرچه فرصت در اختیارشان گذاشتیم اما به طور حرفه ای کاربلد نبودند و توانایی های شان باید در جای دیگری استفاده می شد.

وی با تاکید بر این‌که کوچک‌سازی دستور مقام معظم رهبری است و این کار باید انجام شود، تصریح کرد: مابقی کسانی که باقی ماندند کارمند سازمان بودند و این ها امروز از توان شان به درستی استفاده می شود. روش من این چنین است که خودم بیشتر از همه کار می کنم و گاهی خارج از ساعت اداری یا روزهای تعطیل هم در حال پیگیری امور هستم. این باعث می شود در بچه‌ها هم انگیزه برای تلاش بالاتر رود.

تولیدات‌مان حرفه ای و بومی می‌شوند

این مدیر تلویزیونی درباره اهدافی که سال 95 دارد، گفت: من فکر می کنم شبکه های تلویزیونی باید تخصصی کار کنند ما در سال جدید دنبال این نیستیم که تعداد برنامه های مان را مرتب افزایش دهیم، اتفاقا برعکس دوست داریم تولیدات مان حرفه ای تر شود و فرهنگی بومی‌مان را با موضوعات مختلف در نگاه بین‌المللی بسازیم. یکی از مشکلات اساسی ما این است که فکر می کنیم تامین کننده بودجه یک مستند باید یک نهاد یا شبکه باشد در صورتی که هیچ جای دنیا این چنین نیست.

وی افزود: در سایر نقاط دنیا هزینه تولید توسط مستند چند شبکه و نهاد پرداخت می‌شود و در نتیجه همه این سرمایه‌گذاران می‌توانند اعمال سلیقه کنند. حاصلی که از این طریق به دست می‌آید تولید یک مستند با نگاه حرفه است که سلایق و دیدگاه های مختلفی را راضی نگه می دارد و امکان پخش در رسانه های متفاوت و متنوع را پیدا می کند. ما هم در تلاشیم مستندهای بهتری بسازیم و مخاطب بین الملل را هدف قرار دهیم.

مدیریت مسئولیت است

مدیر شبکه مستند با اشاره به این‌که مخاطبان خارج از کشور می توانند روی ماهواره هم از دیدن برنامه های این شبکه بهره ببرند، گفت: ما در آخرین روزهای سال 94 با حفظ آنتن اس دی، پخش اچ دی را هم آغاز کردیم و خوشبختانه بخشی از مخاطبان ما کسانی هستند که برنامه‌های این شبکه را از روی سایت پیگیری می کنند و جالب است که از سراسر دنیا و حتی از امریکا بازدیدکننده داشتیم.

به گفته وی، در حال حاضر همه تولیدات شبکه مستند سیما با کیفیت بالا روی سایت قرار می گیرد و مخاطب متناسب با سرعت اینترنت می‌تواند فیلم ها را ببیند و دانلود کند.

تاجیک همچنین گفت: زمانی در واحد برون‌مرزی، بخشی راه‌اندازی شد برای این‌که مستندهای تولیدی ما را ارزیابی کند در یکی از این جلسات گفتم اگر کسی محصولی را ارزیابی می‌کند خودش هم باید علم و توان تولید داشته باشد و اگر ایرادی می‌گیریم باید دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشیم.

وی افزود: در رسانه ملی به حالت سنتی مدیریت یک منصب بود، جایگاهی که از یک سری امکانات بهره‌ور می‌شدید ولی شاید به اندازه آنچه دریافت می‌کنید نتوانید ارائه دهید ولی ما در برون‌مرزی می‌گفتیم مدیریت مسئولیت است و فرد باید با حیطه وظایفش آشنا باشد. من یک مستندسازم و ژانرم را خوب می‌شناسم و تنها چیزی است که بابت آن خودم را به‌روز نگه می‌دارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها