مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص ارثیه و حضانت فرزند، طلاق از همسر و محجور بودن به پرسش‌های مطرح شده در‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۹۴۶۰۹

وراث اقدام به تقسیم ماترک کرده‌اند، بعد با شکایت منابع طبیعی مشخص شده که قسمتی از سهم یک وارث جزو منابع طبیعی و مال غیر بوده، بعد تقسیم ابطال شده، حالا این وارث با توجه به مخارجی که در آن قسمت پرداخت کردند از قبیل ساخت و ساز و برق و آب، اقدام به مطالبه خسارت به طرفیت وراث دیگر کرده. آیا خواسته ایشان وارد است؟

به نظر می‌رسد امکان طرح دعوای خسارت به طرفیت وراث دیگر وجود خواهد داشت، این در حالی است که مطابق قانون امکان مطالبه هزینه‌های صورت گرفته در ملک توسط ورثه از اداره منابع طبیعی نیز وجود خواهد داشت.

زنی به خاطر محکوم شدن شوهرش به پنج سال حبس برای نگهداری موادمخدر و فراری بودن از اوطلاق گرفته و دختری هم دارند که توافق شده حضانت او به عهده مادرش باشد. آیا اگر دختر به هفت سال رسید، پدر می‌تواند درخواست کند دختر را به او تحویل دهد؟ بعد از 9سال چه می‌شود؟ در طول هفت سال هم نفقه به عهده مادر بوده و از پدر فراری اطلاعی در دست نیست. مادر می‌تواند دادخوست برای قیمومیت یا ادامه حضانت بدهد؟ اگر پدربزرگ ادعا کند چه می‌شود؟

مطابق قانون مادر تا هفت سالگی نسبت به حضانت و نگهداری طفل بر پدر فقط اولویت خواهد داشت. این در حالی است که بعد از هفت سالگی در صورت اختلاف در نگهداری طفل، حضانت با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه است. بنابراین عواملی همچون سوءسابقه پدر و محکومیت کیفری وی، نداشتن شغل و درآمد مناسب و عدم توانایی وی در ساخت مسکن و سرپناه مناسب برای طفل از مواردی است که در تشخیص دادگاه مورد عنایت واقع می‌شود. لازم به ذکر است که در صورت فوت پدر و مادر، حضانت از طفل با ولی قهری او یعنی جد پدری است.

دختری 21 ساله هستم که از 4 سال قبل به دلیل اعتیاد همسر و اخلاق بد وی از او جدا شده و در خانه پدری‌ام زندگی می‌کنم. می‌خواهم طلاق بگیرم، اما شوهرم طلاقم نمی‌دهد. باتوجه به مصرف مرفین، آزمایشگاه توان شناخت نوع مواد را ندارد. راه‌حل من برای طلاق گرفتن چیست؟

مطابق قانون، بوجود آمدن هر وضعیتی که ادامه زندگی را برای شما با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد، امکان مراجعه شما به دادگاه خانواده و درخواست صدور حکم به طلاق از مقام قضایی را برایتان فراهم خواهد کرد. اما این مهم مستلزم احراز مشقت و سختی توسط دادگاه است که این امر محقق نمی‌شود جز از طریق اثبات آن توسط شما با تمسک و توسل به ادله اثبات دعوا. بنابراین تنها دلیل اثبات شما استناد به آزمایش پزشکی نخواهد بود.

آیا پیرمرد کهنسالی که 95 ساله است و توانایی حرکت ندارد و ویلچرنشین شده و شبانه‌روز با تجویز پزشک انواع قرص و آرامبخش قوی مصرف می‌کند و بر اثر آن هذیان می‌گوید، می‌تواند با شرایط فوق و بدون اطلاع فرزندان خود در اثر مصرف متادون‌ها و بدون مدرک دال بر سلامتی عقلی از پزشک معتمد سندی را در دفترخانه یا اداره ثبت امضا یا واگذار کند یا نیاز به تائیدیه سلامتی پزشک معتمد یا حضور فرزندان را دارد؟ حکم وکالت‌نامه از طرف وی به فرزند دیگر به صورت پنهانی با رعایت سن و سال و موارد فوق صحیح و قانونی است؟ آیا عمل دفترخانه قانونی بوده یا برای نقل و انتقال نیاز به تائیدیه سلامت دارد؟ مدارک بیماری موجود است .

اگر حکم حجرش صادر نشده باشد می‌تواند، مگر این‌که حکم حجرش صادر شده باشد. عمل دفترخانه قانونی است مگر این‌که شخص محجور باشد و دفترخانه هم مطلع باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها