گردشگری به عنوان کلید توسعه، رفاه و موفقیت در بسیاری از کشورها مطرح بوده و اگر بخواهیم توسعه را با نگاه به فرهنگ و منطبق بر ارزش‌های فرهنگی و شرایط اقلیمی باز تعریف کنیم، راهی جز توجه جدی به صنعت گردشگری نخواهیم داشت. این صنعت یکی از عمده ترین فعالیت‌های تجاری جهانی است که به عنوان صنعتی پاک و سومین پدیده اقتصادی پویا، پررونق و رو به توسعه می‌توان ازآن یاد کرد.
کد خبر: ۸۹۳۷۰۵
«خوش آمد به یزد» در 5 سال

صنعت گردشگری به دلیل افزایش مقاصد گردشگری به عاملی مهم در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی از طریق ایجاد مشاغل و درآمدهای حاصله و توسعه زیرساخت‌های مرتبط با آن تبدیل شده است. بر این اساس لزوم اجرایی شدن برنامه‌های کوتاه مدت، اما موثر با رویکرد فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها ضروری به نظر می‌رسد. از این رو طرح پنجساله (5+95 ) «خوش آمد به یزد» با توجه به رویدادهای مهمی که بسترساز آینده صنعت گردشگری استان به شمار می‌آیند، از جمله ثبت جهانی بافت تاریخی، قنوات، باغ‌های ایرانی، مطرح شدن به عنوان پایتخت معماری خاک و سنتی ایران، صنایع دستی و نساجی سنتی برتر، قطب سلامت، مواریث ملی ایرانی – اسلامی و فرهنگی و طبیعی، همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و ...، پایه‌ریزی و تدوین شده است. ضرورت اجرای طرح سال «خوش آمد به یزد» برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز گردشگری کشور در افق 1404 همسو بوده و تکیه بر رشد مستمر اقتصادی ارتقای نسبی درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل رویکرد منطقی آن است.

بر اساس طرح پویای سال خوش آمد به یزد که با همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط استانی و مدیریت استانداری یزد در سه فصل با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تا سال 1399 تدوین شده، بخش‌هایی چون حفظ وضعیت موجود، برنامه‌های سال خوش آمد با رویکردهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و تقویم سالانه گردشگری، لحاظ شده و به تصویب کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رسیده است.

از اهداف ملی این طرح که در اولویت سیاست‌های شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری نیز قرار گرفته، آن است که استان گردشگرپذیر یزد به عنوان پایگاه آزمونه‌ای برای اجرایی شدن طرح پنجساله ملی گردشگری کشور قرار گیرد. این طرح بهره‌برداری حداکثری و بهره‌وری بالا از ظرفیت‌های مواریث فرهنگی، صنایع دستی و مزیت‌های درونی و عوامل اصلی ثبات و رشد اقتصادی – اجتماعی گردشگری استان یزد را با منشأ داخلی و عوامل ثبات‌ساز رصد می‌کند. همچنین بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود را به منظور پیشبرد اهداف افق چشم‌انداز 1404 با بهره‌گیری از دانش روز مدیریت گردشگری و سرمایه جاذبه‌های گردشگری استان به رشد پایدار در بازار جهانی با نگاهی عمیق را مد نظر قرار داده است.

از سویی، از مهم‌ترین برنامه‌های طرح خوش‌آمدگویی؛ معرفی یزد به عنوان وسیع‌ترین بافت خشتی زنده و پویای جهان، توسعه و تقویت زیرساخت‌های فیزیکی و مهم‌تر از آن زیرساخت‌های فرهنگی از طریق برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، توسعه و ارتقای زیرساخت هتل‌ها بخصوص هتل چهار و پنج ستاره، برندسازی درخصوص ثبت آثار ملی و جهانی (ثبت بافت تاریخی، ثبت قنوات، ثبت فناوری بادگیر، پرونده کویرلوت)، معرفی دو شهر میبد و یزد به عنوان شهر خلاق، یزد قطب نساجی و میبد شهرسفال، بالابردن ماندگاری توریست در استان و رشد 25 درصدی گردشگر در این پنج سال، معرفی هشت محور جذاب در این برنامه و ایجاد زیرساخت وآماده کردن آن برای گردشگری داخلی و خارجی (محورباغات ایرانی، محورآل مظفر، محور بازار، محورگردشگری زرتشتیان، محورفرهنگی – ادبی و محور کویر وکوهستان ) است.

همچنین از آنجا که طرح سال خوش آمد به یزد، طرحی است برای اقدام و عمل قاطع در خروج استان از وابستگی به صنایع آلاینده و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی استان در رسیدن به سهم 10 درصدی از تولید ناخالص داخلی استان، لذا دستگاه مسئول آن، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و دستگاه‌های همکار ( اعضای کارگروه گردشگری استان)، استانداری یزد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، شهرداری و شهرداری ناحیه تاریخی، فرمانداران، اداره راه و شهر‌سازی استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، امور خارجه، اداره کل محیط زیست، اداره‌کل منابع طبیعی، اداره‌کل تربیت بدنی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، صدا و سیمای مرکز یزد و بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری در اجرایی کردن این طرح هم افزا خواهند بود.

محمدمهدی شرافت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها