گفت‌وگو با دکتر حسین کرمی، مدیر شبکه نسیم

اتهام کپی به شبکه نسیم ظالمانه است

به موازات موفقیت برنامه‌هایی مانند «خندوانه»، «دورهمی» و «شب کوک» ادعای کپی بودن آنها در شبکه‌های اجتماعی و نیز برخی رسانه‌ها نیز مطرح شده است. دکتر حسین کرمی، مدیر شبکه نسیم در این گفت‌وگو درباره ادعاهای مطرح شده درباره کپی‌کاری در برنامه‌های تلویزیونی و برنامه‌ها و اهداف شبکه نسیم به نکاتی اشاره کرده است.
کد خبر: ۸۹۴۸۴۱

آقای دکتر به کسانی که می‌گویند برنامه‌های شبکه نسیم کپی است، چه پاسخی می‌دهید؟

این نسبت ظالمانه و کاملا غیرکارشناسی است؛ نسنجیده مطرح شده و عده‌ای پی آن را گرفته‌اند. کپی کردن یعنی یک نسخه دیگر از یک چیز با همان مختصات و شرایط و ویژگی‌ها ساخته شود و این اتفاق در هیچ کدام از برنامه‌های تلویزیونی رخ نداده است و برخی از برنامه‌های شبکه نسیم هم صرفا از لحاظ ظاهری به نمونه‌های خارجی شبیه هستند. مثلا در برنامه «دورهمی» که به کپی‌کاری متهم شده، نقد رفتارهای اجتماعی و اشتباهاتمان در مناسبات و رفتارهای اداری و اجرایی‌مان مورد توجه بوده است. می‌خواستیم این انتقادها در یک خانه سنتی که سه نسل در آن زندگی می‌کنند، اتفاق بیفتد و با گفت‌وگو و تعامل اعضای خانواده از هر سه نسل، راهکاری برای مسائل رفتاری، فرهنگی و اجتماعی ارائه کنیم.

با این دیدگاه باید برنامه در یک خانه ایرانی از نوع سنتی ساخته می‌شد. می‌خواستیم این اتفاقات در یک خانواده سنتی ایرانی نه یک خانه آپارتمانی یا یک فضای باز بی‌هویت رخ بدهد. بیش از 30 نما از معماری خانه‌های ایرانی در یزد و کاشان و طرح‌های متعدد را بررسی کردیم و در نهایت این دکور را انتخاب کردیم؛ چون به ایده ما بسیار نزدیک بود. من از دکوراتور خواستم که آن را اجرا کند و فقط دو تغییر در آن ایجاد کردیم؛ یکی آشپزخانه که در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه برخوردار است و همان‌طور که می‌دانید برای فرهنگ ایرانی سفره حرمت و آداب دارد و معتقدیم آشپزخانه جایی است که مادر خانواده با عشق غذا می‌پزد و همه اعضای خانه را دور هم جمع می‌کند. نماد دیگری که اضافه شده ورودی دم در خانه است؛ این بخش به واسطه معنا و مفهوم اندرونی و بیرونی، میزان محدودیت دسترسی در خانه‌های ایرانی به فضاهای مختلف و متاثر از سلسله مراتب فضایی در معماری ایرانی به طرح اضافه شده است. در معماری خانه‌های ایرانی دق‌الباب مهمان زن با مرد متفاوت بوده و افراد با میزان محرمیت متفاوت، میزان دسترسی متفاوتی به فضاهای خانه داشتند. بنابراین ما یک ورودی اضافه کرده‌ایم که به خاطر امکان تصویربرداری باز است اما درنگ‌گاهی محسوب می‌شود که فرصت می‌دهد اهالی خانه از رسیدن مهمان با خبر شوند.

بنابراین چون محتوای این برنامه‌ها متفاوت است، از نظر شما کپی هم نیستند!

اگر دو سریال در یک لوکیشن ساخته شوند، کپی هم هستند یا قصه‌ این سریال‌ها اهمیت دارد؟ ما فضا و دکور برنامه «دورهمی» را تغییر ندادیم چون برای ما محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار بود و در ضمن نیازی نبود برای این که دکور متعلق به ما و برای برنامه ما مناسب شود، شکل آن را تغییر بدهیم؛ اتفاقا ایجاد تغییر در دکور برنامه به معنای بی‌صداقتی بود.

محتوای این برنامه چه ویژگی‌هایی دارد که آن را اصیل می‌دانید؟

آنچه در داخل این برنامه رخ می‌دهد کاملا ایرانی و بومی و متعلق به خود ماست و در همین فضا به 90 موضوع می‌پردازیم که تمامی آنها برگرفته از مسائل فرهنگی و اجتماعی ماست. فکر می‌کنم این هفته به فخرفروشی در مراسم ترحیم می‌پردازیم. قصد داریم مناسبات اجتماعی خودمان را اصلاح کنیم؛ آن هم در داخل یک خانه نمادین نه در دانشگاه، نه در تظاهرات خیابانی یا با داد کشیدن بر سر یک مسئول. «دورهمی» فرصتی است برای این که در جمع خودمانی خانواده مسأله‌ای را مطرح کنیم و با هم درباره‌اش حرف بزنیم و به نتیجه برسیم.

شبکه نسیم با وجود همه انتقادها، به یکی از شبکه‌های پربیننده بدل شده و نوروز امسال با همین برنامه‌ها توانسته رضایت مخاطبان را به دست آورد. تحلیل شما در این باره چیست؟

این که شبکه نسیم به موقعیت فعلی دست پیدا کرده نتیجه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های معاونت سیماست و به عملکرد آن به صورت مستقل ارتباط ندارد. در معاونت سیما هر شبکه‌ای ماموریت خودش را دارد و به همین میزان هم ممکن است یک شبکه یا یک برنامه بیشتر از بقیه مورد توجه قرار بگیرد و برنامه‌های سرگرمی و تفریحی مثل برنامه‌های ورزشی، سریال‌ها یا برنامه‌های کودک همیشه از برنامه‌های پرمخاطب بوده‌اند.

چرا تا به حال این طور نبوده است؟

شبکه نسیم اردیبهشت سال گذشته به صورت رسمی افتتاح شده و شبیه کودکی است که تازه راه افتاده است. سرمایه‌گذار تلویزیون درباره برنامه‌های تفریحی و سرگرم کننده آرام آرام با آزمون و خطا به نقطه‌ای می‌رسد که حالا ما می‌توانیم برنامه‌ تولید کنیم.

می‌توان گفت حالا شبکه نسیم راهش را پیدا کرده است؟

با آزمون و خطا در حال جلو رفتن هستیم و تولید برنامه‌هایی را تجربه می‌کنیم که قبلا در شبکه‌های دیگر از جمله شبکه‌های سه و پنج هم به نوعی ساخته شده‌اند. خوشبختانه برنامه‌های شبکه نسیم موفق بوده و نشان داده راه را درست آمده‌ایم. شبکه نسیم قرار بود لحظات جذاب و فرحبخش ایجاد کند که در کوتاه‌ترین زمان لبخند روی لب مخاطبان بنشاند اما به مرور به این نتیجه رسیدیم این شیوه برای یک شبکه مستقل جوابگو نیست و سعی کردیم با حفظ مزایای این شیوه تغییراتی در شبکه ایجاد کنیم و برنامه‌ای بسازیم که بیننده به صورت جدی‌تر با آن گره بخورد و تعقیبش کند. این اتفاق در گام اول با برنامه «آبرنگ» که خانم بهنوش بختیاری اجرا میکرد، آغاز شد و بعد از برنامه «عینک آفتابی» به اینجا رسیدیم که برنامه مورد نظر باید کمی طولانی‌تر باشد. به این ترتیب بود که به «خندوانه» رسیدیم و این تجربه به نتیجه رسید و استمرار پیدا کرد.

برنامه‌های شبکه نسیم از چه معیارهایی باید تبعیت کنند؟

اصل اول این است که برنامه‌های شبکه نسیم باید وجه تعاملی داشته باشد. بنابراین سهم مخاطب، جلب مشارکت و حضور او تا امروز اهمیت داشته است. از آن زمان که مردم عکس و فیلم فرزندانشان را به شبکه ما می‌فرستادند و پخش می‌کردند تا امروز که در خندوانه و دور همی ارتباط بین برنامه و مخاطبان را شاهدیم، همیشه معیار ارتباط و تعامل با مخاطبان رعایت شده است.

شاد کردن و آرامش بخشیدن به مخاطب در کوتاه‌ترین فرصت ممکن، از جمله اهدافی بوده که از ابتدای تاسیس شبکه مد نظر بوده و همین حالا هم به این هدف پایبندیم. بنابراین از ارائه برنامه‌های متعدد پرهیز خواهیم کرد بلکه برنامه‌های تازه را در قالب‌های تعریف شده و شناخته شده به مخاطبان ارائه خواهیم کرد.

به عنوان نمونه مخاطب می‌داند ساعت 21 در شبکه نسیم می‌تواند موسیقی بشنود که بعد از عید فطر دوباره شاهد برنامه‌های تازه مرتبط با موسیقی در این زمان خواهیم بود. همچنین ساعت 22 به برنامه نمایشی و ساعت 23 به برنامه ترکیبی اختصاص دارد. مثلا برنامه دورهمی می‌توانست در کنار خندوانه و به موازات آن پخش شود، اما در ادامه این برنامه در روزهای پایانی هفته پخش می‌شود که شرط ما با مخاطب سرجای خودش بماند و دستور ذهنی او برای دیدن برنامه‌ها راس ساعت معین شده از بین نرود.

برای سال جدید چه برنامه‌هایی تدارک دیده‌اید؟

مسابقه و برنامه ترکیبی و چند برنامه دیگر پیش‌بینی و مقدمات تولیدش را هم فراهم کرده‌ایم و فکر می‌کنیم از آن دست برنامه‌هایی است که با تماشای آنها مردم حال بهتری پیدا می‌کنند. فعلا در حال بررسی هستیم.

شبکه نسیم به همه شهرها سیگنال‌رسانی دارد؟

تقریبا همه شهرهای کشور و حتی جنوبی‌ترین نقاط کشور نزدیک به دریای عمان هم به این شبکه دسترسی دارند. از جزئیات آن اطلاع ندارم و بخش فنی سازمان می‌تواند به شما بگوید جایی در ایران هست که امکان دریافت شبکه نسیم فراهم نباشد اما بعد از تلفیق شبکه تماشا و نمایش و سپردن پهنای باند تماشا به نسیم باعث شده، شرایط خیلی بهتر شود.

بازدید مدیر شبکه نسیم از روزنامه جام‌جم

روز گذشته دکتر حسین کرمی، مدیر شبکه نسیم از تحریریه و دیگر بخش های روزنامه جام‌جم بازدید کرد. با وجودی که زمان چندانی از تاسیس شبکه نسیم نمی‌گذرد، اما حالا این شبکه به یکی از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی بدل شده است و برنامه‌هایی به مخاطبانش ارائه می‌کند که در نظرسنجی ‌ها توانسته رضایت حداکثری آنها را جلب کند، برنامه های شبکه نسیم در چند ماه اخیر با هدف سرگرمی و تفریح تهیه شده است.

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها