نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کردند

تخصیص بودجه دفاعی، متناسب با تهدیدات امنیتی

بررسی لایحه بودجه سال95 امروز در حالی در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود که برخی نمایندگان نگاهی ویژه به ردیف‌های مربوط به بودجه دفاعی کشور دارند. اهمیت دکترین دفاعی ایران برای مقابله با خطرات روز افزون ناشی از جنگ‌های نیابتی در منطقه و ضرورت افزایش توان موشکی کشور که با توجه به فضای پس از برجام، جایگاهی متفاوت از قبل یافته است، این نگرانی را به‌وجود آورده که ممکن است سهم بندهای دفاعی از مجموع اعتبارات لایحه بودجه به‌اندازه کافی نباشد.
کد خبر: ۸۹۴۱۳۶

به گزارش جام‌جم، بر اساس لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، مجموع اعتبارات و بودجه پنج نهاد نظامی بسیج، ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح، ستاد مشترک ارتش، ستاد مشترک سپاه پاسداران و وزارت دفاع حدود 20 هزار و 675 میلیارد تومان است. بنابر آنچه خبرگزاری خانه ملت منتشر کرده، آمار مربوط به این اعتبارات به‌صورت تفکیکی از این قرار است که بودجه سازمان بسیج در لایحه بودجه 1070میلیارد تومان، بودجه ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح در حدود 1458میلیارد تومان، بودجه ستاد مشترک ارتش 5743میلیارد تومان، بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران 9628میلیارد تومان و بودجه وزارت دفاع هم در لایحه سال 95 حدود 2776 میلیارد تومان پیشنهاد شده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد افزایش بودجه این نهادها در سال 95 نسبت به سال 94 در مقایسه با نسبت رشد سال 94 به 93 چندان زیاد نبوده است.

این در حالی است که هم‌اکنون نه فقط در منطقه شاهد تحرکات نظامی نگران‌کننده‌ای هستیم بلکه واشنگتن و متحدانش تلاش خود را بر کاهش توان دفاعی ایران قرار داده‌اند. سفر منطقه‌ای جان کری و همراهی او با اعراب در حمله سیاسی ـ رسانه‌ای به ایران، خود گواه بر ضرورت آمادگی دفاعی کشورمان در برابر زیاده‌خواهانی است که کوشش می‌کنند از طریق فشار و تهدید، برنامه‌های موشکی و سایر برنامه‌ریزی‌های ایران را تضعیف کنند. در چنین شرایطی است که یکی از نکات مهم در حوزه پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی و قدرت بازدارندگی کشورمان، حمایت‌های رهبری معظم انقلاب از این بخش بوده و ایشان حتی در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه نیز بر افزایش توان دفاعی در تراز قدرت منطقه‌ای، تاکید فرموده‌اند.

همین تاکیدات، ضرورت توجه ویژه بهارستانی‌ها به بودجه دفاعی کشورمان را دوچندان می‌کند.

اختصاص اعتبار 5000 میلیارد تومانی برای تقویت حوزه دفاعی

حسین سبحانی‌نیا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 95، در همین ارتباط در گفت‌وگو با جام‌جم، اختصاص اعتبار 5000 میلیارد تومانی برای تقویت حوزه دفاعی کشور را رقمی دانست که از محل دارایی‌های آزاد شده برای تقویت و حمایت از حوزه نظامی و دفاعی کشور در سال 95 اختصاص داده شده است. وی گفت: این ردیف اعتباری در لایحه بودجه در صحن علنی به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود تا پس از بررسی پیشنهادها، به تصویب برسد. نماینده نیشابور افزود: البته پیشنهادهایی از سوی کمیسیون امنیت ملی مطرح و مواردی در کمیسیون تلفیق تصویب شده، اما نیاز کلی دفاعی کشور با توجه به شرایط، ایجاب می‌کند ارقام این بخش با ملاحظه بیشتری ارائه شود.

وی با بیان این‌که ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه از اعتبارت حوزه دفاعی پایینی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد که با توجه به محدودیت‌ها، در جمع‌بندی پایانی بتوان در ردیف‌ها، رقم مورد نیاز را تامین کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با برآورد پیشنهاد کلی لایحه بودجه دولت برای اعتبارات نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: دولت بودجه فعلی دفاعی کشور را در حداقل‌ها دیده و نمی‌توان گفت که بودجه دفاعی، مطلوب نیروهای مسلح است یا نگاه توسعه‌ای کشور در شرایط منطقه‌ای را تامین می‌کند.

بودجه دفاعی سال 95 کافی نیست

نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن بیان این‌که بودجه نظامی کشور بر اساس مقوله‌هایی چون میزان توانمندی بودجه‌ای تعیین می‌شود ،گفت: هرچه منابع کلی بودجه بیشتر باشد، منابع بیشتری می‌تواند به حوزه دفاع تخصیص یابد و به عبارت دیگر تخصیص بودجه دفاعی تا حد زیادی تابع اقتصاد و توانمندی درآمدی کشور است.

نماینده ممسنی در عین حال با تاکید بر این‌که بودجه دفاعی، باید نسبت روشنی با برآوردهای موجود از تهدیدها داشته باشد، افزود: تهدیدها علیه کشور زیاد و در مقابل منابع کشور محدود است. در نتیجه بودجه دفاعی تخصیص یافته نسبت به تهدیدها پایین بوده و نمی‌تواند اهداف تبیین شده را محقق کند. وی در جمع‌بندی کلی، بودجه تخصیصی دفاعی کشور برای سال95 را کافی ندانست و گفت: البته روحیه ایثار و شهادت مردم ایران اجازه تهدید را تاکنون به هیچ کشوری نداده، اما با همین ارقام بودجه نیز پیشرفت کشور در صنایع موشکی زبانزد است.

نگاه ویژه به بودجه دفاعی با توجه به تهدیدها

عبـــاســعلی منصوری آرانی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با اشاره به تهدیدهایی که کشور با آن مواجه است، گفت: تهدیدهای منطقه‌ای، شرایط غرب و شرق کشور و تنش‌های موجود در سطوح مختلف بین‌المللی ایجاب می‌کند که سرمایه‌گذاری متناسب با این تنش‌ها صورت گیرد و در مورد بودجه دفاعی، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

نماینده کاشان بودجه دفاعی ارائه شده از سوی دولت را کافی ندانست و افزود: البته شرایط مملکت را درک می‌کنیم، ولی در اولویت‌بندی‌ها، باید بدانیم که مقوله امنیت از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی اضافه کرد: متاسفانه دست مجلس در تغییر بودجه‌ای که دولت پیشنهاد کرده خیلی باز نیست و منابعی که مشخص شده محدود است، ازاین‌رو مجلس نمی‌تواند در اعداد و ارقام ارائه شده تغییری جدی ایجاد کند.

فقدان امنیت اقتصادی در نبود امنیت

محمدصــالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با بیان این‌که باید بودجه دفاعی کشور اوضاع بهتر از آنچه هست داشته باشد گفت: شایسته است با توجه به اوضاع ناآرام منطقه، بنیه دفاعی تقویت شود، چون نبود امنیت، ناامنی اقتصادی برای کشور به‌دنبال دارد.

نماینده یزد گفت: امروز سامانه‌های دفاعی ما ارزش تولید امنیت و پایدار کردن اقتصاد در کشور را دارد و قدر مسلم اگر توجه به امنیت دفاعی نداشته باشیم، قطعا امنیت اقتصادی ایجاد نخواهد شد. وی تاکید کرد: امنیت اقتصادی در سایه اقتدار ملی شکل می‌گیرد و بر این اساس در صحن علنی و ‌هنگام بررسی بودجه، باید اتفاق مناسبی در جابه‌جایی ارقام بودجه دفاعی رخ دهد.

پاسخ قاطع ایران به زیاده‌خواهی جان کری

مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با برخی کشورهای عرب منطقه، بار دیگر نشان داد که واشنگتن تلاش می‌کند در ائتلاف با رقبای منطقه‌ای تهران، مولفه‌های قدرت کشورمان بویژه در حوزه نظامی را تحدید کند. اظهارات جان‌کری درباره مذاکره بر سر برنامه موشکی کشورمان، نمونه‌ای از این تلاش‌هاست که البته با واکنش گسترده مقامات کشورمان روبه‌رو شده است.

آنچه در جدول زیر می‌آید، بخش کوچکی از این واکنش‌هاست که روز گذشته بیان شده است.

فاطمه امیری

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها