پس از پنج سال جنگ و خونریزی، روز گذشته سوریه حال و هوای دیگری پیدا کرد. صندوق‌های رای در اماکن مختلف قرار داده شد و مردم بی توجه به جنگ و ویرانی‌ها در صفوفی فشرده ایستادند تا رای خود را به صندوق بیندازند؛ بدون ترس از تروریست‌ها و بدون واهمه از دشمنی که در صدد آسیب زدن به روند دموکراسی در این کشور است. آنها بشدت امیدوار بودند که بزودی کشورشان از جنگ فاصله گرفته و آرامش و امنیت را تجربه کنند. همزمان با برگزاری انتخابات، اعلام شد دور تازه گفت‌وگوی‌های صلح در سوریه نیز از سرگرفته شده است. انتخابات پارلمانی سوریه روزگذشته با مشارکت 3500 نامزد برای تصاحب 250 کرسی پارلمان برگزار شد. گزارش‌های میدانی نشان می دهد حضور جوانان دراین انتخابات چشمگیر بوده است.
کد خبر: ۸۹۵۴۸۸

به گزارش العالم از دمشق، براساس اعلام مسئولان کمیته برگزاری انتخابات سوریه، تعداد واجدان شرایط رأی دادن، حدود 14 میلیون نفر اعلام شده است. درهای تمام حوزه‌های اخذ رأی از ساعت 7 صبح دیروز به ‌وقت محلی به ‌روی شهروندان باز شد. رأی‌گیری تا ساعت 19 شب به‌وقت محلی اعلام شده بود با این توضیح که امکان تمدید آن به‌مدت پنج ساعت با تصمیم کمیته عالی قضایی انتخابات وجود دارد. شهروندان 18 سال به بالا حق شرکت در انتخابات پارلمانی را داشتند. رقابت‌های انتخاباتی از روز 14 مارس آغاز شد و تا 12 آوریل، یک روز مانده به رای‌گیری، ادامه داشت.

حضور چشمگیر جوانان

خبرنگاران داخلی و خارجی که روز گذشته اخبار مربوط به برگزاری انتخابات را گزارش می کردند از حضور پرشور شهروندان سوری بویژه جوانان و رأی‌اولی‌ها خبر دادند. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز صبح دیروز ‌همراه همسرش با حضور در پای صندوقی که به دفتر ریاست‌جمهوری برده شده بود، رأی خود را به صندوق انداختند.

7300 مرکز رأی‌گیری مشغول اخذ آرای مردم شدند. گفته شد برای شرکت در این انتخابات، 11 هزار نامزد ثبت نام کرده بودندکه با کناره‌گیری 7500 نفر، رقابت‌نهایی میان 3500 نفر صورت گرفت. انتخابات دیروز در تمام سوریه به ‌استثنای الرقه، ادلب، بخش‌هایی از دیرالزور، و بخش‌هایی از حومه حلب که در اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری است برگزار ‌شد، با این حال برای تمام این استان‌های تحت اشغال، مراکز انتخاباتی ویژه در دیگر استان‌های سوریه در نظر گرفته شده بود، ‌طوری که مثلا ساکنان شهر الرقه می‌توانستند در مرکز اختصاص یافته برای آنها در شهر دمشق رأی خود را به صندوق بیندازند.

انتخابات دیروز در حالی برگزار شد که آمریکا آن را غیرقانونی ‌دانسته بود. منتقدان حکومت سوریه نیز آن را انتخاباتی نمایشی دانسته و مدعی شدند تنها نامزدهایی اجازه شرکت در انتخابات را دارند که مورد تائید حکومت بشار اسد باشند. اما سازمان ملل واکنش متفاوت‌تری به این قضیه داشت. فرحان حق، سخنگوی این سازمان درباره انتخابات سوریه گفت: ما به این انتخابات کاری نداریم بلکه در حال حاضر بر دور مذاکرات صلح متمرکز می‌شویم. ما تلاش می‌کنیم تمامی طرف‌های بحران عدم افزایش دامنه خشونت در سوریه را تضمین کنند.

انتخابات؛ واکنش به بی رحمی، تروریسم و تخریب

محمد عبدالستارالسید، وزیر اوقاف سوریه پس از انداختن رای خود به صندوق در دمشق گفت: صحنه‌ای که امروز شاهد آن هستیم واکنش به بی‌رحمی، تروریسم و تخریب است. ما می‌خواهیم سوریه را بسازیم و موسسات قانونی در سوریه را حفظ کنیم. این انتخابات پیامی به همه کسانی است که در هر مکانی نسنجیده لب به سخن می‌گشایند و درباره ملت سوریه سخنان نادرست به زبان می‌آورند. آنها امروز باید به ملت سوریه بنگرند و جواب خود را در این انتخابات بگیرند. عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز با بیان این‌که انتخابات مجلس احترام به قانون اساسی است، افزود: انتخابات نماد تحقق خواست مردم سوریه است.

وی گفت: روز چهارشنبه یک روز استثنایی برای حیات سیاسی سوریه و همه شهروندان و فرصتی برای بیان موضع آنها پس از گذشت پنج سال از جنگ است.

از سرگیری مذاکرات صلح

مذاکرات صلح سوریه دیروز از سر گرفته شد. دور جدید قرار است ده روز به طول انجامد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، استفان دی میستورا ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه روز دوشنبه در دمشق اعلام کرد: این مرحله از مذاکرات ژنو تعیین‌کننده است؛ چرا که به مساله انتقال سیاسی، حکومت و اصول قانون اساسی، اختصاص دارد. وی روز سه‌شنبه برای مشورت با مقامات ایرانی وارد تهران شد.

سوریه از 6 بهمن 1389 تاکنون با بحران بی‌سابقه‌ای به‌دلیل حضور تروریست‌های خارجی و فعالیت گروه‌های تروریستی تکفیری مانند داعش روبه‌روست. تروریست‌ها با حمایت برخی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی،‌ بخش‌هایی از خاک سوریه را به اشغال خود در آورده و طی این مدت مرتکب جنایت‌های زیادی شده‌اند.

ارتش سوریه اخیرا پیروزی‌های چشمگیری در میدان‌های نبرد داشته و به نظر می رسد هر دو طرف آماده می‌شوند تا نبردی بزرگ را در شهر حلب رقم بزنند؛ زیرا تجمع تعدادی زیادی از تروریست‌ها در اطراف این شهر این خبر را تائید می‌کند. اما آنچه روشن است دست برتر ارتش سوریه در نبردهای پیش‌روست.

در همین زمینه در حالی که ارتش سوریه برای ضربه نهایی و مرگبار به تروریست‌های ضدسوری در حلب و آزادسازی این شهر آماده می شود، آمریکا که نقشه‌های خود را شکست خورده می‌بیند، به تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از این حمله دست زده و از روسیه برای اجرای این نقشه خود درخواست کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، سامانتا پاور نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در جمع خبرنگاران پس از نشست شورای امنیت ویژه بررسی اوضاع سوریه، از روسیه خواست تا بر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای توقف پیشروی نیروهای سوری به سوی حلب فشار آورد.

تبادل آتش خمپاره در مرز ترکیه و سوریه

مقامات امنیتی ترکیه اعلام کردند در پی حمله موشکی به خاک این کشور، نیروهای ارتش به سوی خاک سوریه آتش گشودند. به گزارش پرس تی وی، مقامات محلی ترکیه اعلام کردند موشکی که از آن سوی مرزهای سوریه شلیک شده بود، به خاک ترکیه اصابت کرده است. به گفته مقامات محلی ترکیه، این حمله موشکی تلفاتی در پی نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها