«سوغاتی» این از آب و جاده گذشته اغواگر،‌ آنقدر چشمنواز و خواستنی است که کمتر کسی دست رد بر سینه آن می‌زند، سوغاتی مزه دو سر عسل است؛ هم برای آن که با ذوق و شوق از بازار جذاب شهر تازه‌دیده و جدید می‌خرد و هم برای عزیزی که ره‌آوردی از دیار دوردست دریافت می‌کند. سوغاتی کوچک و بزرگ ندارد، گران و ارزان هم نمی‌شناسد، خوردنی و تزئینی‌اش هم فرقی نمی‌کند، تحفه‌ای است دوست‌داشتنی و گرامی که لذیذ است و عزیز.
کد خبر: ۸۹۴۹۲۹

سوغاتی آنقدر مهم است که در احادیث دینی هم توصیه شده و امام صادق(ع) هدیه سفر حج را جزئی از آن عنوان کرده است، اما خرید سوغاتی آداب و رسومی دارد که اگر رعایت شود کار را برای خریداران آسان‌تر و طعم آن را برای دریافت‌کنندگان شیرین‌تر می‌کند.

گز را از اصفهان بخرید و زیره را از کرمان

اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ داده این است که مثلا شما در اصفهان، انار ساوه را به عنوان سوغات می‌بینید و در جاده کاشان، پره آلوی تبریز را می‌فروشند و در مازندران سنگ پای قزوین را به عنوان سوغات معرفی می‌کنند و چاقوی زنجان را در صنایع دستی خوزستان می‌بینید و زعفران را در کرمان. این چرخه نامتعارف آن‌قدر ادامه پیدا کرده که اگر کسی از پیشینه سوغات‌های هر شهر خبر نداشته باشد، قطعا سرش کلاه می‌رود. پس تلاش کنید اگر اطلاعی از سوغات هر شهر ندارید، پیشینه‌ای از آن را قبل از سفر با یک پرس و جوی ساده دربیاورید.

به طور نمونه قلمکاری، خاتم، مینا، منبت‌کاری، کاشیکاری و گز و پولکی مخصوص استان اصفهان است. گلاب، عرق بیدمشک، عرق نعناع از سوغاتی‌های بی‌نظیر کاشان به شمار می‌آید. سرشیر، عسل، حلوای سیاه و شال‌های پرنقش و نگار را از استان اردبیل خریداری کنید. قطاب، پشمک، باقلوا، کیک یزدی، حاجی بادامی، ارده و پشمک مخصوص یزدی‌هاست. آبلیمو، آبغوره، عرقیات بهار نارنج و مسقطی ویژه شیراز است. فرش‌های ابریشم و سوهان‌های بی‌نظیر را فقط در قم می‌بینید. پسته، قاووت، کماچ سهن، کلمپه، زیره، پته، گلیم، حنا، سدر و کتیرا و خرمای بم را از کرمان بخرید.

آلو بخارا، نقل، بادام و کدو جزو سوغات استان همدان و پاچ‌باقلا، رشته خشکار اخته، ولش، بادرنگ، بهار نارنج مربا، پرتقال، شاه‌بلوط، آب خوج، سیرترشی، هفت‌بیجار، جوکول، برنج، کلوچه سنتی از سوغات‌های استان گیلان و مازندران است. نان برنجی و کاک و روغن کرمانشاهی هم ‌ واضح است که در کرمانشاه یافت می‌شود و نه جای دیگر و اما زنجان به غیر از چاقوهای تیزش که معروف شده، دارای ملیله‌های زیبا (انواع پایه‌های استکان، سینی، قاشق و چنگال غذا) و چارق‌های خاص (نوعی کفش روفرشی دستباف) است.

بازار محلی یا برند فروشگاهی

معمولا بازار هر شهر یکی از اماکن دیدنی است که مسافران به آن سر می‌زنند، چراکه حال و هوای آن بیانگر شرایط اقتصادی و معیشتی آن منطقه است و حتما محصولات مخصوص‌شان در آن پیدا می‌شود. بنابراین راسته بازار هر شهر محل مناسبی برای خرید سوغاتی است و راحت‌تر می‌توانید صنایع دستی و خوراکی‌های محلی را در آن پیدا کنید. همچنین در بازارها خیلی زود به سمت منابع سوغات خوب و با کیفیت هدایت می‌شوید و این امکان را دارید تنوع محصولات و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید.

پیشنهاد نمی‌کنیم از مغازه‌های اطراف بناهای تاریخی و موزه‌ها خریداری کنید. چون معمولا قیمت‌ها در این نقاط بالاست و بیشتر مناسب گردشگران پولدار و خارجی است که قصد خرید با ارز را دارند، اما فروشگاه‌هایی که برند مطرح و نامی هستند هم می‌تواند محل خوبی برای خرید بویژه در صنایع دستی باشد چرا که حداقل ویژگی‌شان این است که ضمانت‌نامه دارند و خیالتان راحت است که پس از خروج از این شهر، ممکن است شعبات دیگری از آن را در شهرهای دیگر ببینید. مثلا برای خرید ترمه در یزد به برندهای معروف مراجعه کنید یا برای خرید چرم حتما به فروشگاه‌های معتبر بروید.

برای تهیه برخی خوراکی‌ها مانند نان، ماست، شیر، کره و خرما بخصوص در روستاها بهتر است نزد محلی‌ها و افراد بومی منطقه بروید چون هم جنس بهتر و باکیفیت‌تری نصیبتان می‌شود و هم پول را بدون واسطه دلال‌ها به دست خودشان می‌رسانید.

کم خرید کن و گزیده چون دُر

نیازی نیست که در هر سفر سوغاتی‌های گران و ویژه بخرید، چراکه هزینه‌های سفرتان افزایش می‌یابد و به سبد خانوار لطمه می‌زند. قطعا کسی در خانواده و دوستان از شما توقع ندارد که فرش دستباف و گلیم و جاجیم بخرید یا زعفران قرمز اعلا و خاتم‌کاری برایشان کادو پیچ کنید. گاهی خرید یک جعبه گز یا چند گرم نعناع و زیره و حتی یک مجسمه عزیزان شما را بیشتر سر ذوق می‌آورد. به عبارت دیگر به خریدهای کوچک و کم‌هزینه، اما با کیفیت فکر کنید و تلاش کنید اجناسی را خریداری کنید که بیانگر آداب و رسوم آن شهر باشد و بوی اصیل آن را بدهد.

به فکر چمدانتان باشید

بعضی از مسافران حین دیدن بازار و فروشگاه‌ها آنچنان ذوق‌زده می‌شوند که کنترل از دستشان خارج می‌شود و هر آنچه را از جلوی دیدگان‌شان عبور می‌کند می‌خرند. نتیجه این که خرج سفرشان از دخلشان بالا می‌زند و بدتر این که فضای کافی برای جمع‌آوری و جابه‌جایی سوغاتی‌ها ندارند. پس اگر با خودروی شخصی‌تان سفر کردید حواستان به میزان حجمی که در صندوق عقب دارید، باشد و اگر هواپیما را انتخاب کرده‌اید مواظب باشید اضافه بار نخورید، امکان جابه‌جایی وسیله با اتوبوس و قطار و کشتی هم مشخص است و از سختی‌های جابه‌جایی و هزینه‌ها هم مطلع هستید.

تلاش کنید سوغاتی‌های کوچک و بسته‌بندی شده بخرید تا در جابه‌جایی کمتر دچار دردسر شوید ولی اگر اقلامی را خریدید که باز بودند حتما آنها را قبل از حرکت بسته‌بندی کنید و در جای مناسب قرار بدهید. خوراکی‌هایی مانند میوه، سبزیجات و لبنیات را که ممکن است در طول سفر طولانی فاسد یا خراب شوند نخرید و خلاصه حواستان باشد که پولتان را با خرید هیجان‌زده و بیهوده از دست ندهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها