تظاهرات «سرزمین ناموس ماست» در قاهره برگزار شد

اعتراض مصری ها به واگذاری 2 جزیره به عربستان

به دنبال امضای توافقنامه مرز دریایی میان مصر و عربستان که براساس آن دو جزیره راهبردی تیران و صنافیر به ریاض واگذار شد، یکشنبه‌شب تجمعی اعتراض‌آمیز در واکنش به این اقدام در میدان طلعت حرب در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد. به گزارش پرس تی‌وی، مقامات امنیتی ضمن مقابله با این اعتراضات، 11 فعالِ مخالف با این توافق را بازداشت کردند.
کد خبر: ۸۹۴۷۵۷

حمدین صباحی، فعال برجسته مصری نیز با بیان این‌که مصر برای صیانت از این دو جزیره خون‌های زیادی داده است، هشدار داد برای جلوگیری از بروز یک بحران در روابط مصر و عربستان، قرارداد ننگینِ واگذاری این جزایر بی‌اثر و ملغی به حساب بیاید.

از سوی دیگر، پایگاه خبری الرصد مصر یک نوار صوتی منتشر کرد که مربوط به یکی از سخنرانی‌های جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور پیشین این کشور درباره حاکمیت مصر بر این دو جزیره است. عبدالناصر در این سخنرانی تأکید می‌‎کند هر تلاشی برای محروم کردن مصر از این جزایر، تجاوز به حقوق ملت این کشور است.

بر خلاف این اعتراضات عمومی، مقامات مصری از این اقدام خود بشدت حمایت می‌کنند. بر همین اساس، سامح شکری وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی مصری ضمن انتقاد از موج خشم مردمی در این خصوص، گفت: این دو جزیره در اصل متعلق به عربستان سعودی بود و مصر بنا به درخواست عربستان سعودی از این دو جزیره در برابر اسرائیل حفاظت می‌کرد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هم در حضور خبرنگاران مصری با بیان این که انور سادات، رئیس‌جمهور اسبق این کشور گفته بود این دو جزیره متعلق به عربستان است، افزود: به نحوی درباره این دو جزیره سخن گفته شده بود که گویی آن را اشغال کرده‌ایم؛ در حالی که این جزایر در اصل سعودی بود و به کشور بازگشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها