مسئولان درباره ادامه بحران یا عادی شدن شرایط سیل خوزستان تناقض‌گویی می‌کنند

سایه سنگین سیل همچنان بر سر خوزستان

بارش شدید باران باعث جاری شدن سیل و بروز خسارت به خوزستان و 13 استان کشور شد

باران غافلگیر می‌کند

بارش شدید باران در 14 استان کشور و بروز سیل، سیلاب، افزایش شدید سطح آب برخی رودخانه ها و سرریز شدن برخی سدها و مسدود شدن برخی راه‌های مهم، دولت و دستگاه‌های امدادی را غافلگیرکرده و بار دیگر ضرورت تجدیدنظردر برنامه‌های کمی و کیفی ستاد بحران و هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها در این باره را به رخ کشید.
کد خبر: ۸۹۵۸۶۸

به گزارش خبرگزاری‌ها، بارش رحمت الهی که از اوایل هفته گذشته به طور پراکنده شروع شد و خوشحالی کشاورزان را به دنبال داشت، از چهارشنبه هفته گذشته به یکباره شدت گرفت و این شدت گرفتن در روز پنجشنبه و جمعه به حدی بود که آن را تبدیل به یک بحران کرد؛ بحرانی که بالاترین سطوح دولتی را به تحرک شاید دیرهنگام واداشت و حتی رئیس‌جمهور که در ترکیه به سر می‌برد نیز در تماس اضطراری تلفنی به معاون اول دستورهایی ویژه برای امداد‌رسانی و کنترل بحران داد؛ علاوه براین نیروهای نظامی و در راس آن سپاه پاسداران نیز وارد عمل شده و با ابلاغ سردارمحمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، تمامی سپاه‌های استانی ماموریت یافتند از تمامی امکانات خود برای کمک به امدادرسانی و مهار حوادث استفاده کنند.

براساس آخرین اطلاعات منتشره هم اکنون 14 استان کشور درگیر تبعات بارش شدید باران شده و سیل و سیلاب، افزایش شدید سطح آب رودخانه‌ها و سرریز شدن سدها باعث بروز خسارات مالی و جانی متعدد به شهر‌ها و روستاها شده‌است. میزان خسارت هر استان متفاوت است؛ از آب‌گرفتگی حرم مطهر رضوی در مشهد گرفته تا بسته شدن راه‌آهن جنوب. تا لحظه تنظیم گزارش تعداد کشته‌ها و مفقودین خوشبختانه پایین وشامل 2 نفرکشته و 3 نفر مفقودی است اما جمع‌بندی درباره خسارت مالی صورت نگرفته است.

در این میان وضعیت، به ترتیب در استان‌های خوزستان و لرستان و ایلام بحرانی‌تر از سایر استان‌هاست.

خوزستان در شرایط ویژه نگرانی درباره اهواز

درهمین حال وضعیت استان خوزستان بیش از سایر استان‌های درگیر، بحرانی است. بارش شدید باران که در70 سال اخیر در این استان بی سابقه توصیف شده است، باعث سرریز شدن سد دز شده است. به گونه‌ای که در روز پنجشنبه هفته گذشته خروجی آب این سد از 300 تا 4500 متر مکعب برثانیه نیز رسید که البته دیروز به 1500 متر مکعب برثانیه کاهش یافت.این امر باعث در خطر قرار گرفتن برخی روستاهای اطراف شد وبه علاوه بخشی از شهر دزفول را نیز زیر آب برد. البته شایعه ترک خوردن سد دز نیز منتشر شد که حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو که در اهواز به سر می‌برد سلامت همه سدهای خوزستان را اعلام و تصریح کرد که این استان تا چند سال آینده مشکل آب نخواهد داشت. بارش باران سطح آب کارون را نیز 6 متر افزایش داد تا جایی که معاون اول ر ئیس‌جمهور رسما نگرانی خودرا از وضعیت خوزستان و شهر اهواز اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد مدیریت بحران که عصر پنجشنبه هفته گذشته تشکیل شد، با اشاره به دغدغه موجود برای ورود سیلاب به شهرهای برخی از استان‌های جنوبی و غربی کشور به‌خصوص شهر اهواز، بر لزوم مدیریت دقیق خروجی سد دز از جانب وزارت نیرو تاکید کرد و گفت: باید ضمن اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم استان خوزستان به‌ویژه شهر اهواز، همه امکانات بسیج شود تا سیلاب‌های خروجی سد دز که به سمت اهواز در حال حرکت است، مدیریت شود و آسیبی به مردم شهرها و روستاهای در مسیر سیلاب نرسد.

وی کنترل میزان آب ورودی و خروجی سد دز را در مدیریت وضع فعلی پراهمیت ارزیابی کرد و از وزارت نیرو خواست با بسیج همه امکانات و از طریق هماهنگی با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر سازمان هواشناسی، در این زمینه به بهترین شکل ممکن مشکل به وجود آمده را مدیریت کنند.

وی با بیان این‌که دغدغه و نگرانی‌های فعلی درباره شهر اهواز از سایر شهرها بیشتر و جدی‌تر است، تصریح کرد: باید همه سازمان‌ها و دستگاه‌های استان خوزستان تلاش خود را به کار گیرند تا مردم این شهر با مشکل مواجه نشوند و دستگاه‌های مسئول در سطح کشور نیز باید همه توان خود را به کار گیرند تا مشکل فعلی که جدی نیز هست به نحو مطلوب مدیریت شود و شهر اهواز و همچنین شهرها و روستاهای در مسیر رودخانه‌های دز و کارون با بحرانی جدی مواجه نشوند.

تخلیه 13 روستای شهرستان شوش

در همین حال، فرماندار شوش از تخلیه 13 روستای این شهرستان درپی طغیان رودخانه دز خبر داد. شهرستان شوش با 220 روستا در 100 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضا نجاتی افزود: 9 روستای بخش شاوور و چهار روستای بخش مرکزی شوش تاکنون تخلیه شده‌اند.

بالا آمدن 6 متری آب کارون

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیزپنجشنبه شب در ستاد کمیته بحران استان آخرین راهکارهای مبارزه با سیل در استان خوزستان را تشریح کرد.

وی در این نشست تشکیل ستادهای معین در فرمانداری ها، تعیین راه‌های جایگزین، استفاده از تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات موجود، اطلاع‌رسانی از طریق پیام کوتاه به شهروندان، تعیین خسارت‌های احتمالی، امداد‌رسانی به موقع و پشتیبانی ارزاق مناطق روستایی، تمهیدهای لازم برای آب‌رسانی به برخی از محله‌های مرکز استان در صورت شکستگی لوله‌ها و جلوگیری از تجمع شهروندان در حاشیه رودخانه کارون را از جمله وظایف فرمانداری‌های استان برای پیشگیری از حوادث احتمالی دانست.

مقتدایی تصریح کرد: ظرفیت استان برای فاز نخست بارندگی خوب بود اما در فاز دوم بارندگی که بامداد جمعه پیش‌بینی شده است ممکن است باعث بالا آمدن سطح رودخانه کارون شود و نیاز است روستاهایی که در مسیر رودخانه قرار دارند تخلیه شوند و اگر با مقاومت خانواده‌ای مواجه شدند با دستور قضایی وارد منزل شده و آنها را وادار به تخلیه کنند.

مقتدایی گفت: با توجه به این‌که پیش‌بینی شده آب کارون شش متر بالا بیاید، نیاز است تا از حضور مردم در کنار رودخانه جلوگیری شود.

آماده‌باش به روستاهای مسیر کارون برای تخلیه

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز با بیان این‌که روستاهای واقع در مسیر کارون در آماده‌باش هستند، گفت: به روستاها جهت تخلیه آماده‌باش اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، هاشم بالدی افزود: هماهنگی‌های لازم در این حوزه انجام شده و جمعیت 12 روستا در شهرستان دزفول و چهار تا پنج روستا در شهرستان اندیمشک جابه‌جا و منتقل شدند. همچنین در شهرستان شوش جابه‌جایی ده روستا در دستور کار قرار دارد.

راه‌آهن تهران-جنوب همچنان مسدود

از سوی دیگر، مدیرکل راه‌آهن جنوب خبر داد که حرکت قطارهای مسیر تهران ـ جنوب همچنان متوقف است.

عبدالکریم درویش‌زاده در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: به علت سیلی که در منطقه اداره‌کل راه‌آهن زاگرس استان لرستان جاری شد، بخشی از خط راه‌آهن مسیر تهران ـ جنوب متوقف شد.

وی افزود: هرچند بخشی از مسیر بازگشایی شده ولی توقف حرکت قطارها در این مسیر هنوز هم ادامه دارد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب تصریح کرد: حرکت قطارهای این مسیر متوقف شده و امیدوارم بتوانیم بعد از باز شدن کامل مسیر در حوزه استان لرستان دوباره حرکت قطارها را ازسر بگیریم.

بارش شدید باران در مشهد

بارش شدید باران مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی را نیز بی‌نصیب نگذاشت بطوری‌که در برخی صحن‌های حرم آب تا زانو می‌رسید. در برخی نقاط مشهد نیز حدود 100 حادثه ثبت شد که در یکی از مهم‌ترین آنها در زیر پل استقلال یک دستگاه پراید در آب غرق شد.

بروز خسارت دردیگر استان ها

درهمین حال سایر استان‌های کشور نیز از بارش شدید باران وجاری شدن سیل و سیلاب خسارت دیده‌اند. در استان لرستان در پنجشنبه گذشته بیش از 163 میلی متر باران بارید که در تاریخ هواشناسی استان بی‌سابقه است. نورالدین درمنان، فرماندار پلدختر در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به طغیان رودخانه کشکان براثر بارش شدید باران اظهار کرد: طغیان رودخانه سبب شد در دونقطه از جاده ترانزیتی به سمت پلدختر راه ارتباطی قطع شود.

عباس ملکشاهی، رئیس جمعیت هلال‌احمر سلسله نیزاظهار کرد: در حال حاضر حدود 15 روستای شهرستان سلسله در محاصره سیلاب و آب‌گرفتگی قرار دارند که امدادرسانی به این روستاها انجام‌ می‌شود.

جعفر طولانی، فرماندار دلفان نیز گفت: دلفان به‌دلیل شدت باران دچار بحران شد به‌ طوری‌که طغیان تمام رودخانه‌های این شهرستان خسارت بسیار سنگینی به حوزه شهری و روستایی وارد کرد.

وی با اشاره به این‌که هنوز هم بسیاری از روستاهای شهرستان دلفان در محاصره سیلاب قرار دارند، بیان کرد: در حال حاضر بخشی از مسیرها با امکانات دولتی و خصوصی بازگشایی‌شده اما با توجه به قطع شدن خطوط مخابراتی و فرستنده صداوسیما اطلاع دقیقی از وضعیت سایر روستاها در دست نیست.

سیل و تگرگ بیش از 200 میلیارد تومان به جاده‌های روستایی، باغ‌ها، مزارع و برخی تاسیسات زیربنایی کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد کرده است.

درسایر استان‌های کشور چون همدان،خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، کرمان، چهارمحال و بختیاری، فارس، قزوین، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان نیز نسبت به وقوع سیل و سیلاب یا خسارات مالی هشدار داده شده است.

آماده باش در 14 استان کشور

براساس اعلام سازمان هواشناسی بارش ها امروز شنبه و حتی طی هفته جاری در 14 استان کشورادامه خواهد داشت. سیدمصطفی مرتضوی،سخنگوی سازمان امداد و نجات به ایسنا گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برای شدت بارش‌ها در شمال و شرق خوزستان، شمال بوشهر، شمال هرمزگان، مناطق مرکزی کرمان، لرستان، کهگیلویه‌، چهارمحال، غرب فارس و مناطق شمالی استان‌های قزوین، البرز و تهران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شمال سمنان سازمان امداد و نجات با توان کامل در این استان‌ها در آماده باش است .

هشدارجدی به تهرانی‌ها

هادی رحمتی، مدیرکل بحران استان تهران نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب در شمال تهران هشدارداد.

وی درگفت‌وگو باایسنا ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌ها با ادامه بارش در استان تهران به ویژه نقاط شمالی استان و ارتفاعات البرز، احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب وجود دارد. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود از سکونت در حاشیه رودها و مسیل‌ها خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها وجود دارد. از این‌رو هشدار مدیریت بحران به شهروندان این است که نه فقط در اطراف رودخانه‌های شمال تهران بلکه در اطراف هیچ یک از رودخانه‌های تهران مانند کن، درکه، دربند و ... مستقر نشوند.

وی با اشاره به شهروندانی که برای کوهنوردی به ارتفاعات تهران رفته‌اند، اظهارکرد: این افراد نیز بهتر است طی امروز و فردا از این اقدام صرف‌نظر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها