مجلس نمایندگان عراق به اتفاق آرا، سلیم الجبوری، رئیس مجلس را برکنار نمود

کشمکش در پارلمان عراق

در شرایطی که عراق بیش از هر زمان دیگری برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری نیازمند وحدت و همبستگی است، گروه‌های سیاسی دراین کشور با تشدید اختلافات و کشاندن آن به صحن پارلمان، دولت و مجلس عراق را در مخمصه قرار دادند. این کشمکش‌های سیاسی تا آنجا پیش رفت که روز پنجشنبه گذشته اکثریت نمایندگان مجلس به برکناری سلیم الجبوری، رئیس پارلمان رای داده و برخی دیگر از نمایندگان نیز گفتند خود را برای استیضاح حیدرالعبادی، نخست‌وزیر آماده کرده‌اند. استمرار این کشمکش‌ها به سقوط دولت العبادی منجر خواهد شد و عراق را در آستانه مرحله تازه‌ای قرار می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۵۸۵۶

به گزارش العالم، روز پنجشنبه نمایندگان متحصن در پارلمان عراق به برکناری سلیم‌ الجبوری و معاون اولش همام حمودی رای داده و عدنان الجنابی را به عنوان جانشین الجبوری تعیین کردند. الجنابی وابسته به طیف نیروهای ملی عراق به رهبری ایاد علاوی است. درهمین ارتباط علی البدیری، عضو فراکسیون ائتلاف ملی گفت: مجلس نمایندگان عراق طی جلسه‌ای که به ریاست عدنان‌ الجنابی برگزار شد، با اتفاق آرا به برکناری سلیم الجبوری و معاونانش رای داد. سلیم الجبوری، رئیس پارلمان در اظهاراتی این اقدام را کاملا غیرقانونی خواند. وی پس از آن نیز تهدید کرد که دراین باره به دادگاه فدرال شکایت خواهد کرد.

نمایندگان می‌گویند به دلیل مخالفت 171 نماینده کارشان کاملا قانونی بوده است. قرار است امروز پارلمان عراق تشکیل جلسه دهد. پارلمان عراق در مجموع 328 عضو دارد. درجریان نشست روز پنجشنبه تعدادی از نمایندگان به سوی یکدیگر بطری پرتاب کردند و سپس بین آنها برخوردهای فیزیکی به وجود آمد.

ده‌ها نفر از نمایندگان از روز سه شنبه هفته گذشته در اعتراض به فهرست انتخابی العبادی برای کابینه جدید در پارلمان تحصن کرده بودند و می‌گفتند این فهرست بار دیگر به فساد و پارتی بازی منجر خواهد شد. این نمایندگان بر ادامه تحصن خود تا تغییر رؤسای قوای سه‌‌گانه این کشور تاکید کرده‌اند. از سوی دیگر ، روزگذشته ده‌ها نماینده مجلس نامه‌ای را برای استیضاح نخست‌وزیر امضا کردند . به گزارش تارنمای سومریه نیوز، خانم حنان الفتلاوی، رئیس فراکسیون«جنبش اراده» مجلس نمایندگان عراق گفت، امضای 174 نماینده را برای استیضاح حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور جمع کرده است. وی در کنفرانسی خبری در ساختمان مجلس نمایندگان گفت: افرادی تلاش می‌کنند که برخی از امضاکنندگان نامه استیضاح نخست‌وزیر را منصرف کنند تا این موضوع منتفی شود.

تظاهرات معترضان

همزمان با این تحولات، هزاران نفر از اهالی بغداد روز پنجشنبه در حمایت از اعتصاب نمایندگان مجلس برای برکناری روسای قوای سه‌گانه این کشور در میدان تحریر بغداد تظاهرات کردند. به گزارش فارس، نیروهای امنیتی عراق اقدام به بستن خیابان‌های منتهی به میدان تحریر در بغداد برای تامین امنیت تظاهرکنندگان کردند. بر همین اساس، چند تظاهرات گسترده نیز در استان‌های مختلف عراق از جمله بابل، بصره و دیوانیه برپا شده است و تظاهر‌کنندگان خواستار برکناری روسای قوای سه‌گانه و اجرای اصلاحات کلی در این کشور شدند.

تحصن‌های یک‌ماهه طرفداران مقتدی صدر در پشت دروازه‌های منطقه سبز امنیتی و تحصن خود وی در داخل منطقه امنیتی که به‌صورت انفرادی چادر زده بود، در شرایطی جمعه دو هفته پیش، پایان یافت که بنا شد پارلمان، کابینه جدید العبادی را که قرار بود از تکنوکرات‌ها تشکیل شود، در یک مهلت دو روزه تصویب کند، اما گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی با این کابینه مخالفت کردند.

هشدار العبادی

روزگذشته حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در خصوص استمرار اختلافات در پارلمان این کشور هشدار داده و گفت: این موضوع فعالیت دولت را متوقف کرده است. وی هشدار داده است، اختلافات کنونی می‌تواند نبرد علیه گروه تروریستی داعش را با اختلال مواجه کند. العبادی ضمن تاکید بر ادامه کار دولت گفت، اسامی وزرای پیشنهادی که در مورد آنها اختلاف نظر وجود دارد، تغییر و اسامی دیگری را به پارلمان ارائه خواهد کرد. العبادی با بیان این‌که اصلاحات کابینه تنها حلقه کوچکی از اصلاحات بزرگی است که عراق در پیش گرفته است، گفت: اختلافات و واگرایی‌های پیش آمده مخالف با روح اصلاحات است. نخست‌وزیر عراق طیف‌های سیاسی عراق را به خویشتنداری، صبر و استفاده از فرصت‌ها برای گفت‌وگوهای جاری دعوت کرد و از آنها خواست مانع به تعطیلی کشاندن فعالیت دولت و اصلاحات مد نظر شوند. در واکنش به این تحولات، عمار حکیم، رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق از درخواست نمایندگان برای برکناری نخست‌وزیر و رئیس مجلس انتقاد کرد. وی چند روز پیش نیز از ترکیب کابینه جدید العبادی انتقاد کرده بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد، اکنون ائتلاف کردستانی واتحاد قوا دو جریانی هستند که مقابل تحصن‌ها مقاومت می‌کنند و در حقیقت تلاش دارند دولت فعلی و پارلمان به هر قیمتی حفظ شود ودر مقابل جریان صدر، ائتلاف دولت قانون (به رهبری نوری المالکی)، برخی نمایندگان اتحاد قوا وتعداد کمی ازنمایندگان کرد در صف تحصن‌کنندگان قرار داشته و خواستار برکناری رئیس پارلمان و نخست‌وزیر هستند.

آزادی کامل هیت

نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم در عراق، روز پنجشنبه اعلام کردند شهر هیت در غرب الانبار را به طور کامل از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد کردند. به گزارش العالم، عبدالغنی اسدی، فرمانده گردان‌های مبارزه با تروریسم عراق در گفت‌وگو با فرات نیوز، ضمن تائید این خبر تصریح کرد: در این عملیات همچنین رائد منیر الزبیدی، سرکرده نظامی داعش در منطقه هیت به همراه سه نفر دیگر قبل از آن‌که موفق به فرار به سمت جاده‌های بیابانی اطراف هیت شوند، در حملات نیروهای امنیتی کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها