مسئولان به فرسوده بودن تأسیسات آب شرب روستا و غفلت از اصلاح آن اذعان دارند

آب با طعم قورباغه‌ در «صلاح‌الدین‌کلا» نوشهر

عمده آبی که برای شرب و کشاورزی استان خوزستان استفاده می‌شود، از آب رودخانه کارون است؛ بنابراین هر گونه تغییر مثبت یا منفی که در کیفیت و کمیت آب این رودخانه ایجاد شود، تاثیر مستقیمی بر آب شرب مردم این استان و حتی کشاورزی آنها خواهد داشت، به طوری که به دلیل کاهش شدید میزان آب رودخانه، امسال بیش از نیمی از زمین‌های حاصلخیز دشت خوزستان زیرکشت نرفت.
کد خبر: ۸۹۴۲۵۳
راهکاری برای حل مشکل آب خوزستان

این شرایط باعث کاهش فشار آب، کمبود و حتی قطعی چند ساعته یا چند روزه آب در برخی شهرها و روستاهای استان هم می‌شود. اما دبی کم این رودخانه تنها مشکل آب نیست، بلکه شاید مشکل بزرگ‌تر کیفیت پایین آب آن باشد که طی دو دهه گذشته و به دلیل سوءمدیریت، سدسازی‌های بی‌رویه (که عمدتا به دلیل تامین برق بوده و نه آب)، ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی شهرهای حاشیه کارون به درون رودخانه، برداشت‌های بیش از حد در مناطق بالادست و سرچشمه‌های رودخانه و در نهایت بی‌توجهی به لایروبی کارون، گریبان این رودخانه را گرفته و حال تبعات ناگوارش به مردم خوزستان بویژه شهرهای جنوبی این استان و پایین دست رودخانه مثل آبادان و خرمشهر رسیده است. گرچه برخی مناطق و شهرهای غرب و شرق و حتی مرکز استان همچون اهواز نیز از این پیامدهای منفی بی‌نصیب نمانده‌اند. شهرهای جنوبی همچون خرمشهر و آبادان از آن روی وضعیت نامطلوب‌تری دارند که از یک سو به دلیل کاهش آب رودخانه و از سویی به دلیل پیشروی آب دریا به سمت کارون، آب رودخانه بسیار شور شده و مردم این مناطق مجبورند علاوه بر بی‌کیفیتی آب، شوری زیاد آن را هم تحمل کنند. این شرایط نارضایتی شدید مردم را بویژه در تابستان‌ها که اوضاع وخیم‌تر می‌شود، به دنبال داشته است، زیرا یا مجبورند از دستگاه تصفیه استفاده کنند یا این‌که از همان آب شور و بی‌کیفیت مصرف کنند. عامل دیگری که موجب بی‌کیفیتی آب در استان و بویژه آبادان شده است، فرسوده بودن شبکه آبرسانی است که متعلق به حدود 50 سال پیش است و هر روز یک نقطه از آن دچار ترکیدگی می‌شود که گاه به دلیل همین شکستگی، آب شهری و روستایی با فاضلاب هم مخلوط می‌شود.

البته اجرای طرح غدیر در دو شهر خرمشهر و آبادان تاحدی وضعیت آب این شهرها را بهبود بخشید، اما از آنجا که این طرح به طور کامل اجرا نشد، مشکل بی‌کیفیتی آب در این دو شهر همچنان پابرجاست. براساس طرح غدیر که کلید اجرای آن در اوایل دولت نهم زده شد، پیش‌بینی شد که بیش از دو سوم آب شرب استان همچون شهرهای آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، اهواز، سوسنگرد و شادگان، در یک چشم انداز 20 ساله، از سدهای کرخه و دز و بوسیله اجرای شبکه آبرسانی از این رودخانه‌ها تامین شود، اما در عمل فقط فاز اول این طرح که آبرسانی به خرمشهر و آبادان بود اجرا شد و آن‌هم نه به طور کامل، به طوری که در خرمشهر حدود 70 درصد و در آبادان حدود 40 تا 50 درصد اجرا شد، به همین دلیل گرچه وضعیت آب خرمشهر نیز کاملا مطلوب نیست، اما از آبادان بهتر است. با توجه به این شرایط تنها راهکاری که برای بهبود وضعیت آب شهرهای استان بویژه آبادان وجود دارد، اولا اجرای کامل طرح غدیر و رساندن آب از سدهای مذکور به آبادان است و ثانیا اصلاح شبکه فرسوده توزیع آب و ثالثا اصلاح و ایجاد سیستم تصفیه آب است که این سه مورد در مجموع فقط برای شهر آبادان حدود 140 تا 150 میلیارد تومان هزینه و اعتبار در بر خواهد داشت.

حسین دهدشتی

نماینده آبادان در مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها