پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال از شهرآورد 82 می‌گویند

زیبا می‌شود شک نکن

استقلال و پرسپولیس بار دیگر به مصاف هم می‌روند با این تفاوت که برخلاف سال‌های گذشته، دو تیم دوشادوش هم برای قهرمانی می‌جنگند و این می‌تواند بر زیبایی‌های بازی ـ که البته سال‌هاست زیبا از کار درنمی‌آید ـ بیفزاید. اتفاقی که خیلی از کارشناسان سرخابی بر این عقیده‌اند و خود را از حالا برای تماشای یک دربی هیجان‌انگیز آماده می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۵۴۶۶
زیبا می‌شود شک نکن

نصراله عبداللهی که حالا در تیم فنی استقلال هم نقشی در سایه بازی می‌کند بر همین باور است: دربی همیشه حساس بوده و تا ابد هم خواهد بود. کسانی که می‌گویند دربی حساس نیست این بازی را نمی‌شناسند. البته این بازی باید بهتر از همیشه باشد، چون دو تیم در هفته‌های اخیر در کورس صدرنشینی کار دشواری را پشت‌سر گذاشته‌اند و این بازی می‌تواند نقش مهمی در ادامه راهشان تا آخر فصل داشته باشد.

در آن سو مهرداد میناوند، کلامی با همین مضمون دارد ولی تا حدی کری‌خوانی را هم چاشنی‌اش می‌کند: از هر کسی بپرسید به شما می‌گوید پرسپولیس بهتر بازی می‌کند، تیم‌تر است و می‌تواند دربی را ببرد. استقلال در هفته‌های اخیر فقط نتیجه گرفته است و به نظر من فوتبالی از این تیم نمی‌بینیم، ولی پرسپولیس علاوه بر این که نتایج خود را می‌گیرد فوتبال زیبایی هم به نمایش می‌گذارد که باعث خوشحالی هوادارانش می‌شود. در آخر همین بازی استقلال با سپاهان، هواداران خود استقلال به بازی تیم شان معترض بودند. ما دیگر چه بگوییم؟

پرسپولیس ِحرف گوش‌کن

حسن روشن هم به این جمع اضافه شد تا کری جدی برای پرسپولیس بخواند: تیم برانکو خوب بازی می‌کند و خوب هم نتیجه می‌گیرد، ولی در بازی آخر برابر ملوان خوب نبود و فقط روی دو حمله به گل رسید. اگر پرسپولیس بازی آخرش را در دربی انجام بدهد استقلال این تیم را شکست می‌دهد. استقلال باتجربه‌تر بازی می‌کند و پرسپولیس فقط بازیکنانی حرف‌گوش‌کن‌تر دارد، وگرنه استقلال از هر نظر بر این تیم برتری دارد. ضمن این که استقلال مشکلی برای دربی ندارد و بازیکنانی که دربی باز هستند در استقلال بیشتر به چشم می‌خورند.

ولی وقتی با وحید قلیچ در این باره حرف می‌زنیم کری تندی برای مظلومی می‌خواند: سوبله چوبله در این دربی می‌بازد. پرسپولیس از هر نظر در دربی بر استقلال برتری خواهد داشت. تیم ما خیلی زیباتر بازی می‌کند و بازیکنانش سرعتی‌تر هستند. گلزن برتر لیگ هم که در تیم ماست و ان‌شاءالله یکی هم به استقلال می‌زند. احمدزاده و مسلمان هم از آن شادی‌های بامزه‌شان می‌کنند تا دربی را با برد تمام کنیم. خیلی‌ها می‌گویند مظلومی دربی باز است، ولی برانکو بهتر از او می‌داند راه برنده شدن چیست.

وقتی با قلیچ به موضوع دروازه‌بانی دربی رسیدیم، او با تمجید از لوبانف تصریح نمود: من منتقد این دروازه‌بان ازبک بودم، ولی انصافا این یکی دوبازی آخر خوب کار کرده است و باید به همین شکل خودش را اثبات کند، البته برای دربی مناسب نیست. دربی، دربی باز می‌خواهد که سوشا این کاره است. او مثل محرمی می‌ماند که استادیوم را به هم می‌ریخت. مثل خود من می‌ماند که استقلالی‌ها را به هم می‌ریختم. سوشا باید در دربی درون دروازه بایستد تا کار را دربیاورد.

منصور رشیدی هم امتیاز برتر را به تیم محبوبش می‌دهد و درباره دروازه‌بان دربی استقلال می‌گوید: رحمتی باید درون دروازه بایستد. او روحیه این بازی را دارد. تجربه‌اش بالاست و می‌تواند تیم را بخوبی از عقب رهبری کند. استقلال با رحمتی به اعتماد به نفس بیشتری هم دست می‌یابد که از نقطه شروع تیم تا آن آخر تأثیرش را در کل تیم خواهد گذاشت. همه می‌دانند دروازه‌بان بیش از نیمی از یک تیم است و استقلال در دربی از این نظر نسبت به حریف برتری دارد.

مهدی پاشازاده هم به نکته‌ای مشابه اشاره می‌کند: استقلال از نظر بازیکنان خط دفاع شرایط بهتری نسبت به پرسپولیس دارد. البته چشمی نیست، ولی ابراهیمی و سایر عناصر دفاعی استقلال حتی در قیاس تک به تک با بازیکنان پرسپولیس مانند محسن بنگر، ماریچ، رضاییان و انصاری بهتر هستند. شاید فاصله‌شان با مدافعان استقلال خیلی نباشد، اما کار تیمی استقلال در دفاع بهتر است. البته آنها در فاز حمله ‌سرعت بیشتری دارند که این باید مدنظر مربیان استقلال قرار داشته باشد.

استقلال تیم‌تر است

حمید درخشان هم نقطه قوت پرسپولیس را بازیکنان سرعتی و تمام‌کننده این تیم ‌‌دانسته و می‌گوید: عالیشاه و رضاییان در دو جناح می‌توانند استقلال را اسیر حرکات خود کنند. حرکات سرعتی و تند و تیز آنها در مواجهه با کناره‌های کند استقلال می‌تواند براحتی کفه ترازو را برای پرسپولیس سنگین‌تر کند. البته نباید از قدرت تخریبی مسلمان و احمدزاده هم غافل شد. این دو در میانه زمین بلای جان هر تیمی هستند و در انزلی هم احمدزاده با مهار این دو توانست در بیشتر دقایق بازی‌کارش را پیش ببرد؛ ولی در نهایت یکی دو فرصت برای هافبک‌های سرعتی پرسپولیس کافی بود تا کار خودشان را انجام بدهند و برانکو از این نظر امید زیادی به این دو بازیکن‌ دارد و قطعا با حضور این دو نفر براحتی می‌تواند خط دفاع و هافبک استقلال را به هم بریزد.

ابراهیم آشتیانی هم پرسپولیس را تیم تر می‌داند و فارغ از عرق و علاقه‌اش می‌گوید: پرسپولیس هفته به هفته بهتر بازی می‌کند. این تیم با جوانانی که دارد همه ما را امیدوار کرده است. این که تیم تا دقیقه آخر دست از تلاش نمی‌کشد یعنی یک دنیا می‌ارزد. در دنیای فوتبال، داشتن چنین بازیکنانی غنیمت است. بچه‌ها این‌قدر میل به بردن دارند که بیننده را به شور می‌آورند. آنها در بازی با ملوان این‌قدر تلاش کردند تا در نهایت توانستند برنده زمین را ترک کنند. وقتی بازی با ملوان تمام شد همه آنها مانند بوکسورهایی بودند که بعد از 12‌راند جنگیدن، خسته و کوفته با مشت‌هایی که بالا بود رینگ را ترک می‌کردند. واقعا بازی در انزلی مقابل آن هوادار و در آن زمین کار سختی بود. این بچه‌ها در دربی هم با همین روحیه بازی می‌کنند چون به این خودباوری رسیده‌اند که باید برنده شوند وانگار بازی‌ای که برنده نشوند، بازی نمی‌دانند.

پیشکسوتان هر دو تیم امتیاز را به تیم خود می‌دهند و بختیاری‌زاده هم همین گونه است: استقلال تیم تر است. در این که تیم برانکو خوب بازی می‌کند و روحیه دارد، شکی نیست ولی استقلال در کسب نتیجه بهتر کار می‌کند و دربی را با همین نکته ظریف به سود خود تمام می‌کند. پرسپولیس فقط در فاز جلو سرعت دارد، ولی در فاز دفاع کند است و باید از این نقطه به آنها ضربه زد. کادر فنی استقلال قطعا این را می‌داند. هر تیمی خواسته به استقلال گل بزند، گل خورده و پرسپولیس هم می‌آید به استقلال گل بزند، ولی باید یادش باشد که رحمتی درون‌ دروازه است.

بررسی کلی همه نظرات فقط مشخص می‌کند در فضای بیرونی بین آبی و قرمز کری خوانی شدیدی وجود دارد که قطعا به خاطر شرایط خوب هر دو تیم در این فصل است؛ اتفاق مثبتی که بی‌گمان بیش از هر‌چیز سودش برای تیم ملی و فوتبال کشور خواهد بود.

محمدرضامدنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها