ستاره‌های فوتبال ایران درباره بهترین قرعه برای تیم ملی ایران نظر می‌دهند

روسیه 2018 از کدام مسیر؟

چیزی به مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 در آسیا باقی نمانده است؛ فقط چند ساعت دیگر .
کد خبر: ۸۹۴۸۵۳

نمایندگان 12 کشور آسیایی در حال حاضر در کوالالامپور هستند تا از ساعت 13 به وقت تهران، با آغاز مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی در آسیا، چشم به گلدان‌ها و گوی‌ها بدوزند. گوی‌هایی که مسیر تیم‌ها را در راه صعود به جام جهانی روسیه مشخص می‌کند. ایران از کدام مسیر خود را به جام جهانی روسیه خواهد رساند؟

سوای شایستگی و توانمندی تیم‌ها در راه صعود به جام جهانی، قرعه همیشه عاملی تاثیرگذار بوده است. در انتخابی جام جهانی 2002، یک قرعه دشوار تیم پرستاره ایران را از راهیابی به جام جهانی محروم کرد. آن زمان چین بواسطه یک قرعه آسان بالاتر از تیم‌های امارات، ازبکستان، قطر و عمان در گروه B صدرنشین شد و به جام جهانی صعود کرد اما ایران در گروهی که عربستان، بحرین، عراق و تایلند حضور داشتند دوم شد تا در سد ایرلند جنوبی گرفتار شود. همین قرعه در انتخابی جام جهانی 2006 به ما روی خوش نشان داد و باعث شد صعودی آسان به جام جهانی داشته باشیم و با 9 امتیاز برتری نسبت به بحرینی که بعد از ما در مکان سوم ایستاد، جواز حضور در آلمان را به دست بیاوریم.

یک تفاوت عمده

امسال برای نخستین بار رقابت‌های مرحله نهایی جام جهانی فوتبال در آسیا با حضور 12 تیم برگزار می‌شود و مدعیان مجبور هستند در 2 گروه 6 تیمی با یکدیگر به رقابت بپردازند. این درحالی است که در ادوار گذشته همواره مراحل نهایی با 8 یا 10 تیم برگزار می‌شد و تیم‌ها برای صعود به جام جهانی بازی‌های کمتری برگزار می‌کردند. البته دلیل حضور 12 تیم در مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی 2018 روسیه همزمانی برگزاری رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018 و جام ملت‌های آسیای 2019 است.

12 تیم ایران، استرالیا، کره جنوبی، ژاپن، عربستان، ازبکستان، چین، امارات، قطر، عراق، سوریه و تایلند در مرحله نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که برای اولین بار قرار است با حضور 24 تیم برگزار شود، حضور خواهند داشت. سیدبندی مراسم قرعه‌کشی امروز مقدماتی جام جهانی 2018 به شرح زیر است:

سید 1: ایران و استرالیا، سید 2: کره جنوبی و ژاپن، سید 3: عربستان و ازبکستان، سید 4: چین و امارات، سید 5: قطر و عراق، سید 6: سوریه و تایلند.

درخواست ایران برای عدم همگروهی با عربستان

با توجه به این‌که احتمال همگروهی ایران و عربستان کم نیست و پیش‌بینی می‌شود تحرکات جدیدی از سوی عربستانی‌ها در انتظار فوتبال ایران باشد، فدراسیون کشورمان یک تصمیم جدی در این باره گرفته است؛ درخواست برای عدم همگروهی با عربستان. شهرام دبیری، عضو هیات رئیسه فدراسیون در این باره به ورزش سه گفت: من در این ارتباط با علی کفاشیان به صورت تلفنی صحبت کردم و قرار بر این شد تا درخواست مان را به صورت کتبی برای عدم همگروهی با عربستان به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کنیم. او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: نمی‌دانم از نظر قانونی این مساله مشکلی خواهد داشت یا خیر اما ما کارمان را انجام می‌دهیم. درخواست می‌کنیم که با عربستان همگروه نشویم و باید ببینیم تصمیم AFC در این باره چیست.

قرعه ایران در ادوار گذشته

رقابت‌های انتخابی جام جهانی 1994، آخرین باری بود که تیم‌های برتر آسیا مجبور بودند مرحله نهایی انتخابی جام جهانی را به صورت متمرکز و در یک گروه برگزار کنند. با افزایش سهمیه آسیا در رقابت‌های جام جهانی، از رقابت‌های انتخابی 1998 به بعد، همواره مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی در قالب دو گروه برگزار شده است.

مرحله نهایی انتخابی 1998

ایران با عربستان، چین، قطر و کویت همگروه شد و با شکست مقابل قطر در آخرین بازی شانس سرگروهی و صعود مستقیم به جام جهانی را از دست داد. با این حال پایان آن رقابت‌ها برای تیم ملی ایران شیرین بود. ما در دیدار پلی‌آف به ژاپن باختیم اما در پلی‌آف آسیا ـ اقیانوسیه استرالیا را بردیم و صعودی حماسی را جشن گرفتیم.

مرحله نهایی انتخابی 2002

ایران دوباره با عربستان همگروه شد. بحرین، عراق و تایلند هم دیگر تیم‌های گروه ما بودند. شکست 3 بر یک مقابل بحرین در آخرین روز باعث شد نتوانیم به عنوان تیم اول مستقیما راهی جام جهانی شویم. اما این بار پلی آف هم به ما روی خوش نشان نداد. امارات را در دو بازی رفت و برگشت شکست دادیم اما در دیدار پلی‌آف آسیا ـ اروپا مغلوب ایرلند جنوبی شدیم.

مرحله نهایی انتخابی 2006

با صعود 8 تیم آسیایی به مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی، تیم‌ها به دو گروه 4 تیمی تقسیم شدند. ایران با ژاپن، بحرین و کره شمالی همگروه شد. گروهی نسبتا آسان در مقایسه با گروه اول که تیم‌های عربستان کره جنوبی، ازبکستان و کویت در آن حضور داشتند. این بار دو تیم اول مستقیما جواز حضور در جام جهانی را به دست می‌آوردند و تیم ملی با پیروزی مقابل بحرین، صعودی بی‌دردسر به جام جهانی داشت.

مرحله نهایی انتخابی 2010

این بار گروه‌ها 5 تیمی بود ایران با کره جنوبی، کره شمالی، عربستان و امارات همگروه شد و با بدشانسی محض، با یک امتیاز اختلاف، پائین تر از کره شمالی و عربستان در مکان چهام قرار گرفت تا حتی شانس حضور در بازی پلی‌آف را هم از دست بدهد.

مرحله نهایی انتخابی 2014

ایران با کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان همگروه شد و برای نخستین بار به عنوان تیم اول، جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد.

بهترین قرعه تیم ملی ایران از نگاه فوتبالی‌ها

در آستانه مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی جام‌جهانی 2018 در آسیا سرویس ورزشی جام‌جم نظر 11 چهره فوتبالی را درباره بهترین قرعه ایران در این مراسم جویا شده که در ادامه آن را می‌خوانید:

سوریه

عراق

امارات

عربستان

کره جنوبی

رحمان رضایی

تایلند

عراق

چین

عربستان

کره جنوبی

عادل فردوسی‌پور

تایلند

عراق

امارات

عربستان

کره جنوبی

وحید شمسایی

تایلند

عراق

چین

ازبکستان

کره جنوبی

جواد خیابانی

تایلند

قطر

امارات

ازبکستان

کره جنوبی

هادی طباطبایی

سوریه

قطر

امارات

ازبکستان

کره جنوبی

مهدی امیرآبادی

تایلند

عراق

چین

عربستان

کره جنوبی

محسن خلیلی

سوریه

قطر

امارات

ازبکستان

کره جنوبی

بهنام ابوالقاسم‌پور

تایلند

قطر

چین

عربستان

ژاپن

صادق ورمرزیار

تایلند

قطر

امارات

عربستان

ژاپن

علی انصاریان

سوریه

قطر

امارات

ازبکستان

ژاپن

علی‌اصغر مدیرروستا

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها