درباره جیمی واردی، مهاجم لسترسیتی

ستاره 30 پوندی

برای هزاران فوتبالیستی که در تیم‌های کوچک و لیگ‌هایی که دیده نمی‌شوند حضور دارند، حالا جیمی واردی یک شاهد زنده است که ثابت می‌کند رویایشان می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. برای این بازیکنان که در زمین‌های خراب با دستمزدهای بسیار کم بازی می‌کنند، صعود خیره‌کننده مهاجم لسترسیتی در چند سال اخیر‌ می‌تواند بسیار الهام‌بخش باشد.‌
کد خبر: ۸۹۵۴۶۷
ستاره 30 پوندی

این یک داستان پریان ـ که البته هنوز فصل‌های مهم آن نوشته نشده ـ درباره مهاجمی است که تا همین چند فصل قبل در لیگ‌های محلی بازی می‌کرد، اما اکنون در آستانه قهرمانی در لیگ برتر قرار دارد و می‌تواند در همین سال، حضور در یورو را با تیم ملی انگلیس تجربه کند.

واردی که اکنون 25 ساله است، تا 25 سالگی در تیم کوچک فلیت وود تاون بازی می‌کرد که در هیچ یک از لیگ‌های اصلی انگلیس حضور ندارد. در دوره‌ای که بازیکنان 8 ،9 ساله در آکادمی باشگاه‌های بزرگ، زیر نظر مربیان مختلف پرورش پیدا می‌کنند و برای کسب تجربه، به طور قرضی در تیم‌های مختلف به میدان بروند، پیشرفت واردی نشان می‌دهد چطور می‌توان از مسیری دیگر هم به مقصد رسید.

این روزها بازیکنی که خارج از آکادمی‌ها و در تیم‌های کوچک و محلی چهره شود، به ندرت دیده می‌شود، اما زمانی ستاره‌هایی مانند جان بارنز، یان رایت، استوارت پیرس، لس فردیناند و کریس وادل‌ همگی در لیگ‌های کوچک بازی می‌کردند و از این تیم‌ها بود که راهشان را به تیم‌های بزرگ باز کردند؛ مسیری که واردی هم آن را بخوبی می‌شناسد.

محکوم به گلزنی

او دوران حرفه‌ای‌اش را از استاک بریج پارک استیل آغاز کرد؛ تیمی که در شهری کوچک بین شفیلد و پیک دیستریکت قرار دارد. آنها در لیگ برتر شمالی که در واقع دسته هفتم فوتبال انگلیس محسوب می‌شود، بازی کردند. ورزشگاه اختصاصی استاک بریج ـ که بریکن مور نام دارد ـ تنها 350 نفر گنجایش داشت و البته از نظر زرق و برق‌ قابل مقایسه با ومبلی، ورزشگاهی که واردی این فصل چند بار در آن به میدان رفت، نبود.‌ واردی پیش از آن در آکادمی شفیلد حضور داشت، اما به بهانه این که از نظر فیزیکی شرایط چندان مساعدی ندارد، از این آکادمی کنار گذاشته شد. او برای هر بازی، 30 پوند از استاک بریج می‌گرفت و البته در همان زمان، در یک کارخانه فیبر کربنی کار می‌کرد.

او در یکی از مصاحبه‌های اخیرش تایید کرد بعد از 12 ساعت کار در کارخانه‌ باید بسرعت خود را به زمین تمرین استاک بریج می‌رساند یا برای مسابقه آماده می‌شد و در این فاصله، تنها فرصت داشت در ایستگاه اتوبوس، ساندویچی را که خریده بود، بخورد.‌ او حتی یک بار مجبور شد با پابند امنیتی در یک مسابقه شرکت کند. واردی 20 ساله در حمایت از دوستش که مورد تمسخر چند نفر قرار گرفته بود، با آنها درگیر شد و همین به محکومیتش منجر شد. به همین دلیل، برای مدتی آن پابند امنیتی را به همراه داشت و حتی با آن در مسابقه شرکت کرد.

البته این تنها مشکل محکومیت او نبود. براساس حکم قاضی‌ او باید راس ساعت معینی از روز به خانه برمی‌گشت و این به معنی آن بود که در بعضی از بازی‌ها برای این که بتواند راس ساعت 6 عصر در خانه باشد، پیش از پایان بازی تعویض می‌شد.

اولین قهرمانی

با‌وجود همه این شرایط دشوار، او در 107 بازی برای استاک بریج، 66 گل به ثمر رساند و همین درخشش کافی بود تا در سال 2010 به هالیفاکس تاون برود. دو سال از انجام اصلاحات در باشگاه هالیفاکس سپری می‌شد و 15 هزار پوندی که آنها برای خرید واردی پرداخت کردند، در واقع اولین هزینه‌شان برای خرید بازیکنان جدید بود.

یک سال بعد، هالیفاکس با 27 گل واردی، در لیگ برتر شمالی به قهرمانی رسید و همین باعث شد فلیت وود تاون با پرداخت مبلغی ده برابر قیمتی که هالیفاکس برای خرید واردی پرداخته بود، او را به خدمت بگیرد.

خیلی زود مشخص شد فلیت وود یک گام دیگر در راه رسیدن به واردی رویایی است. او که حالا هفته‌ای 850 پوند دستمزد می‌گرفت، در اولین فصل 31 گل برای فیلت وود زد و این تیم را برای اولین بار به یکی از لیگ‌های اصلی انگلیس رساند. در آن زمان، در بعضی بازی‌های فیلت وود، حدود 30 بازیکن یاب حضور پیدا می‌کردند تا بازی‌های او را از نزدیک تماشا کنند.

یکی از مشتریان او وست بروم بود که روی هاجسون را به عنوان سرمربی داشت و می‌خواست پیش از دیگر مشتریان، این کشف جدید را به خدمت بگیرد اما کسی نمی‌دانست قرار است همکاری هاجسون و واردی، در سطحی بسیار بالاتر رقم بخورد.

پادشاهی در کینگ پاور

در نهایت این لسترسیتی بود که واردی را سال 2012 با انتقالی یک میلیون پوندی که براساس عملکرد او تا 7/1 میلیون یورو افزایش پیدا کرد، به خدمت گرفت. این یک رکورد برای بازیکنی در این سطح بود.

نایجل پیرسون، سرمربی آن زمان لسترسیتی، نقش مهمی در پیوستن او به این باشگاه داشت. پیرسون زمانی کاپیتان شفیلدونزدی، باشگاه دوران کودکی واردی بود و همین رابطه، او را متقاعد کرد تا به کینگ پاور برود، اما این بار واردی شروع امیدوارکننده‌ای نداشت. در واقع در اولین فصل حضورش در لسترسیتی، به اندازه‌ای از سوی هواداران مورد انتقاد قرار گرفت که قصد داشت از فوتبال خداحافظی کند، اما این بار هم پیرسون و دستیارش، کرگ شکسپیر، او را به ادامه کار ترغیب کردند؛ اتفاقی که نتیجه‌ای فوق‌العاده داشت. او در فصل 14 ـ 2013، 16 گل برای لستر زد و کمک کرد این تیم به لیگ برتر برگردد.

رویای بازی در لیگ برتر برای واردی برآورده شده بود، اما هنوز روزهای رویایی‌تری در راه بود. البته اولین فصل حضور در لیگ برتر دشوار بود و آنها بسختی توانستند بقایشان را در لیگ قطعی کنند. در پایان فصل پیرسون از لسترسیتی اخراج شد؛ اتفاقی که می‌توانست روی عملکرد واردی تاثیر بگذارد، اما با آمدن کلودیو رانیری، واردی و لسترسیتی کاملا متحول شدند.

واردی در 14 هفته ابتدایی، 13 گل زد و با گلزنی در 12 دیدار پیاپی، رکورد رود فن نیستلروی هلندی را شکست. بسیاری انتظار داشتند درخشش او و لسترسیتی با ورود به نیم‌فصل دوم رنگ ببازد، ولی در فاصله پنج هفته تا پایان رقابت‌ها، آنها همچنان در صدر جدول قرار دارند و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، او تنها چهار سال بعد از جدایی از فیلت وودتاون، قهرمانی را در لیگ برتر جشن می‌گیرد.

بهنام جعفرزاده

جام جم

منبع: دیلی میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها