نامگذاری سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» فرصتی فراهم کرده که مشکلات و معضلات اقتصادی کشور دوباره به صدر اخبار رسانه‌ها بیاید. از سوی دیگر، ظرفیت‌های مغفول کشور برای حل مشکلات اقتصادی هم دوباره مجال یافته‌اند در فضای عمومی طرح شوند.
کد خبر: ۸۹۴۹۳۰

این شرایط فرصت مناسبی برای صنایع و بخش‌هایی است که با وجود ظرفیت عظیم در چرخه اقتصادی کشور مهجورند. یکی از این بخش‌ها گردشگری است؛ صنعتی که هم می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی تلقی شود و هم در فضای توجه همگانی به بخش‌های مولد اقتصاد، می‌تواند نگاه‌ها را به خودش جلب کرده و به رونق و توسعه نزدیک‌تر شود. این یعنی یک انتفاع دوسویه؛ از یک طرف ظرفیت‌هایی متعدد و بزرگی در گردشگری برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد و از طرف دیگر، رونق گفتمان اقتصاد مقاومتی در جامعه سبب انتفاع صنعت گردشگری می‌شود. در ادامه به چند و چون این انتفاع دوسویه با ذکر چند مصداق بیشتر می‌پردازیم. مصداق‌هایی که البته صرفا مشتی هستند نمونه خروار و تعدادشان می‌تواند بسیار بیش از اینی باشد که در این مختصر مجال طرحشان فراهم است.

1 ـ افزایش مشارکت مردم در بخش‌های مختلف اقتصاد، ازجمله اصول پایه‌ای اعلام شده برای اقتصاد مقاومتی است. از سوی دیگر چه در حفظ و حراست از جاذبه‌های تاریخی و چه در توسعه زیرساخت‌های گردشگری، نقش مشارکت عمومی غیرقابل انکار است. در سالی که همه قرار است برای تحقق اقتصاد مقاومتی اقدامات عملی انجام دهند، متولیان میراث فرهنگی و گردشگری نیز می‌توانند به عنوان یک دستور کار جدی، روی جذب سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های عمومی در اداره و توسعه صنعت گردشگری برنامه‌ریزی کنند. با این کار هم به جریان کلی اقتصاد مقاومتی در کشور کمک می‌شود و هم توسعه خود گردشگری راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

2 ـ در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که سال گذشته ابلاغ شده، توسعه تولید و اشتغال جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. براساس گزارشی که اخیرا در محافل جهانی صنعت گردشگری منتشر شده ـ که مبسوط آن را در ستون خبرها و نظرها خواهید خواند‌ـ صنعت گردشگری در سال گذشته میلادی توانسته بیش از هفت‌میلیون شغل در جهان ایجاد کند. این صنعت نزدیک به 10 درصد از تولید ناخالص دنیا را هم توانسته به خودش اختصاص دهد. همین دو آمار برای نشان دادن ظرفیت بالای گردشگری در توسعه تولید و اشتغال و به تبع تحقق اقتصاد مقاومتی کافی است. این ظرفیت به قدری قابل توجه و عظیم است که دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند روی گردشگری به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارها، حساب ویژه باز کند.

3 ـ توسعه صادرات با هدف افزایش ارزآوری از دیگر اهدافی است که در اسناد موجود اقتصاد مقاومتی به آن تاکید شده. هیچ‌کس از قابلیت صنعت گردشگری برای ارزآوری بی‌خبر نیست. چنان که در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده، گردشگران خارجی ورودی به کشور تا پایان برنامه پنج برابر شود. بدیهی است که با یک برنامه‌ریزی درست و مدیریت حساب شده، صنعت گردشگری اینجا هم می‌تواند به کمک دولت بیاید و به تنهایی بخش مهمی از هدف افزایش ارزآوری را محقق کند.

4 ـ بند 12 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای اهداف اقتصادی تاکید دارد. به نظر می‌رسد یکی از اهداف مهم اقتصادی که دیپلماسی می‌تواند نقش موثری در نیل به آن ایفا کند، جذب گردشگران خارجی است. این اتفاق یک همکاری ویژه بین وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را طلب می‌کند. موضوع همکاری هم، فعال شدن سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشور در جذب گردشگری خارجی است. هدفی که اگر محقق شود، هم در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موثر است و هم در توسعه صنعت گردشگری.

عباس رضایی ثمرین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها