تقریبا روزی نیست که استارت‌آپی در زمینه آشپزی یا سفارش غذا پا به منصه ظهور نگذارد. خیلی‌ها می‌گویند «پول توی غذاست» و دروغ هم نمی‌گویند. غیر از رستوران‌ها و کافه‌هایی که هر روزه سر برمی‌آورند، حالا چند وقتی است سفارش آنلاین غذا هم باب شده است.
کد خبر: ۸۹۵۶۹۲

غذا و حواشی آن طرفداران زیادی دارد و این حقیقتی است که نمی‌شود منکر آن شد و کم می‌شود آدمی را پیدا کرد که به غذا پختن و چشیدن مزه‌های جدید بی‌علاقه باشد. ولی اگر پای درد دل آنهایی که همیشه غذا می‌پزند بنشینید، یکی از سختی‌های همیشگی را انتخاب غذا می‌دانند. سوال همیشگی «چی بخوریم؟» ذهن خیلی‌ از آنهایی را که آشپزی می‌کنند درگیر کرده و در مرحله بعدی نداشتن مواد اولیه برای پختن غذا یا نداشتن وقت و حوصله از دلایل دیگری است که آنها با دلخوری بیان می‌کنند. حالا چند وقتی است که استارت‌آپی به اسم «ایزی‌پز» یا آشپزی آسان کار خود را شروع کرده که کارش نه سفارش آنلاین غذا و معرفی رستوران که فرستادن دستورپخت و مواد اولیه هر غذاست. شعار ایزی‌پز این است: ما همه چیز را آماده می‌کنیم، شما فقط بپزید. فرناز ولوی، مدیرعامل این استار‌ت‌آپ درباره شکل‌گیری ایزی‌پز بیشتر می‌گوید.

ایده از کجا آمد؟

قصه از دو سال پیش شروع می‌شود. فرناز ولوی و فرزاد حقیقت دو همکار هستند که در پروژه‌های مختلف آی‌تی با هم کار می‌کنند، اما دغدغه اصلی‌شان آشپزی است و می‌خواهند در این زمینه کار ماندگاری انجام بدهند، بخصوص آشپزی برای فرناز ولوی از آنجا که دو فرزند دارد، دغدغه پررنگی در زندگی است که مشکلاتی هم دارد. «یکی از موضوعاتی که همیشه ذهن من درگیر آن بوده این است که به‌عنوان یک مادر شاغل و گرفتار شام چی درست کنم که هم جدید و سالم باشد و هم همسر و فرزندانم آن را با اشتیاق بخورند؟ مواد اولیه پختن غذا را در خانه دارم یا باید از بیرون تهیه کنم؟ همین همیشه مشکل بزرگی برای من بوده و می‌دانم برای خیلی‌ها هم این مشکل بزرگی است. از طرفی همیشه آشپزی را دوست داشتم و مجلات و سایت‌های آشپزی را می‌دیدم، ولی در بیشتر مواقع وقتی تصمیم می‌گرفتم آن غذا را درست کنم چون موادش را در خانه نداشتم یا نمی‌دانستم چه مقدار از هر چیز باید در غذا بریزم یا بعدا نمی‌دانستم با مواد اضافه آن چه کنم، از این کار منصرف می‌شدم.» این بخشی از حرف‌های ولوی است و ذهنش مشغول آن بوده تا این‌که فرزاد حقیقت با او درباره ایده میل‌کیت و بسته‌های غذایی سورپرایزی در آن طرف آب‌ها صحبت می‌کند و با استقبال ولوی و طرح این سوال که «چرا در ایران این ایده را اجرایی نکنیم؟» تصمیم به اجرای ایده‌شان می‌گیرند.

بعد از انتخاب ایده، حدود شش ماه در کارگاه‌های مرتبط با استارت‌آپ که بیشتر در شتاب‌دهنده آواتک برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و تیم و ایده‌شان در میان ایده‌های دیگر پذیرفته و از آذر سال گذشته سنگ بنای ایزی‌پز گذاشته می‌شود. به گفته ولوی، درحال حاضر تیم ایزی‌پز یک تیم پنج نفره است که بجز ولوی و حقیقت، یک مسئول امور مشتریان و فروش، تولیدکننده محتوا و یک برنامه‌نویس هم دارد و علاوه بر آن دو سرآشپز برای انتخاب و تهیه دستور پخت‌ها به‌صورت پاره وقت با آنها همکاری دارند و در حوزه پشتیبانی هم تیم در حال گسترش است.

پیش به سوی آشپزی آسان

حال ایده میل‌کیت که مورد نظر ایزی‌پز است چه کار می‌کند؟ در ایده میل‌کیت از کاربران ذائقه آنها پرسیده می‌شود که گیاهخوار هستند یا گوشتخوار و به چه مواد غذایی حساسیت دارند و مطابق ذائقه آنها هر هفته تعدادی غذا پیشنهاد می‌شود و در صورت سفارش، مواد اولیه تازه و با کیفیت اندازه‌گیری شده ‌همراه دستور پخت آن به دست مشتریان می‌رسد. ولوی در این باره می‌گوید: «این غذا‌های ساده و متنوع، مدت پخت 30 تا 40 دقیقه‌‌ای دارند و چون مواد‌اولیه آن اندازه‌گیری شده‌اند، به‌‍ صرفه هستند یعنی مواد مازاد در خانه انبار یا دور ریخته نمی‌شود.»

این ایده چه کار می‌کند؟

اگر یک آدم پرمشغله با هزار و یک کار باشید که وقت سر خاراندن هم ندارد، غذا پختن هر روزه برایتان دشوار می‌شود؛ یا دنبال غذاهای حاضری هستید یا دنبال غذاهایی که وقت زیادی را نمی‌گیرد. ولوی درباره راهکار ایزی‌پز در این مورد می‌گوید: «ایده ما می‌گوید دو یا سه روز با دستور پخت‌های ساده ما و مواد تازه، غذای جدید بپزید و در رفت‌وآمد و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

در حقیقت ما سلامت و آرامش را به خانه‌ها می‌بریم. با استفاده از بسته‌های ایزی‌پز و حذف فرآیند خرید، مردم می‌توانند در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنند، چون وقتی مردم خرید می‌کنند، غیر از چیزهایی که به آن نیاز دارند، چیزهای غیرضروری هم می‌خرند و علاوه‌بر آن در ترافیک خیابان‌ها گرفتار می‌شوند، اما تیمی مثل ایزی‌پز همه اینها را به حداقل می‌رساند.»

این ایده چطور کار می‌کند؟

هر هفته سرآشپزهای ایزی‌پز که بیشترشان مدرک بین‌المللی در این زمینه یا سابقه آشپزی در رستوران‌های معتبر را دارند دستور پخت غذاهایی را که بیشتر برای دیگر ملل است و با ذائقه مردم در ایران جور است مطابق با محصولات فصلی انتخاب می‌کنند.

این غذاها مطابق دستورپخت‌ تهیه شده و مرحله به مرحله از آن عکس و فیلم گرفته می‌شود و در صورت اطمینان از طعم، به‌عنوان غذای هفته در سایت قرار می‌گیرد و کنار هر غذا میزان کالری‌های موجود در آن هم نوشته می‌شود تا کسانی که از رژیم خاصی پیروی می‌کنند حق انتخاب بیشتری داشته باشند. در مرحله بعد به‌طور آنلاین یا تلفنی سفارش گرفته می‌شود و با توجه به زمان تحویل آن که در حال حاضر یک روز است، مواداولیه آن تهیه می‌شود. معمولا صبح‌ها خرید انجام می‌شود که حتما باید مواد تازه خریداری شود و در مرحله بعدی مواد اندازه‌گیری و بسته‌بندی شده و همراه دستورپخت به سفارش دهنده تحویل داده می‌شود. به گفته ولوی، بسته‌ها حداقل دو غذای دو نفره دارند و خود بسته‌بندی‌ها امکان بازیافت دارند.

آن‌طور که ولوی می‌گوید قرار است غیر از غذاهای ملل، ارائه غذاهای سالم با زمان پخت کوتاه، غذاهای کم‌کالری و رژیمی با توجه به توصیه کارشناسان تغذیه و دسر و نوشیدنی‌ها هم در دستور کار این تیم قرار بگیرد. اپلیکیشن‌ ایزی‌پز هم طی دو تا سه هفته دیگر راه‌اندازی می‌شود که پروسه گرفتن سفارش و معرفی بیشتر ایده را آسان می‌کند.

چالش‌های تیم آشپزی آسان

کارکردن به‌صورت استارت‌آپی روی ایده‌ای که ابهام زیادی دارد و آینده‌اش مشخص نیست، با خطرات زیادی همراه است. ممکن است ایده‌تان بگیرد و نامتان بر سر زبان‌ها بیفتد یا ممکن است پل‌های پشت سرتان را هم خراب کنید. ولوی درباره چالش‌های کارش توضیح می‌دهد: «برای فردی مثل من که 13 سال در محیط کارمندی با پروژه‌های مشخص کار کرده‌ام، کار کردن در استارت‌آپ خیلی سخت است‌؛ ولی وقتی هدف بزرگی داشته باشید همان چالش هم جذاب می‌شود. برای ما که در ابتدای راه هستیم معرفی ایده و انتخاب غذاهایی که با ذائقه ایرانی‌ها جوردربیاید بزرگ‌ترین چالش است. تامین مواد اولیه تازه از تامین‌کنندگان معتبر و رساندن آن به دست مشتری مساله بعدی است، ولی فکر می‌کنم این موارد هم به مرور زمان حل شود.»

نام ایده: ایزی‌پز

سایت: easypaz.com

فرناز ولوی: مدیرعامل ایده ایزی‌پز

فرناز ولوی 39 ساله متاهل است و دو فرزند دارد. او لیسانسش را در رشته نرم‌افزار از دانشگاه آزاد تهران مرکز گرفته است و 13 سال سابقه کار در صنعت خودروسازی و بانکداری دارد. اوقات فراغت کمی دارد و دوست دارد اوقات بیکاری اش را با بچه‌هایش به پارک برود یا کتاب بخواند.

راحله رسولی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها