شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) چهاردهم فروردین اعلام کرد راکت نیو شپرد را توانسته یک بار دیگر پس از پرتاب، به صورت عمودی به زمین فرود آورد و به این ترتیب سومین فرود موفق این راکت رقم خورد.
کد خبر: ۸۹۴۷۳۰
سومین فرود عمودی موفقیت‌آمیز موشک نیو شپرد

بلو اوریجین یک شرکت خصوصی حمل و نقل فضایی است که چند سال پیش توسط جف بزوس بنیان گذاشته شد. جف بزوس سال‌ها پیش وبگاه فروشگاه اینترنتی مشهور آمازون را پایه‌گذاری کرد و به این ترتیب به ثروت هنگفتی دست یافت. پس از آن تصمیم گرفت بخشی از این ثروت را برای فعالیت در حوزه گردشگری فضایی و حمل و نقل تجهیزات مختلف با موشک سرمایه‌گذاری کند.

شرکت بلو اوریجین براساس برنامه‌ریزی‌های خود قصد دارد تا دو سال دیگر، افرادی راکه به سفرهای فضایی تمایل دارند به فضا اعزام کند. البته این سفر هزینه بالایی دارد و به همین علت این شرکت می‌خواهد با تغییر روند جاری سفرهای فضایی از آن بکاهد. نخستین اقدام در این مسیر، بازگشت سالم موشک و فضاپیما به زمین است. در ماموریت‌های فضایی ناسا، موشک در ارتفاعات بالای زمین از فضاپیما جدا می‌شود و در اقیانوس یا مناطق خالی از سکنه سقوط می‌کند، یا در جو زمین متلاشی می‌شود و به این ترتیب دیگر نمی‌توان از آن برای ماموریت‌های بعدی استفاده کرد.

اما بلو اوریجین برای از میان بردن خسارت ناشی از این مساله، مجموعه پرتابی خود را به گونه‌ای طراحی کرده که موشک و فضاپیما هر دو می‌توانند سالم به زمین فرود بیایند. با وجود این، نخستین آزمایش این پروژه موفقیت آمیز نبود و به خاطر بروز نقص فنی، موشک پرتاب شده منفجر شد. پرتاب و فرود اخیر، سومین تجربه موفق این شرکت فضایی به شمار می‌رود. گفتنی است این موشک این بار تا ارتفاع حدود 103 کیلومتری از سطح زمین بالا رفت. موشک نیو شپرد که سالم به زمین فرود آمد، از نوع موشک‌های زیرمداری است و کپسول متصل به توانایی حمل شش سرنشین را با خود دارد. طبق برنامه شرکت بلو اوریجین، گردشگران فضایی می‌توانند به این ترتیب برای مدتی در فضای زیرمداری زمین قرار بگیرند و از بی‌وزنی نسبی و نیز تماشای کره زمین از ارتفاع بسیار بالا لذت ببرند.

منبع: رویترز

مترجم: صالح سپهری‌فر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها