موضوع اقتصاد مقاومتی با توجه به شعار امسال یعنی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از مفاهیم محوری در تولید برنامه‌های رسانه ملی است. به همین دلیل رسانه ملی هم بنا به سهم خودش تلاش می‌کند نسبت به این امر تعهد داشته باشد و تولیدات نمایشی و غیرنمایشی با این محوریت پخش کند تا بتواند از این طریق مفهوم اقتصاد مقاومتی را در کشور فرهنگ‌سازی کند.
کد خبر: ۸۹۴۹۱۵
تجربه زندگی استاندارد با «دوردست‌ها»

بنابراین بعد از تعطیلات نوروزی، پخش سریال تلویزیونی «دوردست‌ها» به کارگردانی جواد ارشاد و هنرنمایی بازیگرانی همچون دانیال حکیمی، هومن برق‌نورد، فاطمه گودرزی و ... را از شبکه یک شروع کرد تا بتواند هم در لایه‌های زیرین قصه به این مفهوم بپردازد و هم این که هر شب ساعت 22 و 15 دقیقه بینندگان این شبکه را سرگرم ‌کند. می‌توان گفت تم اصلی این اثر نمایشی زندگی استاندارد است و این که چگونه می‌توان در جامعه کنونی بر اساس مصرف استاندارد سبک زندگی خود را تغییر داد.

قصه این اثر به قلم سمانه نامدار داستان رسول و عماد است. کارخانه روغن‌سازی رسول و شریکش صادق مدتی است دچار بحران مالی شده است. صادق که فعالیتی دیگر راه انداخته، سهام خود را می‌فروشد. حبیب، به پیشنهاد عماد که مورد اعتماد و همه‌کاره اوست، سهام کارخانه را می‌خرد و عماد به وکالت از او با رسول کارخانه را اداره می‌کنند. رفته رفته معلوم می‌شود عماد با نقشه‌ای قبلی برای ضربه زدن به رسول به او نزدیک شده است. رسول سال‌ها پیش ربابه خواهر عماد را با دخترش یگانه بی‌خبر ترک می‌کند و حالا او از این طریق در صدد است تا از رسول حساب کشی کند. در واقع به همان میزان که در گذشته از آنها آبرو برده است، در سر دارد آبرویش را ببرد. نه ذره‌ای کمتر از ظلم او و نه بیشتر که پیش خدای خودش رو سیاه نشود و این آغاز ماجراست.

این اثر نمایشی در قالب قصه چند خانواده تلاش کرده مفاهیمی را مطرح کند که در مناسبات اجتماعی امروز مغفول مانده است. انتخاب و اختیار آدم‌ها در موقعیت‌های مختلف، پذیرش مسئولیت و منتهی شدن به دو مسیر خیر و شر، توجه به مفهوم استاندارد، سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی، استفاده از محصولات داخلی باکیفیت و ... محورهای اصلی این سریال را شکل می‌دهد.

هدف کارگردان سریال تلویزیونی دوردست‌ها فقط سرگرم کردن مخاطبان تلویزیون نبوده و جواد ارشاد همچون ساخته قبلی‌اش با نام «ستاره حیات» سعی کرده در قالب شخصیت‌های مختلف و موقعیت‌های متفاوت، مواردی را به مخاطبان آموزش بدهد و آگاهی مردم را نسبت به برخی اتفاقات خوب جامعه بالا ببرد، به همین دلیل شغل یکی از شخصیت‌های اصلی قصه با نام یگانه که ونوس کانلی این نقش را بازی می‌کند، کارشناس کنترل کیفیت است که با پا گذاشتن به کارخانه رسول، به پیش آمدن ماجراهایی منجر می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های سریال دوردست‌ها، مشخص بودن مشاغل شخصیت‌های قصه است و این در حالی است که معمولاً در سریال‌های نمایشی مشاغل شخصیت‌ها مشخص نیست، به همین دلیل نویسنده و کارگردان این سریال تلویزیونی با انتخاب یک شغل مشخص، مبحث کیفیت و استاندارد را مطرح کردند تا از مستقیم‌گویی پرهیز کنند و در قالب یک داستان ساده اما پر مفهوم، به حمایت از تولیدکنندگان داخلی و درک مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تا محصولات با کیفیت به بازار عرضه کنند، بپردازند. پخش سریال دوردست‌ها نخستین گام رسانه ملی در زمره کارهای نمایشی با محوریت اقتصاد مقاومتی است و امسال هم بنا دارد در قالب آثار و قصه‌های متفاوت به این موضوع بپردازد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها