برگی دیگر از لغو نشدن تحریم‌ها

پول‌های بلوکه ‌شده هنوز آزاد نشده است

با گذشت بیش از 80 روز از اجرای برجام، بنابر اعلام رسانه‌های دولتی 32 میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده کشور که قرار بود آزاد شود، به علت کارشکنی آمریکا هنوز آزاد نشده است.
کد خبر: ۸۹۴۴۸۵

طی هفته‌های اخیر، انتقادات مکرر فعالان بخش خصوصی از لغو نشدن تحریم‌های بانکی خصوصا سیستم سوئیفت و فرآیند صدور ال‌سی، با واکنش دولتی‌ها روبه‌رو شده بود که این انتقادات را رد کرده و بر لغو تحریم‌ها اصرار کرده‌اند. با این حال، دیروز برگ دیگری از بدعهدی طرف غربی در لغو تحریم‌ها رسانه‌ای شد که به آزاد شدن پول‌های بلوکه شده کشور مربوط است.

دارایی‌های بلوکه شده ایران طبق اعلام مقامات رسمی حدود صد میلیارد دلار است؛ رقمی که گرچه قرار نیست با لغو تحریم‌ها، تمامی آن به داخل کشور وارد شود، اما آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، نقل ‌و ‌انتقال حدود 32 میلیارد دلار سهم بانک مرکزی و دولت نیز فعلا تسهیل نشده و با کارشکنی برخی بویژه آمریکایی‌ها مواجه است.

پیش از این نیز کارشناسان به جام‌جم گفته بودند که اگر واقعا پول‌های بلوکه‌ شده کشور آزاد شده، باید آثار آن در قیمت ارز دیده می‌شد و قیمت دلار را در بازار کاهش می‌داد، اما برخلاف این انتظار، بانک مرکزی پس از اجرای برجام در 27 دی‌ ماه سال گذشته تاکنون به طور مستمر قیمت دلار را افزایش داده که نشان‌دهنده نبود ذخایر کافی در اختیار بانک مرکزی است.

به گزارش ایسنا، در دوران حدود ده ساله تحریم، بخش زیادی از درآمدهای ارزی ایران بویژه دارایی‌های ناشی از فروش نفت به دلیل تحریم شبکه بانکی در حوزه بین‌الملل و عدم آزادی در نقل و انتقال به حساب‌های بانک مرکزی، در خارج از ایران بلوکه شد و در دسترس نبود.

آن‌طور که برخی مقامات دولتی اعلام و عراقچی ـ معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ـ نیز اخیرا این موضوع را تائید کرده، در حال حاضر تمام دارایی‌های ما آزاد شده است، اما در نقل و انتقالات بانکی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و در این بین، آمریکایی‌ها همچنان به کارشکنی‌های خود ادامه می‌دهند.

سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز در این رابطه عدم اطمینان کافی بانک‌های خارجی به ایران پس از برجام را در شرایط فعلی مورد توجه قرار داده و عنوان کرده که یکی از بحث‌های جدی ما بعد از اجرایی شدن برجام، اطمینان از روال آزادسازی دارایی‌ها بوده است. بر این اساس بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد یک‌سری از منابع را در حساب‌ها جابه‌جا کرده تا مشخص شود که مسیرها باز شده است. بر این اساس مشاهده شد منابع برخی حساب‌ها بسرعت جابه‌جا شد، اما در مواردی نیز به دلیل ابهاماتی که وجود داشت، این اتفاق نیفتاده است. سیف، این را هم گفته که به عنوان نمونه هنوز بخشنامه اجرای برجام در اختیار برخی بانک‌های خارجی قرار نگرفته که این موضوع موجب تاخیر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها