باید و نباید شرکت هنرمندان در مسابقات تلویزیونی

رقابت از نوعی دیگر

وقتی کلمه رقابت مطرح می‌شود، ناخودآگاه در ذهن یک چالش هیجان‌انگیز شکل می‌گیرد و می‌توان گفت یکی از برنامه‌های مورد علاقه بیشتر مخاطبان تلویزیون، مسابقات است. حال ممکن است شرکت‌کنندگان این نوع مسابقات مردم باشند یا میان هنرمندان شکل بگیرد که در هر دو صورت، رقابت‌ها از دید بینندگان، تماشایی و جذاب است.
کد خبر: ۸۹۵۳۹۰

وقتی پای هنرمندان به این مسابقات باز می‌شود به جذابیت مسابقه افزوده می‌شود، زیرا حضور آنها در این مسابقات باعث می‌شود تماشاگران با وجه دیگری از هنرمندان آشنا شوند که برایشان خالی از لطف نیست. این نوع مسابقات بویژه برای طرفداران این هنرمندان، شکل و شمایل دیگری دارد، زیرا آنها علاقه‌مند هستند بدانند هنرمند محبوب‌شان در یک مسابقه آشپزی چگونه عمل می‌کند و آیا علاقه‌ای به این موضوع دارد.

هنرنمایی خلاقانه

همین موضوع باعث شده برنامه‌سازان به فکر تولید و پخش مسابقات مختلف تلویزیونی بیفتند تا بتوانند دقایقی از اوقات فراغت بینندگان را پر کنند. چالش هنرمندان در این مسابقات طی سال‌های اخیر پررنگ شده و مسابقاتی همچون آشپزی، لباهنگ، گزارشگری، استند آپ کمدی و... تولید و پخش شده که در این باره می‌توان به دستپخت، دستپخت‌های خودمانی، خندوانه و... اشاره کرد که هنوز هم تولیدشان ادامه دارد.

این نوع مسابقات امروز به یکی از مسابقات دیدنی تلویزیون تبدیل شده و جزو برنامه‌های پر مخاطب است که فصل‌های بعدی آن هم در راه تولید است. هر یک از این مسابقات می‌تواند با هنرنمایی خلاقانه و دلچسب هنرمندان، از یک برنامه ساده خارج ‌شود و حتی گاهی می‌تواند در کنار سرگرم کردن مخاطب به تمدد اعصاب منجر شود.

به همین بهانه برای تهیه این گزارش به سراغ هنرمندان و برنامه‌سازان رفتیم تا بدانیم این رقابت‌ها برای خود هنرمندان تا چه میزان جذاب و لذتبخش است و تا چه حد حرکات آنها در این نوع مسابقات بداهه یا از پیش تعیین شده است و آیا حضور در این مسابقات به محبوبیت‌ آنها می‌افزاید یا این که باخت آنها در برخی مسابقات باعث می‌شود طرفداران‌شان به شکل دیگری به آنها نگاه کنند.

ارتباط نزدیک با مخاطبان

کمند امیرسلیمانی از بازیگران فعالی است که مخاطبان تلویزیونی بتازگی او را در چالش مسابقه آشپزی دستپخت‌های خودمانی و گزارشگری در برنامه خندوانه دیده‌اند. او در نوجوانی با بازی در فیلم «ترنج» سال 1365 به سینما آمد، اما در تلویزیون و با بازی در نقش آذر در مجموعه «پدرسالار» به کارگردانی اکبر خواجویی بود که به شهرت رسید. او با هنرنمایی‌اش در مجموعه «همسایه‌ها» بسیار مورد توجه واقع شد.

این بازیگر که بتازگی در مسابقه خندوانه حاضر شده در پاسخ به این سوال که با چه هدفی در مسابقات تلویزیونی شرکت می‌کند، به جام‌جم می‌گوید: فضای مسابقات تلویزیونی به گونه‌ای است که تماشاگران بیشتر به روحیات هنرمندان نزدیک می‌شوند. از آنجا که من هم به گفته دوستان فرد بی‌شیله پیله‌ای هستم، دوست دارم ارتباط نزدیک تری با مخاطبانم داشته باشم. ضمن این‌که هنرمندان در چنین مسابقاتی خودشان هستند و آنها که علاقه‌مندند کار من را به عنوان بازیگر دنبال کنند، دوست دارند با وجه دیگری از من آشنا شوند. به همین دلیل در مسابقات شرکت می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: البته من خیلی اهل مسابقه نیستم و فقط در مسابقاتی شرکت می‌کنم که می‌توانم در آن حرکتی داشته باشم. دلیل شرکت کردن من در مسابقه دستپخت‌های خودمانی این بود که به آشپزی علاقه دارم و از آنجا که برنامه خندوانه نیز میان مردم خیلی محبوب است، دوست داشتم در آن شرکت کنم. راستش باید بگویم شرکت در برنامه خندوانه و حاضر شدن در مسابقه برایم خیلی جذاب و هیجا‌ن‌انگیز بود. شرکت در یک برنامه محبوب مردمی باعث افتخار من است.

امیرسلیمانی درباره این‌که آیا لحظات بانمکی که در آن مسابقات دیده می‌شد از قبل هماهنگ شده یا بداهه بود، توضیح می‌دهد: به‌هیچ‌وجه هماهنگ شده نبود و در لحظه اتفاق افتاد. دلیل جذابیت شرکت در برنامه خندوانه، این بود که برد و باخت در آن معنا نداشت و صرفا سرگرم کردن مخاطب اهمیت داشت. در ضمن همه چیز در این برنامه ضبط و بعد از ادیت پخش می‌شود، اما دست ما به عنوان هنرمند باز بود. من وقتی در برنامه خندوانه شرکت کردم، انرژی مثبت گرفتم و هیچ محدودیتی نداشتم.

وی درباره این که برد و باخت در مسابقات تا چه میزان برایتان اهمیت دارد، می‌افزاید: من هم مثل هر فرد دیگری علاقه‌مند هستم برنده شوم. همه برایشان برنده شدن اهمیت دارد و من هم نمی‌توانم این مساله را کتمان کنم، اما در مجموع اگر هم در مسابقه‌ای ببازم، مهم نیست؛ چون می‌دانم تلاشم‌ را کرده‌ام و اگر بدانم محتوای مسابقه به گونه‌ای است که در آن اطلاعات ندارم، شرکت نخواهم کرد. در مجموع شرکت در چنین مسابقاتی دو طرفه است، هم برای مردم جذاب است و هم برای هنرمند.

شرکت در کارهای متنوع

نسرین مقانلو از آن بازیگرانی است که به سمت تجربه اجرا هم حرکت کرده است. او اجرای مسابقه دستپخت‌های خودمانی را به‌عهده دارد. وی در این باره می‌گوید: به نظرم بازیگر نباید فقط خودش را به بازی محدود کند و می‌تواند در کنار بازی، تجربه کارهای دیگر همچون تبلیغات و اجرا هم داشته باشد.در ضمن اعتقاد دارم اگر قرار است بازیگر، اجرا را تجربه کند، باید بداند علاقه‌مندی‌اش چیست و بعد اجرا را قبول کند.

وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل من تا امروز دو بار تجربه اجرا داشته‌ام که یک برنامه در قالب گفت‌وگو با روان‌شناسان و جامعه‌شناسان بود و برنامه دیگر هم مسابقه آشپزی است. مردم علاقه‌مند هستند بازیگران محبوب‌شان را در کارهای متنوع ببینند و حضور هنرمندان در رقابت‌های مختلف باعث می‌شود مردم بیشتر با آنها آشنا شوند.

فریدالدین نیکجو، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه دستپخت‌های خودمانی به جام‌جم می‌گوید: برنامه‌های آشپزی همیشه برای بینندگان جذاب و دیدنی است، به همین دلیل با بهره بردن از این قالب و حضور بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران تلاش کرده‌ایم برنامه‌ای سرگرم‌کننده تولید کنیم. درضمن مخاطبان با تماشای این برنامه بیشتر با رفتارهای خصوصی هنرمندان و ورزشکاران آشنا می‌شوند.

این کارگردان در پاسخ به این‌که برخورد هنرمندان برای شرکت در این مسابقات چگونه است، توضیح می‌دهد: برخوردهای متفاوت داریم. برخی با روی خوش استقبال می‌کنند و برای بعضی دیگر خوشایند نیست. به هر حال مخاطبان علاقه‌مند هستند بازیگران محبوب‌شان را در فضای متفاوت ببینند و یکی از این فضاها می‌تواند محیط آشپزخانه و آشپزی کردن باشد.

وی اشاره می‌کند: البته روح برنامه دستپخت‌های خودمانی فقط آشپزی کردن نیست و می‌کوشیم فضای آرامی را شکل بدهیم تا هنرمندان در یک موقعیت متفاوت، دیگر ویژگی‌های رفتاری‌شان را نشان بدهند. در واقع آشپزی بهانه‌ است تا مردم با وجوه دیگر هنرمندان محبوب‌شان آشنا شوند. خوشبختانه برنامه با اقبال زیادی هم از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است.

نیکجو درباره این که آیا اتفاقات برنامه هماهنگ شده است، می‌گوید: همه بازیگران، ورزشکاران و خوانندگانی که در مسابقه دستپخت‌های خودمانی شرکت کردند، می‌توانند شهادت بدهند همه چیز بداهه است و از قبل هماهنگ نشده؛ ضمن این که وقتی مسابقه شروع می‌شود من به‌هیچ‌وجه کات نمی‌دهم تا به مرور یخ هنرمندان و ورزشکاران باز شود و راحت‌تر صحبت کنند.

مسابقات متناسب با سن بازیگران باشد

مهران رجبی، بازیگر همیشه خندان سینما و تلویزیون، فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی رشته گرافیک از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد گرافیک در دانشگاه تربیت مدرس است. مهم ترین ویژگی بازی مهران رجبی این است که وی نسبت به دیگر بازیگران سینما و تلویزیون ایران بسیار راحت و واقعی نقش‌اش را بازی می‌کند. وی هم در مسابقات شرکت کرده و هم این که به عنوان مجری مسابقه «مهمان ما باشید» ایفای نقش کرده است. رجبی اعتقاد دارد حضور هنرمندان و شرکت‌شان در مسابقات جذاب است و فقط باید هنرمندان به این مساله توجه کنند که فضای مسابقه با سن و سال‌شان همخوانی داشته باشد.

وی عنوان می‌کند: به عنوان نمونه در مسابقه لباهنگ باید جوان‌ترها شرکت کنند که با سن و سالشان همخوانی دارد، اما مسابقه آشپزی می‌تواند برای هر سنی مناسب باشد. شرکت در این مسابقات، هم برای هنرمندان لذتبخش است که با یک هنرمند دیگر در یک حوزه متفاوت رقابت می‌کنند و هم برای مردم تماشایی است. در ضمن مردم بیشتر با دیگر خصوصیات هنرمندان آشنا می‌شوند.

این بازیگر با اشاره به این که اتفاقاتی که در برنامه می‌افتد کاملا بداهه است، می‌گوید: وقتی دیالوگ‌ها و اتفاقات در مسابقات بداهه باشد، بـــــرای بینندگان جذاب‌تر خواهد بود.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها