آخرین مرحله رقابت‌های تینس روی میز انتخابی المپیک از فردا در هنگ‌کنگ آغاز می‌شود

فورهند دختران ایران به سهمیه المپیک

دختران ایرانی از چهار سال قبل پایشان به المپیک باز شد. ندا شهسواری دختر سرشناس پینگ‌پنگ در مسابقات انتخابی آسیای میانه در تهران سهمیه المپیک لندن را برای همیشه در تاریخ به نام خودش ثبت کرد. حالا نه او که بقیه ملی‌پوشان هم برای گرفتن سهمیه انگیزه دارند.
کد خبر: ۸۹۴۲۶۵

قرار است ندا شهسواری، محجوبه عمرانی، مریم صامت و النا تیتارنکو برای تیم ملی در هنگ‌کنگ از فردا (چهارشنبه 25 فروردین) مسابقه بدهند. سیما لیموچی که شش سال است هدایت تیم را به عهده دارد، از عملی شدن همه برنامه‌هایش می‌گوید. او معتقد است شرایط شاگردانش 80 درصد بهتر از قبل شده، بدون این که اسمی از کسی ببرد می‌گوید بچه‌ها روپا هستند و روحیه‌شان هم خوب است.

مطابق انتظار

کار ایران سخت‌تر از سال‌هایی است (از 2000 تا 2012) که در تهران مسابقه داده‌اند. بر خلاف همیشه مسابقات دوره‌ای نیست و حذفی شده و بازیکنان باید برنده باشند تا سهمیه بگیرند. لیموچی از تمرینات و برنامه‌هایی که برای تیمش داشته و عملی شده و انگیزه‌ای که از افتخارآفرینی در مسابقات جهانی نصیب شاگردانش شده و حال تیم را خوب کرده است، می‌گوید: وضع بچه‌ها خوب است‌.
اسفند 18 روز در اصفهان اردو داشتیم. بعد هم یک هفته در تهران تمرین کردیم. خود مسابقات جهانی مالزی هم تمرین بسیار خوبی برای دخترانمان بود. مسابقه می‌دادیم و زمانی هم که بازی نداشتیم تمرین می‌کردیم. اولین بار در دسته سه مسابقات جهانی طلا گرفتیم و به دسته دو صعود کردیم. این موضوع انگیزه بیشتری به بچه‌ها داد، بعد که برگشتیم لیگ داخلی را داشتیم. کمتر از یک هفته تیم استراحت داشت و دوباره از سوم فروردین تمرینات شروع شد. همه چیز تا روز اعزام همانی بود که انتظار داشتیم.

نداشتن حریف تمرینی، امکانات و اردوی مداوم و شرکت در مسابقه، شاید تا همین یکی دو ماه گذشته برای پینگ‌پنگ‌بازان آرزو بوده، اما به نظر می‌رسد روزهای روشن رسیده است. سرمربی دختران از رشد و جهش تیمش می‌گوید: تمرین با حریفان تمرینی کره شمالی هم به بازیکنان کمک کرده است. تمرینات تاکتیکی هنگام مسابقه هم داشتیم که فوق‌العاده بود. تیم جهش خوبی داشته و به هدف‌هایی که چیده بودیم در تیم رسیده‌ایم.

فرق ما با خارجی‌ها

رسیدن به این تیم خوب دلیل هم دارد؛ حمایت از برنامه کادر فنی که مو به مو اجرا شده. سیما لیمو چی می‌گوید: پیش از این هم، زمان و امکانات می‌دادند، به برنامه‌هایمان می‌رسیدیم.

رئیس فدراسیون آقای قارداشی چیزهایی که نیاز تیم بود از توپ و راکت و بازیکن تمرینی فراهم کردند. برای اولین بار 18 روز پشت‌سر هم اردو داشتیم و تمرین کردیم، سازماندهی باشد همین می‌شود. فرق ما با خارجی‌ها این است که آنها چیزی را که می‌گویند، به اجرا در می‌آورند. ما هم باید همین کار را بکنیم.

حمایت‌ها قطع نشود

سرمربی معتقد است برای تداوم این پیشرفت باید وزارت بیشتر توجه و حمایت کند: در مسابقات جهانی مالزی که تیم دختران خوب نتیجه گرفت همه کارشناسان و خارجی‌ها دور تیم ما جمع شده بودند. امیدوارم وزارت منابع مالی را تزریق کند. فدراسیون به پول احتیاج دارد که حریف تمرینی برای بازیکنان بیاورد و تدارکات بیشتری برای تیم‌های ملی داشته باشد.

اعتماد به نفس و انگیزه‌ای مثال‌زدنی

هر چهار دختر ایرانی از نظر روحی روانی، برای مسابقات مهم انتخابی المپیک آماده‌اند و اعتماد به نفس خوبی دارند. سرمربی تیم می‌گوید: بچه‌ها به دلیل اردوهای طولانی شرایط سختی را تحمل کردند. دوری از خانواده سخت بود، اما باید این ضعف را یکجوری پوشش می‌دادیم. فشار بیش از حدی روی آنها بود، اما برای حفظ شرایط روحی بچه‌ها برایشان برنامه فرهنگی داشتیم. بچه‌ها هم پذیرفته بودند. بحث قهرمانی در میان بود. به هر حال المپیک است و بچه‌ها همه‌شان انگیزه زیادی دارند که سهمیه بگیرند.

تیمی که 80 درصد بهتر شده

سیما لیموچی از سال 2011 با تیم ملی پینگ‌پنگ دختران کار کرده و شناخت خوبی از شاگردانش دارد، اما حاضر نیست اسمی از کسی ببرد: چهار سال پیش هم من مربی تیم دختران بودم که ندا شهسواری سهمیه المپیک گرفت. الان ندا و محجوبه 80 درصد شرایط شان با قبل فرق کرده است. مریم صامت هم همین‌طور، اما اولین دوره کاری‌ام است که با النا تیتارنکو کار می‌کنم، او هم شرایط خوبی دارد. همه بچه‌ها برای گرفتن سهمیه انگیزه دارند و نمی‌شود الان اسمی از کسی برد.

ندا، بازیکن متحول شده

شاید بتوان گفت در این جمع چهار نفره که برای انتخابی پینگ‌پنگ مجوز دارند، ندا شهسواری دختر المپیکی ایران شانس بیشتری دارد و با سال‌های قبلش خیلی فرق کرده است. لیموچی می‌گوید: ندا شهسواری نسبت به شش ماه قبل جهش داشته و خیلی بهتر شده است. سطح بازی‌اش، سطح مهارتش، تفکر بازی‌اش هم عوض شده است.

تفکر در بازی

دختران ایرانی امسال کار سختی نسبت به انتخابی لندن که در تهران بود دارند، اما لیموچی راضی است و دلیل هم دارد: تمرینات بسیار زیادی با بهره‌گیری از فیلم مسابقات و روش‌های تمرینی انجام شده، روی تاکتیک تیم‌ها کار کردیم. روی تفکر بازی؛ این‌که بچه‌ها در موقع بازی چطور باید فکر کنند هم تمرین کردیم.

شبیه‌سازی برای حریفان

اما رقبای سخت قزاق و ازبک که خیلی هم ناشناخته نیستند. لیموچی می‌گوید: بازیکنان قزاق و ازبکستانی مهم‌ترین حریفانمان هستند. قزاق‌ها در مسابقات مالزی به جدول ما نخوردند، اما یکی از بازیکنان ازبکستان را بردیم، به یکی هم باختیم. اولگا ازبکستانی است که به او باخته‌ایم، اما با شبیه‌سازی در تمرینات با او بازی کرده‌ایم. نفر اول قزاق‌ها هم اسمش ناتاشاست که رنکینگش از بچه‌های ما بالاتر است.

یک تیم روپا

آخرین حرف‌های سرمربی قبل از دومین انتخابی دوران مربیگری‌اش: من به تیمم خیلی امیدوارم. هنوز مسابقات قرعه کشی نشده، الان دو بازیکن ما ندا شهسواری و محجوبه عمرانی سیدهای 3 و 4 در جدول هستند و دور اول استراحت دارند. بچه‌ها روپا هستند و روحیه‌شان خوب است. برای یک مربی بهترین چیز آن است که تمام برنامه‌هایش برای یک مسابقه اجرایی شود.

گودرزی خطاب به بانوان ملی پوش تنیس روی میز:

قدرتتـان را نشـان دهید

وزیر ورزش و جوانان پیش از اعزام تیم ملی تنیس روی میز بانوان با حضور در محل تمرین تیم‌های ملی تنیس روی میز آقایان و بانوان از نزدیک تلاش‌های اردونشینان را برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک ریو2016 تماشا کرد. محمود گودرزی در این بازدید گفت: خوشبختانه تلاش‌های بانوان ما در حوزه ورزش قهرمانی به بار نشسته و هم‌اکنون شاهد حضور موفق آنها در میادین بزرگ و مهم بین‌المللی و در مواقعی شاهد سبقت گرفتن‌شان از مردان هستیم.

وی با تأکید بر این‌که باید شرایط بهتری برای حضور زنان در میادین ورزشی مهیا شود، اظهار کرد: تأمین امکانات لازم برای آماده‌سازی ملی‌پوشان بویژه زنان ورزشکار مهم و ضروری است. البته کمبودها نباید مانعی برای رشد و توسعه ورزش این حوزه باشد، بلکه باید از تمام امکانات برای کسب موفقیت بهره‌برداری کرد. وزیر ورزش و جوانان افزود: هنگامی که تلاش یک ورزشکار در شرایط خاص به بار نشست، توجه رسانه‌ها و جامعه به آن رشته ورزشی جلب می‌شود و آن‌وقت می‌توان برای شرایط جانبی برنامه‌ریزی کرد.

وی بانوان ورزشکار حاضر در سالن آکادمی تنیس روی میز را خطاب قرار داد و گفت: در مسابقات پیش‌رو قدرتتان را به نمایش بگذارید و نشان دهید که می‌توانید در میادین بزرگ موفق باشید، آن‌وقت شاهد خواهید بود که امکانات یکی پس از دیگری مهیا می‌شود و من نیز به‌عنوان مسئول، تمام تلاشم را خواهم کرد تا زمینه رشد بیشتر شما مهیا شود.

گودرزی با ابراز امیدواری از کسب دو سهمیه توسط دختران ملی‌پوش کشورمان تأکید کرد: حضور در المپیک بسیار مهم است و آرزو می‌کنم در انتخابی پیش رو موفق و اثرگذار عمل کنید تا شاهد حضور شما در ریو باشیم.

مریم عالی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها