سکته‌های مغزی، سومین علت مرگ و میر و اولین علت ناتوانی در انسان هستند. سکته مغزی در حقیقت به نقص عصبی ناگهانی نظیر فلج یک نیمه بدن یا کرخت شدن یک طرف بدن و یا اختلال تکلم گفته می‌شود که در اثر انسداد یکی از عروق خونرسانی‌کننده مغز یا پارگی یکی از این رگ‌ها و خونریزی داخل مغز ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۸۹۴۱۰۹

مهم‌ترین فاکتورهای خطر برای ایجاد سکته مغزی عبارتند از سن بالا، فشار خون بالا، بیماری قند، مصرف سیگار، چربی خون بالا و زندگی بی‌تحرک.

با توجه به شیوع بالای سکته مغزی و همچنین فرا رسیدن تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها رعایت نکات زیر برای بیماران سکته مغزی توصیه می‌شود.

ـ در صورتی که در چند هفته اخیر سکته مغزی داشته‌اید بهتر است مسافرت نکنید. بویژه درمورد مسافرت هوایی که توصیه می‌شود حداقل 2 تا 3 ماه بعد از سکته مغزی مسافرت هوایی انجام نشود.

ـ برای مسافرت حتما با پزشک متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید.

ـ وقتی وضع شما دارای ثبات بود و پزشک معالج اجازه سفر داد، می‌توانید به همراه یک مراقب مسافرت کنید و او را در جریان وضع جسمی خود قرار دهید. گاهی برای شما باید صندلی و تغییرات خاص در نظر گرفته شود.

ـ همان طور که ذکر شد مسافرت‌های هوایی بویژه مسافرت طولانی توصیه نمی‌شود.

ـ هنگام مسافرت طولانی در صورتی که دچار ضعف یک نیمه بدن (بویژه پا) هستید، توصیه می‌شود هر 5/0 تا 1 ساعت حرکت داشته، تا از بی‌حرکتی اندام‌ها (بویژه اندام‌های تحتانی) اجتناب شود، زیرا بی‌حرکتی طولانی پا می‌تواند باعث ایجاد لخته در وریدهای پا و متعاقب آن آمبولی ریه شود. ماساژ و بانداژ متناوب اندام‌های دچار فلج توصیه می‌شود.

ـ مصرف منظم و به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج به هیچ عنوان فراموش نشود. بویژه کنترل دقیق فشار خون و دیابت مدنظر باشد.

ـ در حین سفر مصرف مرتب و فراوان مایعات داشته باشید.

ـ در اغلب بیماران سکته مغزی، به داشتن رژیم مناسب غذایی و اجتناب از مصرف زیاد نمک، چربی و قند توصیه می‌شود که این مساله در سفر نیز باید مدنظر باشد.

ـ در صورتی که دچار فلج اندام‌ها هستید. انجام فیزیوتراپی توسط همراه در حین سفر ادامه یابد.

دکتر محمد روحانی

‌ متخصص مغز و اعصاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها