نگاهی به جدیدترین محصولات اپل

تاریخ تکرار می‌شود

موفقیت اپل در بازار گوشی‌های هوشمند، چیزی شبیه افسانه‌های خیالی است. شرکتی که سال‌ها پس از دیگر رقبا وارد بازاری شد که هیچ‌ سهمی از آن نداشت، اما در هشت سال توانست جایگاه خود را به‌عنوان مطرح‌ترین بازیکن و صاحب بیش از ۹۰درصد سود خالص این صنعت تثبیت کند.
کد خبر: ۸۹۳۸۵۲

این داستان شیرین به واسطه تولید یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ به واقعیت تبدیل شد: گوشی هوشمند آیفون. این محصول انقلابی توانست یکشبه استانداردهای سازندگان و کاربران را تغییر دهد و نسل جدیدی از دستگاه‌های هوشمند با کارایی‌های فراوان و جدید را به بازار عرضه کند. در ادامه عرضه آیپد که هرچند به اندازه آیفون انقلابی نبود، اما در نوع خود یک گام بلند به جلو محسوب می‌شد، باعث شد جایگاه اپل به‌عنوان برترین سازنده ابزارهای دیجیتال مستحکم شود، اما به نظر می‌رسد این روند، در سال‌های اخیر وارد یک دور تسلسل شده باشد؛ دیگر خبری از محصولات انقلابی و نوآوری‌های شگفت‌انگیز نیست و تنها تفاوت دستگاه‌های جدید با نسل قدیم در مشخصات فنی کمی ارتقا یافته و حسگر‌های بیشتر خلاصه می‌شود.

شرکت اپل امسال، همان‌طور که شایعات از مدت‌ها پیش خبر داده‌ بودند، از محصولی جدید و در عین حال تکراری رونمایی کرد: آیفون SE که می‌توان آن را همان بدنه آیفون ۵ با تجهیزات آیفون 6s دانست.

نسل‌ جدید آیپد نیز از این قاعده مستثنا نیست و غیر از تغییر ابعاد صفحه نمایش، اضافه‌شدن قلم لمسی و البته ارتقای سخت‌افزار، نوآوری چندانی را به نمایش نمی‌گذارد. هرچند محصولات اپل از کیفیت و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند، اما باید پرسید که آیا این روند رو به پایان اپل است؟ یا شرکتی که توسط یکی از خلاق‌ترین و خوش‌فکرترین مدیران تاریخ بنا شده هنوز حرف‌هایی برای گفتن دارد؟ در ادامه در کنار بررسی مشخصات و قابلیت‌های محصولات جدید اپل، نگاهی نیز به دلیل عرضه آنها و استراتژی کلی این شرکت در بازار پرتنش دستگاه‌های هوشمند خواهیم داشت.

آیفون SE؛ ارزان غیرپلاستیکی

یکی از مشهورترین میراث‌های استیو جابز در شرکت اپل، مخالفت سرسختانه وی با ارائه گوشی با اندازه بالاتر از چهار اینچ بود. امری که بسیاری از طرفداران این برند پس از مرگ وی به‌عنوان یکی از اصول خدشه‌ناپذیر طراحی اپل از آن نام می‌بردند، اما اقتضای بازار و تمایل کاربران به استفاده از گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ‌تر بالاخره این غول یکدنده دنیای فناوری را مجبور به ارائه گوشی‌هایی با اندازه بیشتر از چهار اینچ کرد. حال اپل که از نظر تنوع سیاست تک‌محصولی را در پیش گرفته‌ بود، به این نتیجه رسیده که جای یک گوشی کوچک‌، خوش‌دست و ارزان‌تر برای جلب مشتریانی که به گوشی‌های بسیار بزرگ علاقه‌ای ندارند یا آن‌که از نظر اقتصادی توانایی خرید گوشی‌های گرانقیمت را ندارند، ضروری است.

هرچند اپل از نظر فروش و سودآوری در حال حاضر یکه‌تاز دنیای گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود، اما نباید از یاد برد که رقبا با گستره وسیعی از محصولات با ابعاد و قیمت‌های مختلف این موقعیت را به چالش می‌کشند. نتیجه، ارائه یک گوشی هوشمند با سخت‌افزاری قدرتمند‌تر از آیفون 6 در شاسی خوش‌دست و ثابت‌شده آیفون 5 با نام SE است.

اندازه دوست‌داشتنی من

این گوشی مناسب تمام کسانی است که ترجیح می‌دهند با یک دست با گوشی خود کار کنند یا از نظر بودجه محدودیت دارند. این دسته از کاربران معمولا بیشتر از دو سال از یک گوشی استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند دستگاهی داشته باشند که بتواند در این مدت از پس به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل iOS برآید. در واقع می‌توان گفت اگر شما هم در این دسته قرار می‌گیرید، این گوشی بهترین انتخاب به شمار می‌رود. طراحی آن نسبت به آیفون 5 تغییرات کوچکی کرده و بهسازی‌های انجام شده در سادگی کارکرد و پایداری بیشتر آن در دستان کاربر تاثیر مشهودی
داشته است.

این گوشی مانند آیفون 6s از پردازنده A9 همراه دو گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد که به آن قدرتی در حد بهترین‌های بازار می‌دهد. البته برای کاهش قیمت و افزایش دامنه مشتریان احتمالی، اپل مجبور به حذف یا تخفیف برخی قابلیت‌های گوشی خود نیز شده‌ است. عملکرد SE در بسیاری از موارد بی‌نقص و کاملا در سطح 6s است و تنها در مقایسه رو‌در‌رو می‌توانید متوجه عملکرد بهتر حسگر اثر انگشت یا کنتراست بهتر صفحه نمایش در 6s شوید. همچنین SE می‌تواند با کیفیت 4K و با دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی تصویربرداری کند که از این نظر بالاتر از آیفون 6 قرار می‌گیرد.

خداحافظ لمس جادویی

این گوشی از فناوری برتر ForceTouch موجود در برادر بزرگ‌تر و گران‌تر خود بی‌بهره است که البته با توجه به اختلاف قیمت موجود میان دو محصول کاملا عادی به نظر می‌رسد. در نهایت باید گفت این گوشی، تنها در صورتی برای شما جذاب نخواهد بود که قبلا به اندازه بزرگ‌تر صفحه نمایش آیفون 6 یا 6s عادت کرده باشید و مزایای مانیتور بزرگ‌تر را به قابلیت استفاده از گوشی با یک‌ دست ترجیح دهید. در صورتی که شما از آن دسته افرادی هستید که هنوز آیفون 5 یا 5s خود را به دلیل اندازه و خوش‌دستی نگه‌‌ داشته‌اید، این گوشی برای شما ایده‌آل است، اما اگر قبلا وارد بازی گوشی‌های بزرگ شده‌اید، شاید بهتر باشد برای ارائه نسل بعدی گوشی‌های هوشمند اپل صبر کنید، چون بازگشت به صفحه کوچک‌تر تجربه چندان خوشایندی نخواهد بود.

آیپد پرو؛ قهرمان کوچک می‌شود

نسل جدید آیپد، پسوند Pro یا حرفه‌ای را یدک می‌کشد که از نظر فرم ظاهری تفاوتی با اسلاف خود ندارد و تنها بهسازی‌های جزئی در زبان طراحی آن به چشم می‌خورد. همان‌طور که از نام آن انتظار می‌رود این محصول بیشتر برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده تا عموم مردم. سخت‌افزار قدرتمند و اضافه‌ شدن قلم Apple Pencil به نسخه 9.7 نشان می‌دهد اپل این محصول را برای رقابت با Surface مایکروسافت به بازار عرضه کرده است. البته می‌توان گفت اپل کنار عرضه این محصول به‌عنوان جایگزینی برای لپ‌تاپ‌ها، کاربری معمول آن به‌عنوان یک وسیله سرگرمی و نه‌چندان جدی را از نظر دور نکرده و در نهایت به اندازه سرفیس برای ایفای نقش ابزار کار بهینه‌سازی نشده است.

یک تیر و دو نشان

باید گفت نسخه 9.7 اینچی برای کسانی است که دنبال قابلیت‌های سری Pro با ابعاد کوچک‌تر، وزن کمتر و کارایی بهتر دوربین هستند، در حالی که نسخه 12.9 اینچی به همراه قلم لمسی می‌تواند در دستان هنرمندان و گرافیست‌ها به یک ابزار کاملا کاربردی برای خلق انواع آثار بصری
تبدیل شود. البته اپل همان‌قدر که به کاربران هنری این محصول توجه داشته، تلاش کرده به کاربرانی که دنبال جایگزینی تبلت به جای لپ‌تاپ خود برای انجام کارهای اداری و پردازش متن هستند نیز توجه کند. در نتیجه کاور هوشمند دارای کیبورد نیز برای این محصول عرضه شده تا در صورت تمایل و خریداری توسط کاربر بتواند کنار قلم لمسی، جایگاه آیپد را به‌ یک ابزار کار ارتقا بخشد. عملکرد روان، صفحه نمایش رتینا با کیفیت و وضوح اثبات‌شده و باتری خوب با عمر قابل‌قبول در حین انجام چند کار به‌صورت همزمان باعث می‌شود این آیپد بهترین عملکرد را در میان اسلاف خود داشته باشد. هرچند قیمت بیشتر و ابعاد کمی بزرگ‌ آن شاید با جیب و سلیقه همه کاربران جور نباشد، اما در صورتی که غیر از مرور وب و نوشتن متنی کوتاه، نیاز به ابزاری توانمند‌تر دارید یا باید سرفیس بسیار گران‌تر را انتخاب کنید یا همچنان از لپ‌تاپ استفاده کنید.

در یک نگاه

آیپد 9.7: کوچک، سبک، قدرتمند و کارا با قیمت مناسب‌تر و عملکرد دوربین بهتر نسبت به نسخه 12.3 اینچی

آیپد 12.9: صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت، مناسب‌تر برای انجام کارهای حرفه‌ای، سخت‌افزار قوی‌تر ولی با وزن بالا و جاگیر

در یک نگاه

مزایا: یک آیفون با اندازه محبوب چهار اینچی و سخت‌افزار قدرتمند، دوربین 12 مگاپیکسلی، امکان استفاده از قاب‌ها و لوازم جانبی آیفون 5s، عمر باتری بسیار خوب، قیمت مناسب نسبت به امکانات

معایب: نداشتن نسخه‌ای با حافظه داخلی 128 گیگابایت، عملکرد کند‌تر حسگر اثر انگشت در قیاس با آیفون 6s، کیفیت پایین‌تر تصویر نسبت به آیفون 6s

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها