گوزن زرد مادر و بچه‌ای که در شکم داشت، کشته شدند، پروژه احیای گوزن در لرستان شکست خورد، اما آب از آب تکان نخورد. دریغ از ذره‌ای حس مسئولیت‌پذیری که منجر به عذرخواهی یا استعفای مقامی مسئول یا آنهایی شود که در سخنرانی‌هایشان سنگ حیات‌وحش کشور را به سینه زده و آنها را جزو دارایی‌های عمومی می‌دانند، اما هنگام انجام وظیفه و امانتداری به شکلی برخورد می‌کنند که گونه‌های در معرض خطر انقراض به آسانی تلف می‌شوند.
کد خبر: ۸۹۵۷۲۳
دردناک‌تر از قتل گوزن آبستن +عکس

در این میان برخی پا را از این فراتر گذاشته و در قبال مرگ گوزن زرد بهانه‌هایی می‌آورند که حکم عذر بدتر از گناه را دارد؛ آن طور که دیدبان محیط‌ زیست و حیات‌ وحش ایران روایت کرده مدیرکل محیط‌ زیست استان لرستان گفته استرس زیاد بر اثر ازدحام بازدیدکنندگان سبب مرگ گوزن زرد باردار شده، اما کارشناسان معتقدند چنین علتی مبنای علمی ندارد.

علاوه بر این، خبرگزاری میزان نیز از قول مدیرکل دامپزشکی استان لرستان نوشته پرتاب سنگ از سوی بازدیدکنندگان و برخورد گوزن به فنس‌ها و شکستن گردن، علت مرگش در باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد است. آن‌طور که او توضیح داده گونه‌های جانوری در این باغ‌وحش در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شوند، برای نمونه 9 شیر آفریقایی در محلی با مساحت 80 متر و در جایی نگهداری می‌شوند که برای یک شیر نیز مناسب نیست.

مساله اینجاست که مدیرکل دامپزشکی استان لرستان گفته زمانی که این باغ‌وحش توسط شهرداری احداث شد از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست بر نحوه ساخت آن هیچ‌گونه نظارتی نشد و بناچار مسئولیت نظارت بر این باغ‌وحش به‌عهده اداره دامپزشکی قرار گرفت، به همین خاطر او از مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست خواسته نسبت به تعطیلی باغ‌وحش اقدام کنند یا به عنوان متولی حیات‌وحش کشور، اداره این باغ‌وحش را به‌عهده گیرند.

حدود شش سال پیش بود که مسئولان چهار گوزن زرد را با هدف اجرای پروژه احیای گوزن زرد به لرستان منتقل کردند، اما در این مدت یک گوزن نر در سال 93 به شکل مشکوکی تلف شد و گوزن دیگری نیز به علت بیماری جان داد، با مرگ گوزن آبستن نیز اکنون فقط یک گوزن زرد نر در لرستان باقی مانده که با توجه به شرایط نباید امیدی به زنده ماندنش داشت.

مرور این اتفاق‌ها و اظهارنظر‌هایی که تاکنون دراین باره منتشر شده بخوبی شرایط حاکم بر محیط‌ زیست کشور و حیات‌وحش آن را به تصویر می‌کشد که در آن تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مقام حرف دغدغه محیط‌زیست را دارند، اما هنگام عمل دچار فراموشی می‌شوند.

مهدی آئینی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
شكارچی
-
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
۰
۰
كار كار شكارچی های غیر مجاز است ؟؟؟؟!!!!
حمید
-
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
۰
۰
اگه براتون مهم هست یه گزارشی هم از بیمارستانهای دولتی تهیه كنید از زایشگاهها و بیمارستانهای زایمان زنان ببینید كه كادر پرستاری و دكترهای به اصطلاح زنان به چه شكل با زنان باردار و تولد فرزند انها برخورد میكنن . از مراقبت های قبل و بعد از بخشهای به اصطلاح ویژه گزارش تهیه كنید به راحتی نوازاد میمیرد ولی احساس مادر و پدر نوزاد در نظر گرفته نمیشود.
رضا
-
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
۰
۰
پرتاب سنگ از سوی بازدیدكنندگان و برخورد گوزن به فنس‌ها ...مطمئنن حیات وحش بیرون از فنس بوده نه داخل.. پرتاب سنگ فقط كار یه وحشی است!!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها