گذشت آن زمان که نام وانت همه را یاد بارکشی می‌انداخت. فارغ از مدل‌های محدود و نه چندان دوست داشتنی وانت که در کشور ما در خیابان‌ها دیده می‌شود، این نام در صنعت خودروی دنیا مخاطبان خاص خود را دارد.
کد خبر: ۸۹۴۹۴۱

این روزها وانت‌ها یا پیکاپ‌تراک‌ها جزو خودروهای شخصی و البته لوکس به حساب می‌آید. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای یک خودروی سواری یا شاسی بلند، یک وانت لوکس با ظاهری قوی استفاده کنند. در شماره این هفته مشخصات پرشتاب ترین و البته محبوب ترین پیکاپ را خواهید خواند.

فورد اف-150

فورد‌ هم‌اکنون دومین تولیدکننده خودرو در ایالات متحده آمریکاست و از پایان سال مالی 2011 به عنوان پنجمین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. این شرکت در سال 2010 در فهرست فرچون در جایگاه هشتمین شرکت بزرگ در ایالات متحده شناخته شد. در حال حاضر شمار کارکنان شرکت فورد بیش از 213 هزار نفر اعلام شده، که در 90 کارخانه این شرکت در سراسر جهان‌ فعالیت می‌کنند. فورد از چند دهه قبل تا کنون محبوب ترین وانت‌های جهان را با نام سری اف روانه بازار کرده است. اف-150 محصول جدید این لاین نیز محبوب ترین وانت آمریکا لقب گرفته است. در قسمت موتور اف-150 از یک قلب تپنده هشت سیلندر پنج لیتری با 325 اسب بخار خروجی و گشتاور 376 پوند / فوت استفاده شده است. البته این مشخصات برای نمونه استاندارد بوده و فورد نمونه‌های قدرتمندتری را نیز تولید کرده است.

شورولت سیلورادو 1500

لاین شورولت جنرال موتورز نیز محصولات بسیار محبوبی طی چند دهه داشته است. لقب مقاوم ترین وانت آمریکا در اختیار برند شورولت قرار دارد. سیلورادو یکی از محصولات جدید شورولت است که در آن از یک موتور 4.3 لیتری شش سیلندر با خروجی 420 اسب بخار و گشتاور 305 پوند / فوت استفاده شده است. این خودرو جلوپنجره‌ای با عناصر افقی از جنس کروم به همراه حایل‌های مشکی‌رنگ دارد و چراغ‌ها از نوع پیوسته و دارای مقاومت بالا هستند. بعضی نسخه‌ها علاوه بر عناصر جلوپنجره‌ در سپرها نیز کروم دارند. این خودرو نمای یکدستی دارد و همین باعث تمایزش می‌شود. بالاتر از همه اینها نسخه‌‌های کانتری قرار می‌گیرد که از میله‌های افقی کرومی و حایل‌های اختصاصی جلوپنجره استفاده می‌کند و سپرهایش همرنگ بدنه است.

در بحث راحتی و امنیت کابین مواردی نظیر سامانه‌های اخطار برخورد از جلو، کمکی حفظ خط حرکت، کمکی اینتِلی‌بیم نوربالا و قفل از راه دور دریچه محفظه بار (به‌صورت سفارشی) به چشم می‌خورد. در بعضی نسخه‌ها همچنین می‌توانید شارژر بی‌سیم تلفن همراه و صندلی‌های مجزا هم سفارش دهید که البته در نسخه‌‌های کانتری استاندارد هستند.

تویوتا توندرا

تویوتا به‌عنوان یکی از خودروسازان مطرح ژاپن وانت‌های جان سختی را طی دوران‌‌ مختلف روانه بازار کرده است. توندرا یکی از محصولات جدید و مطرح این کمپانی است که موفقیت وانت‌های آمریکایی در طراحی آن بی‌تاثیر نبوده است. در این مدل از یک موتور 4.6 لیتری هشت سیلندر با 310 اسب بخار استفاده شده است اما گزینه دیگری نیز قابل سفارش است که تا کنون بیشتر سفارشات ثبت شده از همین نوع دوم بوده است؛ یعنی نمونه 5.7 لیتری هشت سیلندر با خروجی 381 اسب بخار. توندرا مانند خودروهای آمریکایی ظاهری نسبتا چاق و خشن دارد. در‌میان خیل عظیمی از رقبای توندرا، عرضه نسخه‌های دو‌کابین و تک کابین در دستور کار تویوتا قرار‌گرفته است. غیر از مدل دو کابین همه مدل‌های توندرا یک جای بار ثابت دارند که به ترتیب 2.10 متر و 2.47 متر فضای طولی را شامل می‌شود. نسخه لیمیتد این خودرو شامل صفحه نمایش لمسی بر روی داشبورد است که بیشتر حس خودروی لکسوس را در فضای داخلی تداعی می‌کند. برعکس فضای محدود در اکثر پیکاپ‌ها در عقب، صندلی‌های عقب توندرا بسیار نرم هستند و فضای جاداری را فراهم می‌کنند. این فضای بزرگ داخل کابین مدیون فاصله زیاد ولی استاندارد بین دو محور است.

نیسان تیتان

محبوب ترین وانت تولید شده توسط نیسان است. این پیکاپ سریع از یک موتور هشت سیلندر با 317 اسب بخار خروجی، استفاده می‌کند. ریچارد میلر، برنامه‌ریز محصول تیتان در کمپانی نیسان می‌گوید: ما در تیتان توانستیم موقعیت فنربندی را پایین‌تر از یک تراک ‌سه چهار تُنی معمولی‌ درنظر بگیریم. در نتیجه، فرصتی برای ما فراهم شد که در عین داشتن سواری نرم و راضی‌کننده، هنوز هم یک ظرفیت یدک‌کشی ۱۲ هزار پوندی (۵۴۴۳ کیلوگرمی) را در اختیار داشته باشیم. و به‌دلیل فنرهای نرم‌تر‌ از پایه‌های کابین هیدرولیکی استفاده کردیم که نسبت به پایه‌های کابین لاستیکی، «لرزش‌های جاده» را بهتر خنثی می‌کند.

شورولت کلرادو

یکی دیگر از محصولات خانواده شورولت است که از یک موتور 3.6 لیتری شش سیلندر استفاده می‌کند. خروجی این مجموعه برابر با 305 اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل 269 پوند / فوت است. کلرادو نسبت به شورولت سیلورادو که بالاتر معرفی اش کردیم از اندازه کوچک‌تری برخوردار است و قیمت مناسب‌تری هم دارد. کلرادو کمی از طراحی کلاسیک و انتهای آمریکایی فاصله گرفته و بیشتر به ژاپنی‌ها شباهت یافته است. چراغ‌ها و جلوپنجره در نبود نشان شورولت می‌توانست نشانگر خودرویی از یک کمپانی دیگر باشد. با این وجود جذابیت‌های جدیدی در طراحی این خودرو قابل کشف اند. انبوهی از امکانات در داخل کابین نظیر صفحه نمایش لمسی هشت اینچی و سیستم سرگرمی MyLink و نشانگر دیجیتال 4/3 اینچی در پنل داشبورد می‌تواند برگ برنده کلرادو باشد.

هوندا ریجلاین

یکی از سریع ترین وانت‌های موجود در بازار محسوب می‌شود که از یک موتور 5/3 لیتری شش سیلندر با 250 اسب بخار خروجی و گشتاور 247 پوند / فوت استفاده می‌کند. ریجلاین دارای برخی ویژگی‌های خاص است که می‌توانند در صحنه رقابت با رقبایی همچون تاکوما و کلرادو تعیین‌کننده باشند. به عنوان نمونه، ریج‌لاین بر اساس یک «شاسی‌بلند» ساخته شده و بنابراین کیفیت سواری نسبتاً خوبی خواهد داشت. مهم‌تر از همه این‌که، یک سیستم AWD در ریج‌لاین، دارای حالت‌های رانندگی مانند «نرمال»، «شنی»، «برف» و «گل و لای» است که می‌توانند در شرایط مسیر‌های مختلف بسیار مفید باشند.‌سپس نوبت به طراحی داخلی می‌رسد. در کابین ریج‌لاین، نه‌‌فقط تجهیزات سطح بالای ایمنی مانند سیستم ترمز پیشگیری از برخورد، هشدار انحراف از خط، کاهش انحراف از جاده، هشدار برخورد از جلو و دستیار حفظ حرکت در بین خطوط ارائه شده، بلکه فضایی بسیار راحت و دلپذیر ایجاد شده است. مواد و مصالح به کار رفته شرایط خوبی دارند و طراحی جذابی در داشبورد به کار رفته است. سطح تکنولوژی‌های به کار رفته در این کابین، مسلماً‌ از بسیاری از رقبای ریج‌لاین بالاتر است. در نهایت، باید دید که این ویژگی‌ها آیا باعث یک آمار فروش بالا در بازار خواهند شد یا خیر.

تویوتا تاکوما

لاین محصول تویوتا ظاهری کاملا ژاپنی دارد! نوع طراحی خودرو بویژه در قسمت جلو شباهت‌هایی با برخی از شاسی بلندهای تویوتا دارد. در قسمت موتور از یک مجموعه 2.7 لیتری چهار سیلندر با 159 اسب بخار خروجی استفاده شده است. تراک متوسط محبوب تویوتا برای مدل ۲۰۱۶ ظاهری جدید پیدا کرده و در آن از یک موتور 6 ـ V و یک کابین ارتقا یافته استفاده شده است. تویوتا همچنین یک‌سری تجهیزات جالب‌توجه را به این مدل اضافه کرده و به منظور ایجاد تمایز بیشتر با رقیبانی چون شورولت کلرادو و نیسان فرونتیر، تمرکز بیشتری بر جزئیات کرده است. تویوتا بالاخره با ارائه امکاناتی چون مانیتورینگ نقطه کور و هشدار ترافیک پشت‌سر به‌عنوان آپشن‌های جدید، مدل تاکوما را وارد دوره مدرن تراک‌های متوسط کرده است. البته هنوز نسبت به رقیبی مانند «کلرادو» عقب‌تر است؛ چرا که در تراک شورولت تجهیزات ایمنی مانند سیستم هشدار برخورد از جلو نیز به چشم می‌خورد. با این حال، ارائه همین دو ویژگی ایمنی، گامی در جهت ارتقای تراک تویوتا محسوب می‌شود.

نیسان فرانتیر

این مدل از نیسان که ظاهری ساده‌تر در مقایسه با سایر رقبا دارد از یک موتور شش سیلندر چهار لیتری با 365 اسب بخار خروجی استفاده می‌کند. البته موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری با 152 اسب بخار خروجی نیز قابل سفارش است. تجهیزات استاندارد جدید فرانتیر شامل مواردی مانند صفحه نمایش پنج اینچی سیستم صوتی با قابلیت هماهنگی گوشی هوشمند (نیسان‌کانکت) در تریم‌های SV و Desert Runner و همین‌طور سیستم استاندارد راهبری برای فرانتیر Pro-4Xمی‌شود. نسخه‌های نیسان فرانتیر SL مدل ۲۰۱۵ با فاصله محوری بیشتری اکنون صاحب یک سقف آفتابگیر شده‌اند و رنگ آبی آرکتیک متالیک جایگزین آبی گرافیتی قبلی شده است.

فورد سوپر دیوتی اف-250

یکی دیگر از دلاوران خانواده اف کمپانی فورد است. در این نمونه از یک موتور 6.2 لیتری هشت سیلندر با 385 اسب بخار خروجی و گشتاور 405 پوندفوت استفاده شده است. فورد در بروشور معرفی این خودروی قدرتمند، آورده است: «هوشمندترین، قدرتمندترین و سرسخت‌ترین سوپر دیوتی تولید شده تاکنون». پیکاپی که در قاب به قاب طراحی آن از مدل محبوب و پرفروش F150 الگوبرداری شده و با استفاده از ویژگی‌های همیشگی سری سوپردیوتی و به مدد بازطراحی و حجم‌دهی به چراغ‌های عمودی و جلوپنجره حجیم به یک طرح عضلانی و تاثیرگذار ختم شده است. با گذر از دماغه جلو و حرکت به سمت انتهای سوپردیوتی می‌توان ویژگی‌های تازه این مدل اعم از چراغ‌های جدید عقب، آینه‌های‌نوین و اسپویلر انتهای سقف را مشاهده کرد.

حامد اصغرنژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها