عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد:

60 درصد وام بانک‌ها صرف بخش‌های غیرتولیدی می‌شود

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با بیان این که بانک‌ها باید در خدمت اقتصاد باشند، نه این‌که اقتصاد تحت تأثیر بانک‌ها باشد، گفت: در قوه قضاییه فعالیت‌های خوبی برای شفافیت در حوزه اقتصاد صورت گرفته، اما باید بی‌رحمانه با مفسدان اقتصادی نیز برخورد کند.
کد خبر: ۸۹۳۷۲۹

به گزارش‌ تسنیم، محمدجواد ایروانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران به تبیین اقتصادمقاومتی پرداخت و افزود: در قوه قضاییه کارهایی که به شفافیت می‌انجامد، مثل طرح کاداستر در حال انجام است که این موضوع سوءاستفاده در نقل و انتقالات و تصرفات منابع طبیعی را کاهش می‌دهد و باید در مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز سازمان یافته عمل کرد.

وی با بیان این‌که در قوه قضاییه قضات پاکدامن بسیاری فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: مفسدان اقتصادی شگردها و تکنیک‌هایی دارند که می‌گویند ما با بالا وصل هستیم که این موضوع در دستور کار قوه قضاییه است و باید بی‌رحمانه با آنها برخورد کند؛ چون به هیچ جا وصل نیستند و فقط به پولشان وصل هستند و باید چون یک منکر بزرگ است، با آنها برخورد شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود اصلاح عملکرد سیستم بانکی در جهت تحقق اقتصادمقاومتی را یک ضرورت دانست و گفت: قانون بانکداری بدون ربا قانون خوبی است.

وی با بیان این‌که وام با نرخ‌های بالا برای تولید باصرفه نیست، افزود: طبیعی است که 60 درصد منابع مالی بانک‌ها صرف امور غیرتولیدی می‌شود، باید تلاش شود بانکداری غیر ربا اجرایی شود، زیرا بانکداران می‌گویند باید سود متناسب با بازدهی فعالیتی شود که به آن وام داده می‌شود، نه این‌که رقمی را تعیین کند که تولید را تحت‌الشعاع قرار دهد.

ایروانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اگر مهمات ما در میدان نبرد به‌اندازه کافی باشد، دشمن به این سادگی دست به جنگ نمی‌زند، گفت: در حوزه اقتصاد نیز این‌گونه است و از این منظر باید اقتصادمان مقاوم باشد.

ایروانی افزود: اقتصادمقاومتی، اقتصادی ریاضتی نیست تا موج بیکاری، کاهش خدمات بهداشتی درمانی و آموزشی را دربر داشته باشد؛ بلکه رشد پویا، مستمر و اشتغالزاست و نگاهش به آینده منطبق با منافع ملی است و اصل آن ایجابی و ویژه شرایط تحریم است.

وی تصریح کرد: اقتصادمقاومتی اتفاقا پس از برجام اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا مدیریت نقدینگی منابع ارزی باید لحاظ شود تا به‌طور بهینه از این منابع استفاده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مولفه‌های مختلف اقتصادمقاومتی نظیر مردمی کردن اقتصاد، مبارزه با فساد، اصلاح عملکرد نظام بانکی، اصلاح سیاست‌های تجاری و الگوی مصرف گفت: رشد طبقه متوسط با دانش‌بنیان کردن اقتصاد موجب رقابت‌پذیری و رونق اقتصادی خواهد شد.

ایروانی بیان کرد: فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مختلف کشور در عرصه‌های صنعتی، معدنی، شیلات، زراعت، گردشگری، گردشگری اسلامی و اقتصاد دریایی برنامه‌ریزی شده است که باید از همه این منابع برای رسیدن به رشدی متوازن استفاده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ده اقدام اساسی که مقام معظم رهبری درخصوص سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی بیان فرموده‌اند، اشاره کرد و افزود: همه کسانی که در اقتصادمقاومتی تلاش می‌کنند، باید به 24 بند که در مقابل اقدامات اساسی سیاست‌های کلی آمده، توجه کنند تا موردی فراموش نشود. مثلا برخی موارد مانند تولید ملی با وجود این‌که در دستور سیاست‌های پولی نیست، اما باید در دستور قرار گیرد.

ایروانی با تشکر از دولت برای اقداماتی که به‌منظور احیای واحدهای تولیدی دچار مشکل، صورت گرفته یا تسهیل کسب و کار برای مناطق مختلف کشور گفت: این کارها بسیار خوب است و باید ادامه یابد.

اصلاح عملکرد نظام بانکی ضروری است

وی اصلاح عملکرد نظام بانکی را برای محقق شدن بانکداری بدون ربا ضروری دانست و افزود: بانک‌ها واسطه وجوه و در خدمت اقتصاد هستند، اما نباید به گونه‌ای عمل شود که اقتصاد تحت تأثیر بانک‌ها قرار گیرد.

ایروانی تصریح کرد: نرخ سود بانک‌ها حتما باید پایین بیاید و بخشی از تسهیلات نیز برای رشته‌های مختلف تولید باید اختصاص یابد و از نقدینگی بانک‌ها برای بخش تولید استفاده شود، زیرا نقطه کلیدی این است که تسهیلات بانکی باید تولید محور شود.

وی با اشاره به این‌که در دنیا صندوق‌هایی به نام صندوق‌های جسورانه تشکیل شده است تا برای تبدیل ایده به فناوری وام دهند، افزود: در کشور ما نیز باید به این مهم توجه شود.

ایروانی اضافه کرد: سیاست‌های تجاری ما واردات‌محور است و برای عملیاتی شدن اقتصادمقاومتی باید این سیاست‌ها تسهیل‌گر صادرات تولیدمحور ما شود. وی اضافه کرد: در دنیا حمایتگری نوین در تجارت اعمال می‌شود، به گونه‌ای که به‌صورت غیرملموس محدودیت‌هایی برای واردات می‌گذارند تا تولیدشان رونق یابد که این مهم نیز باید مدنظر قرار گیرد.

ایروانی ادامه داد: انجمن‌های صنفی ما خوشبختانه به تولید نگاه ویژه‌ای دارند که این بسیار مبارک است، بنابراین سیاست‌ها و تعرفه‌های ما نباید ناامیدکننده تولیدکنندگان باشد.

وی به تاکید مقام معظم رهبری برای مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و افزود: استانداردها و انضباط‌های مالی حتما باید اعمال و سیاست‌های تجاری باید اصلاح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها