شمارش معکوس برای کسب دو سهمیه المپیک در تکواندوی بانوان به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شود. کیمیا علیزاده و اکرم خدابنده که ماه‌ها شبانه‌روز در اردوهای تیم ملی پا زدند، حالا آماده‌اند تا در رقابت‌های قهرمانی آسیا، حریفان را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارند تا نتیجه همه این سختی را با کسب مجوز حضور در ریو به دست آورند.
کد خبر: ۸۹۴۲۵۹

مسابقات کسب سهمیه المپیک قاره آسیا طی روزهای 28 و 29 فروردین به میزبانی فیلیپین و در سالن گرندبالروم شهر پسای برگزار می‌شود و کیمیا علیزاده در وزن 57- کیلوگرم و اکرم خدابنده در وزن 67+ کیلوگرم هوگوپوشان ایران هستند که در کنار 96 تکواندوکار دیگر برای کسب دو سهمیه المپیک ریو روی شیاپ چانگ می‌روند.

البته باید اعتراف کرد کار سختی است. فشارهای روانی ناشی از حضور در آخرین مرحله انتخابی المپیک و این که فقط نفرات فینالیست می‌توانند جواز حضور در المپیک را به دست بیاورند، باعث می‌شود کوچک‌ترین اشتباه بزرگ‌ترین تاوان را در پی داشته باشد، اما ما به دختران تکواندوکارمان باور داریم و می‌دانیم اگر عوامل بیرونی در مسابقات آنها دخیل نباشد، شاگردان مینو مداح حتما می‌توانند به آنچه استحقاقش را دارند دست پیدا کنند.

براساس برنامه اعلام شده، اولین روز این رقابت‌ها (شنبه 28 فروردین) با مبارزات تکواندوکاران اوزان 49- و 67+ کیلوگرم زنان و 80- و 80+ کیلوگرم مردان آغاز می‌شود که از ایران اکرم خدابنده در وزن چهارم المپیکی زنان به مصاف رقبایش خواهد رفت. در وزن 67+ کیلوگرم، پنج ورزشکار حضور دارند که تکواندوکاران تاجیکستان، فیلیپین، نپال و کامبوج رقبای اکرم خدابنده هستند.

در روز دوم این پیکارها (یکشنبه 29 فروردین‌) نیز هوگوپوشان دو وزن 57- و 67- کیلوگرم زنان و دو وزن 58- و 68- کیلوگرم مردان روی شیاپ چانگ می‌روند که کیمیا علیزاده در وزن دوم المپیکی، نماینده ایران است. در وزن 57- کیلوگرم، کیمیا علیزاده و 9 هوگوپوش از کشورهای کامبوج، هند، نپال، افغانستان، مالزی، فیلیپین، تایلند، اندونزی و عمان برای سهمیه المپیک ریو تلاش خواهند کرد.

هدف؛ کسب هر دو سهمیه

سارا خوش‌جمال، نخستین بانوی تکواندو کار کشورمان بود که با کسب مدال برنز در رقابت‌های انتخابی جواز حضور در المپیک 2008 پکا را به دست آورد. سارا با پیروزی مقابل حریف مراکشی خود در دور نخست رقابت‌های وزن 49 کیلوگرم به جمع 8 تکواندوکار برتر وزن خود نیز راه پیدا کرد، اما آنجا مغلوب نماینده چین تایپه شد تا از دستیابی به مدال برنز المپیک محروم شود. چهار سال بعد نوبت به سوسن حاجی‌پور رسید تا با کسب مدال طلا در رقابت‌های انتخابی، دومین بانوی تکواندوکار ایران در رقابت‌های المپیک باشد. حاجی‌پور البته با وجود همه شایستگی‌هایش در المپیک 2012، در همان دور مقدماتی و در راند طلایی مغلوب حریف استرالیایی خود شد تا این حریف در نهایت به مدال برنز وزن 67 کیلوگرم دست یابد.

حالا با گذشت چهار سال انتظارها از تکواندو بالاتر رفته است. حالا همه امیدواریم برای اولین بار نمایندگان کشورمان دو سهمیه المپیک را به دست بیاورند و در ریو نیز شاهد این باشیم که حداقل یکی از این دو نماینده بتواند مدال خوش رنگ المپیک را به دست بیاورد. مطمئنا تحقق این آرزوها دور از دسترس نیست.

در جستجوی طلا

در کنار رقابت‌های کسب سهمیه المپیک که از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است، رقابت‌های قهرمانی آسیا در دو بخش مبارزه و پومسه نیز در مانیل فیلیپین برگزار می‌شود و تیم ملی تکواندوی کشورمان با ترکیبی نسبتا کامل به دنبال کسب مدال‌های خوش رنگ است.

چهارمین دوره مسابقات پومسه قهرمانی آسیا دوشنبه ۳۰ فروردین برگزار می‌شود و مهسا صادقی، فاطمه حسام، نرگس میناخانی، بهاره قادریان و نگین گیل سمایی، سونا رزاقی، آتوسا فرهمند پارسا و فریبا نظم ده نفرات اعزامی کشورمان به این رقابت‌ها هستند.

بیست و دومین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا در بخش مبارزه نیز همزمان با رقابت‌های پومسه از دوشنبه ۳۰ فروردین به مدت سه روز برگزار می‌شود. ناهید کیانی در وزن اول، مهسا جدی در وزن چهارم، حنانه همتی در وزن پنجم، هانیه اخلاقی در وزن ششم، شکرانه ایزدی در وزن هفتم و ملیکا میرحسینی در وزن هشتم نمایندگان تکواندوی ایران در این رقابت‌ها هستند که با هدایت مهرو کمرانی (سرمربی) و دستیارانش فاطمه صفرپور و مهناز حسین‌زاده روی شیاپ چانگ می‌روند.

گفتنی است آخرین بار که یکی از تکواندوکاران کشورمان توانست در رقابت‌های قهرمانی آسیا مدال طلا را به دست بیاورد به سال 2008 برمی گردد که فاطمه نعمتی در وزن 47- کیلوگرم روی سکوی قهرمانی آسیا ایستاد. پس از آن در سال‌های 2010 و 2012، دو بار سمانه ششپری با راهیابی به دیدار نهایی وزن 53- کیلوگرم و کسب مدال نقره بهترین نتیجه را در میان تکواندوکاران به دست آورد و سال 2014 نیز اکرم خدابنده بود که توانست با راهیابی به دیدار نهایی وزن 73+ کیلوگرم مدال نقره آسیا را به گردن بیاویزد.

حال باید امیدوار بود شاگردان مهرو کمرانی بعد از 8 سال بار دیگر نشان طلای تکواندوی آسیا را در بخش بانوان به دست بیاورند.

رضا پورعالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها