دولت آنکارا می‌گوید به پیشرفت‌هایی در مسیر توافق با اسرائیل برای ازسرگیری روابط دست یافته است. روابط این دو کشور در سال‌های گذشته نوسانات زیادی داشته است. به طوری که از دو متحد قدیمی به دو دشمن و حال دوباره به دو دوست محتاط، تغییر وضعیت می‌دهند. پیش‌تر اسرائیل و ترکیه هریک برای برقراری مجدد روابط شرط‌هایی را گذاشته بودند. هنوز روشن نیست تا چه میزان این شرط‌ها در قراردادهایی که امضاء می‌شود قابل تحقق است .
کد خبر: ۸۹۳۶۳۹

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت امورخارجه ترکیه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم‌های مذاکراتی ترکیه و اسرائیل درباره تدوین جزئیات نهایی توافق در نشست آینده که قرار است بزودی برگزار شود، به اتفاق نظر رسیده‌اند. منابع رسانه‌ای می‌گویند «فریدون سینیزلی» معاون وزیر خارجه ترکیه و «ژوزف چیخانوویر» فرستاده ویژه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در لندن با هم دیدار کردند .

مذاکرات فعلی میان ترکیه و رژیم صهیونیستی در لندن انجام گرفته و دو طرف قرار است بر سر «تدوین جزئیات توافق نهایی» در نشستی که بزودی برگزار می‌شود، به توافق برسند. یکی از مسائل مورد اختلاف و حل نشده برای عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی مساله لغو محاصره غزه است که ترکیه همچنان بر آن اصرار دارد اما رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش آن نیست. مساله دیگر پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حادثه کشتی مرمره است که هنوز برسرجزئیات آن توافق نشده است. روابط اسرائیل و ترکیه در سال 2010 و به دنبال حمله کماندوهای صهیونیستی به کاروان کشتی مرمره حامل کمک‌های انسانی برای مردم مظلوم غزه،‌ تیره شد. در این حمله، ده شهروند ترکیه کشته و تعدادی زخمی شدند .

دلیل تجدید روابط

ترکیه در کنار مصر و اردن،‌ از جمله کشورهای خاورمیانه هستند که رژیم صهیونیستی را بطور رسمی به عنوان یک دولت به رسمیت می‌شناسند و با آن روابط دیپلماتیک دارند. هم‌اکنون ترکیه به دلیل پشتیبانی از گروه‌های تروریستی در منطقه در حالتی از انزوا به‌سر می‌برد. از این رو به اعتقاد کارشناسان برقراری رابطه مجدد با اسرائیل باید به همین دلیل یعنی برای خروج از انزوا باشد. همچنین روابط ترکیه با روسیه و سوریه به شدت بحرانی است. ترکیه با عراق و ارمنستان و یونان نیز روابط سردی دارد. ایران و ترکیه نیز برسر موضوعات مختلف منطقه‌ای و در راس آنها سوریه اختلاف نظر جدی دارند.

به گفته برخی ناظران، ترکیه برای ازسرگیری روابط با اسرائیل انگیزه‌های متعددی دارد. از جمله وخامت روابط با روسیه از زمان حضور نظامی آن کشور برای حمایت از دولت سوریه و سرنگونی یک هواپیمای جنگی روسی به ادامه طرح اقتصادی مشترک بین دو کشور آسیب زده و اسرائیل می‌تواند در این زمینه به ترکیه کمک کند. روسیه یکی از تامین‌کنندگان عمده گاز مورد نیاز ترکیه بود و ممکن است دولت ترکیه قصد داشته باشد با خرید گاز از اسرائیل، وابستگی خود به روسیه را کاهش دهد.

پنجم دی‌ماه سال گذشته روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه به نقل از منابع ناشناس نوشت که آنکارا به دنبال خرید تسلیحات و ادوات نظامی از جمله پهپاد، سیستم‌های شناسایی و جاسوسی از تل‌آویو است و احتمال دارد روابط نظامی با اسرائیل را از سر بگیرد.

سابقه روابط

ترکیه و اسرائیل در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی از متحدان نزدیک منطقه‌ای یکدیگر بودند و حتی در زمان دولت‌های اسلامگرا در ترکیه هم روابط گرم دو کشور ادامه داشت. از جمله رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در سال ۲۰۰۵ از اسرائیل بازدید و پیشنهاد کرد بین آن کشور و فلسطینیان میانجیگری کند. شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی با سفر به ترکیه در ماه نوامبر 2007 میلادی، با عبدالله گل همتای ترک خود دیدار و در مجلس امت ترکیه سخنرانی کرد، این اولین بار بود که در آن از رئیس رژیم صهیونیستی دعوت می‌شد در برابر مجلس کشوری سخنرانی کند که عمده جمعیت آن مسلمان هستند . این روابط در سال ۲۰۱۰ دستخوش تغییر شد. در ماه می آن سال، کشتی امدادرسانی ترکیه به نام ماوی مرمره هدف حمله کماندوهای دریایی اسرائیل قرار گرفت. اسرائیل نگران آن بود که موفقیت این کشتی در ورود به آب‌های ساحلی غزه و تحویل محموله خود به فلسطینیان، زمینه‌ساز اقدامات مشابه شود. حمله به ماوی مرمره باعث سال‌ها تیرگی روابط و تبادل اتهامات بین این دو کشور شد.

میانجیگری آمریکا

سال 2013 هنگام سفر اوباما به منطقه خاورمیانه، فرصتی مناسبی به وجود آمد تا وی تلاش کند بین اسرائیل و ترکیه میانجیگری کند. این میانجیگری به عذرخواهی تلفنی نتانیاهو از ترکیه منجر شد. در پی عذرخواهی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روابط دوجانبه از سر گرفته شد. با این حال اسرائیل و ترکیه بر سر نحوه پرداخت غرامت به بازماندگان کشته‌شدگان حادثه کشتی مرمره و نیز درخواست ترکیه برای پایان دادن به محاصره غزه همچنان اختلاف نظر دارند .

چشم بستن بر جنایات صهیونیست‌ها

ترکیه درحالی به دنبال عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی است که آمارها نشان می‌دهد اشغالگران صهیونیست از آغاز انتفاضه قدس در اول ماه اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون 1899 کودک فلسطینی را بازداشت کرده‌اند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، رژیم صهیونیستی 450 کودک بین 12 تا 18 سال را در زندان‌هایش حبس کرده است که خردسال‌ترین آنها یک دختر 12 ساله بنام دیما الواوی است. منابع فلسطینی همچنین می‌گویند از آغاز انتفاضه قدس در اکتبر 2015 تاکنون بیش از 200 نفر به شهادت رسیده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها