هوآوی پی 9، سامسونگ‌گلکسی‌اس‌7 و ال جی جی 5؛ کدام متفاوت‌تر است؟

نبرد در خاور دور

زمانی که هنوز تلفن‌های هوشمند به معنای امروزی روی کار نیامده بودند و تلفن‌های همراه با تجهیز شدن به صفحه نمایش بزرگ‌تر، دوربین‌های عکاسی و امکاناتی از این قبیل روند پیشرفت را طی می‌کردند، معیارهای انتخاب برای یک گوشی مناسب در کیفیت دوربین، حافظه داخلی و میزان صدا خلاصه می‌شد.
کد خبر: ۸۹۵۷۰۱

اما با شروع عصر تلفن‌های هوشمند و اضافه شدن قابلیت‌های خلاقانه، دیگر این سه شاخص، برگ برنده تلفن‌های همراه نبود و عوامل دیگری مانند طراحی، سیستم‌عامل، رابط کاربری، نوع پردازنده و ایده‌های خلاقانه نقش اصلی را در جلب نظر کاربران بازی می‌‌کرد. حال با نزدیک شدن رقابت در بالاترین سطح تولید تلفن‌های هوشمند و به نوعی رخت بربستن خلاقیت از خط تولید کارخانه‌ها، یک بار دیگر زمان به عقب بازگشته است. گول فناوری‌های جدید و گوشی‌های هزار رنگ را نخورید، زیرا باز هم دوربین، حافظه داخلی و شاید قدرت باتری گوشی‌هاست که کاربران را به سمت خود می‌کشد.

در چنین رقابت نزدیکی چیزی که بیشتر از همه می‌تواند به مورد توجه قرار گرفتن یک محصول کمک کند، متفاوت بودن آن است. حال بار دیگر رقابت بین تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند به اوج خود رسیده و سه برند ال‌جی، سامسونگ و هوآوی پرچمداران خود را برای یک رقابت تمام عیار اندرویدی روانه بازار کرده‌اند. هوآوی P9، سامسونگ‌گلکسی‌اس‌7 و ال‌جیG5 محصولاتی است که هرکدام به دنبال متفاوت بودن در میان دیگر رقبای خود هستند. در این گزارش نگاهی مقایسه‌ای خواهیم داشت به این سه محصول.

طراحی: خط و خطوط دلربا

شرکت سامسونگ همان طراحی را که در مدل قبلی خود به آن رسیده بود و با استقبال خوبی از سوی کاربران نیز مواجه شده بود، ادامه داده و اس۷ نیز از بدنه‌ای تمام فلزی و استفاده بهینه از شیشه بهره برده است. ابعاد این دستگاه 142.4 در 69.6 در 7.9 میلی‌متر است و در مجموع با توجه به صفحه‌نمایش 5.1 اینچی ۱۵۲ گرم وزن دارد. نکته جالب در مورد طراحی بدنه گلکسی جدید ضد آب و ضد بخار بودن آن است که یک سبقت خوب نسبت به دیگر رقبا محسوب می‌شود.

شرکت هوآوی در طراحی بدنه محصول خود از فلز استفاده کرده و با ابعاد 145 در70.9 در 6.95 میلی‌متر و یک صفحه‌نمایش 5.2 اینچی تنها ۱۴۴گرم وزن دارد. این یعنی با این‌که صفحه نمایش P9 بزرگ‌تر از اس۷ است، اما هم سبک‌تر بوده و هم از ضخامت کمتری نسبت به رقیب خود برخوردار است.

شرکت ال‌جی نیز صفحه‌نمایش بزرگ‌تری برای گوشی خود انتخاب کرده و با یک صفحه ‌نمایش 5.3 اینچی در ابعاد 149.4 در 73.9 در 7.7 میلی‌متر وزن خود را به ۱۵۹ گرم رسانده است. در مورد جنس بدنه این دستگاه حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شده که از پلاستیک ساخته شده است نه فلز. اما براساس آخرین اعلام این شرکت بدنه G5 از فلز ساخته شده و برای جلوگیری از خط و خش یک لایه پلاستیکی روی آن قرار گرفته است. اما مهم‌ترین ویژگی در طراحی G5 بخش ماژولار گوشی است. طراحی منحصربه‌فرد این دستگاه به شما اجازه می‌دهد با بازکردن پایین قاب گوشی گستره متنوعی از تجهیزات جانبی کاربردی از جمله باتری اضافی برای افزایش عمر کاری گوشی ‌هوشمند، افزونه دوربین با قابلیت افزایش کاربری دوربین و افزایش عمر باتری به صورت همزمان، افزونه بهبود دهنده صدای خروجی هدفن که توسط Bang & Olufsen توسعه داده شده و کیفیت صدای گوشی شما را در حد سیستم‌های حرفه‌ای بالا می‌‌برد، اشاره کرد. نکته آخر این‌که حسگر اثر انگشت و حساسیت فشار در صفحه‌نمایش یا همان فورس تاچ در سه‌گوشی مشترک است.

دوربین: اهرم قدرت

همان‌طور که هفته گذشته در نشریه کلیک مطالعه کردید، شرکت هوآوی تمرکز زیادی روی دوربین گوشی خود کرده و با همکاری شرکت Leica یک دوربین دوگانه که از دو لنز 12مگاپیکسلی استفاده می‌کند، روی دستگاه خود قرار داده است. یک دوربین هشت مگاپیکسلی هم در جلوی دستگاه قرار دارد که برای گرفتن عکس‌های سلفی بسیار مناسب است. گلکسی نیز از یک دوربین ۱۲پیکسلی با اف 1.7 بهره می‌برد که عکاسی در نور کم را با کیفیت بالاتری انجام می‌دهد. در جلوی این دستگاه نیز یک دوربین پنج مگاپیکسلی قرار گرفته است. شرکت ال‌جی نیز مانند هوآوی از یک دوربین دوگانه استفاده می‌کند که ترکیبی از یک دوربین ۱۶مگاپیکسلی و یک دوربین هشت مگاپیکسلی است. این ترکیب باعث می‌شود دوربین این گوشی قابلیت ثبت تصاویر در زاویه 135 درجه را داشته باشد که نزدیک به دید چشم انسان است. ال‌جی برای دوربین سلفی نیز از یک دوربین هشت مگاپیکسلی با F2 استفاده کرده است.

سخت‌افزار: پشت پرده چه می‌گذرد؟

شرکت ال‌جی برای مغز متفکر دستگاه خود به سراغ آخرین دستاورد شرکت کوآلکام یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ رفته و با یک رم چهار گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی سعی کرده توان سخت‌افزاری خوبی برای پرچمدارش ایجاد کند. همچنین امکان پشتیبانی از کارت حافظه جانبی در هر سه محصول به‌صورت مشترک وجود دارد، اما شرکت هوآوی باز هم سراغ پردازنده اختصاصی خود یعنی Kirin 955 رفته و دو مدل ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی را با سه گیگابایت حافظه روانه بازار کرده است. هوآوی در P9 از یک پردازنده گرافیکی کمکی نیز استفاده کرده که پردازش گرافیکی آن را نسبت به مدل قبلی ۱۲۵ درصد افزایش داده است. شرکت سامسونگ در مورد استفاده از پردازنده اختصاصی خود خطر نکرده و گلکسی‌اس۷ را در دو مدل با دو پردازنده متفاوت اسنپدراگون ۸۲۰ و پردازنده اختصاصی اکسینوس تولید کرده است. رم چهار گیگابایت در هر دو مدل ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی گلکسی‌اس۷ مشترک است. از لحاظ باتری P9 هوآوی وضعیت متعادلی دارد و با یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت از پس کارهای روزانه بر‌می‌آید. این شرایط در گلکسی اس‌۷ هم به همین شکل است و با داشتن یک باتری غیرقابل تعویض ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت مانند P9 عملکرد قابل قبولی دارد. اما در مورد G5 داستان جور دیگری روایت می‌شود، زیرا این گوشی از یک باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت قابل تعویض استفاده می‌کند که از دیگر رقبا ضعیف‌تر است ؛ اما وقتی از ماژول دوربین این گوشی استفاده می‌کنید ۱۲۰۰میلی‌آمپر ساعت به این ظرفیت اضافه شده و به ۴۰۰۰ می‌رسد. همچنین استفاده از پورت USB C این قابلیت را به G5 داده تا نسبت به دیگر رقبا هم سریع‌تر شارژ شود و هم انتقال فایل‌ها در آن سریع‌تر باشد.

نرم‌افزار: یک حرف مشترک

هسته مرکزی نرم‌افزاری این سه گوشی نسخه نهایی سیستم‌عامل گوگل یعنی اندروید ۶ یا همان مارشملو است. اما در بحث رابط کاربری هر کدام از محصولات سعی کرده‌اند ساز خود را بزنند و رابط کاربری اختصاصی خود را روی محصولاتشان سوار کنند. هوآوی P9 از سیستم نرم‌افزاری EMUI 1.4 استفاده می‌کند که نسبت به نسخه‌های قبلی تفاوت بسیاری کرده و با اضافه کردن تعداد زیادی میانبر و ترندهای نرم‌افزاری سعی کرده تا این رابط کاربری را به محیط تعاملی و کاربردی تبدیل کند. اما همین ترندهای بی‌شمار گاهی دست و پا گیر می‌شود و انجام یک کار ساده را پردردسر می‌کند.

گلکسی اس 7 نیز از رابط گرافیکی معروف تاچ ویز استفاده کرده است. تاچ ویز مانند نسخه‌های قبل برای کاربرانی که به آن عادت ندارند چندان دلچسب نیست و از طرفی نرم‌افزارهای پیش‌فرض نیز هنوز شما را مجاب به استفاده نمی‌کنند. اما با وجود این تاچ ویز اس‌۷ نسبت به نسخه‌های قبلی روان‌تر، زیباتر و مینیمال‌تر است. شرکت ال‌جی از Optimus UX استفاده کرده و هنوز هم روی سیاست ساده‌سازی تمرکز دارد. همین موضوع باعث شده رابط کاربری G5 شباهت زیادی به اندروید خالص داشته باشد. با این حال هنوز جسجرهای اختصاصی Optimus UX می‌تواند در صورت آشنایی با آنها به کار شما بیاید. در مجموع برگ برنده G5 همین خلوتی و سادگی رابط کاربری آن است.

نتیجه نهایی: دست نگه دارید

با بررسی ویژگی‌های این سه گوشی می‌توان نتیجه گرفت پرچمدار شرکت ال‌جی با اختلاف کمی حداقل روی کاغذ در بعضی موارد جلوتر از دو پرچمدار دیگر قرار می‌گیرد. اما نکته اصلی این است که نوع کاربری، سلیقه و حتی علاقه به برند می‌تواند این اختلاف کم را بین کاربران مختلف از بین ببرد یا به آن اضافه کند. با تمام این اوصاف با توجه به این‌که تلفن همراه P9 هوآوی هنوز به‌صورت رسمی به ایران راه پیدا نکرده و دو محصول دیگر نیز هنوز در بازار قیمت متعادلی ندارند بهتر است کمی برای خرید بهترین پرچمدار اندرویدی دست نگه دارید. این زمان اضافه کمک می‌کند تا این محصولات امتحان خود را در بازار جهانی پس داده و از بازخوردهای آنها نیز مطلع شوید.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها