فرودگاه مهرآباد و رویدادهایی که درهنگام انقلاب اسلامی در این فرودگاه رخ‌داد، آنچنان در ذهن مردم ما نقش بسته که سازمان میراث فرهنگی درصدد برآمد آن را در فهرست آثار ملی ثبت کند.
کد خبر: ۸۹۴۴۶۰

به گزارش جام‌جم، معاون میراث فرهنگی کشور از ثبت ملی ترمینال یک این فرودگاه در فهرست آثار ملی کشور خبر می‌دهد. محمدحسن طالبیان که صبح دیروز در نشست خبری تشریح فعالیت‌های سال 94 و همچنین برنامه‌های سال 95 معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سخن می‌گفت با بیان این‌که مجموعه فرودگاه مهرآباد جزو معماری‌های ارزشمند کشورمان به‌شمار می‌رود به حضور تاریخی امام خمینی(ره) در ترمینال یک این فرودگاه اشاره کرد و افزود: ثبت ملی فرودگاه مهر‌آباد در 12 فروردین صورت پذیرفت، ولی به دلایلی در این روز نتوانستیم خبرش را رسانه‌ای کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم 22 فروردین به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی ثبت ملی آن را اعلام کنیم.

یک نگرانی میراثی

او در ادامه به نگرانی‌های معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اشاره کرد و با بیان این‌که مسئولان دستگاه‌های مختلف باید به قانون پایبند باشند، افزود: ما نگران بافت تاریخی شیراز هستیم تا مبادا بافت تاریخی اطراف حرم شاه‌چراغ(ع)، به وضعیت بافت تاریخی اطراف حرم مطهر امام‌رضا(ع) دچار شود. طالبیان همچنین با بیان این‌که قطعنامه پشتیبانی از محوطه تاریخی پالمیرا به تازگی توسط ایران به امضا رسیده است، عنوان کرد: در صورت تصویب این قطعنامه از سوی یونسکو ما نیز در بازسازی آن مشارکت می‌کنیم.

رئیس موزه لوور در ایران

وی در ادامه با اشاره به حضور «جان لوک مارتینس»، رئیس موزه لوور در ایران و مذاکرات صورت‌گرفته با او عنوان کرد: در سال‌های گذشته دولت ایران توافقی با فرانسه داشت تا آثار تاریخی به فرانسه برده شوند. اما هیچ درخواستی از ایران برای بازگرداندن این آثار ارائه نشد. در مذاکراتی که در این زمینه انجام شد، به این موضوع نیز پرداختیم.

اولویت‌های میراث فرهنگی در سال جدید

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، با بیان این‌که امیدوار است در سال 95 کشورها به جای طرح مشکلات و جبهه‌گیری علیه یکدیگر،به یک وفاق فرهنگی برسند، گفت: امیدواریم بتوانیم در مواردی مانند جنگل هیرکانی با جمهوری آذربایجان به تفاهم برسیم. در حال حاضر نیز تقریبا شرایط ما در حال جا افتادن در این پرونده است که امیدواریم امسال برطرف شود. طالبیان همچنین موضوع گسترش جاده ابریشم را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی در سال 95 عنوان کرد و افزود: 23 قطب فرهنگی، تاریخی و طبیعی برای این پرونده در نظر گرفته شده‌است تا بتوانیم آن را تکمیل کنیم. البته نقاط جهانی مانند گنبد سلطانیه، بازار تبریز و کاخ گلستان نیز در مسیر جاده ابریشم وجود دارد که به آنها نیز توجه می‌شود.

کمیل انتظاری - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها