خبرسازی جذب هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پس از برجام همانند گشایش هزار ال‌سی در روز تعطیل از جمله تلاش‌هایی است که برای مثبت نشان دادن برجام و بزرگنمایی آن انجام می‌گیرد.
کد خبر: ۸۹۴۴۸۴

به گزارش تسنیم، برخی رسانه‌های حامی دولت به نقل از رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی خارجی از جذب هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در پسا برجام خبر داده‌اند.

توافق هسته‌ای از 26 دی سال گذشته به اجرا گذاشته شد و بر اساس این گفته طی کمتر از سه ماه هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کشور شده است.

اما آنچه رسانه‌های حامی دولت از آن به عنوان جذب هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی خبر داده‌اند در واقع تصویب هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روی کاغذ است.

روال کار به این شکل است که شرکت‌هایی که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، طرح خود را به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ارائه می‌کنند و با تصویب طرح مزبور توسط این سازمان یکی از شرایط سرمایه‌گذاری آن شرکت در ایران محقق می‌شود، نه این که سرمایه‌ای در کشور جذب شده باشد.

بر این اساس، تصویب هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به معنای جذب و حتی قطعی شدن این مقدار سرمایه‌گذاری نیست، زیرا تصویب طرح سرمایه‌گذاری یک شرکت توسط دولت ایران، الزامی را برای آن شرکت ایجاد نمی‌کند و شرکت مزبور می‌تواند به سرمایه‌گذاری اقدام نکند یا مبلغ کمتری را وارد کند.

آمار میزان جذب قطعی سرمایه‌گذاری خارجی کشورها هر ساله از سوی سازمان بین‌المللی آنکتاد منتشر می‌شود و گزارش‌های این سازمان نشان می‌دهد طی شش سال منتهی به سال 2014، بالاترین رقم جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط ایران مربوط به سال 2012 بوده و در این سال 4.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری قطعی در کشور انجام شده است.

ایران در سال 2014 توانسته بود دو میلیارد و 105 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند. سال 2014 نخستین سال کامل کاری برای دولت یازدهم بود. میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور طی سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 31 درصد کاهش داشت. ایران در سال 2013 نیز سه میلیارد و 50 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده بود.

گزارش جدید آنکتاد در مورد میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران طی سال گذشته در اواخر فصل بهار یا اوایل تابستان منتشر خواهد شد.

محمد خزایی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی در اظهارات خود از تصویب و نه جذب هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خبر داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها