به گفته محققان، خوردن یک گلابی در روز موجب بهبود فشار خون و عملکرد قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری های متابولیکی می شود.
کد خبر: ۸۹۴۲۸۰
خواص گلابی در مقابله با بیماری های قلبی و دیابت

به گزارش جام جم سرا ، مطالعه محققان دانشگاه ایالتی کلورادو آمریکا نشان می دهد مصرف روزانه گلابی موجب بهبود فشار خون و عملکرد عروقی افراد میانسال مبتلا به سندروم متابولیک می شود.

سندروم متابولیک مجموعه ای از عوامل پرخطر قلبی عروقی است که به شدت با بروز بیماری های مزمن نظیر بیماری های قلبی-عروقی و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

در بین محبوب ترین میوه های جهان، گلابی منبع عالی فیبر و منبع خوب ویتامین C به ازای هر ۱۰۰ کالری در هر وعده است. یک گلابی متوسط ۲۴ درصد از نیاز روزانه فیبر بدن را تامین می کند.

محققان در مطالعه ای ۵۰ فرد شرکت کننده با میانگین سنی ۴۵ و ۶۵ سال را که مبتلا به سه مورد از پنج علامت سندروم متابولیک بودند مورد بررسی قرار دادند. به آنها به طور تصادفی به مدت ۱۲ هفته دو عدد گلابی با اندازه متوسط یا ۵۰ گرم نوشیدنی مخلوط با طعم گلابی (به عنوان دارونما) داده شد.

یافته ها نشان داد بعد از گذشت ۱۲ هفته از مصرف گلابی تازه در ۳۶ فرد شرکت کننده، فشار خون سیستولیک آنها و فشار نبض آنها به شکل قابل توجهی پایین تر از سطح مبنا بود در حالیکه هیچ تغییری در گروه کنترل مصرف کننده دارونما حاصل نشد.

سارا جانسون، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده است و به نظر ما بررسی پتانسیل مواد غذایی نظیر گلابی در جهت بهبود فاکتورهای پرخطر قلبی-عروقی نظیر فشار خون در افراد میانسال مبتلا بسیار مهم است.»

محققان توصیه می کنند رژیم غذایی متعادل حاوی میوه ها و سبزیجات از جمله گلابی، ریزمغذی های مفید، ویتامین ها، فیبر رژیمی، پتاسیم و فیتوشیمیایی های بدن را تامین می کند.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها