سرنوشت موزه هنرهای معاصر در ابهام است

شایعه یا مرثیه

داستان واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی در آخر هفته‌ای که گذشت، حسابی در فضای مجازی سروصدا به پا کرد و اگرچه معاونت هنری وزارت ارشاد طی یک اعلامیه کل داستان را تکذیب کرد اما انتشار نامه‌ای رسمی خطاب به معاون وزیر برای واگذاری این موزه همچنان واکنش‌ها را در پی دارد؛ تا آنجا که انجمن هنرمندان نقاش ایران با انتشار یک بیانیه این واگذاری را «نابودی میراث گرانبهای هنر» نامید و حتی خبرهایی از تجمع امروز صبح مقابل این موزه شنیده می‌شود.
کد خبر: ۸۹۳۶۲۵

به گزارش جام‌جم، داستان تناقض‌های مربوط به واگذار شدن یا نشدن موزه از آنجا شکل گرفت که مدتی قبل از ایام نوروز اخباری مبنی بر این واگذاری مطرح شده بود. روز پنجشنبه مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، سرانجام ضمن تائید خبر مقدمات واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد خصوصی رودکی، به فارس گفت: از اواخر اسفند سال گذشته این بحث مطرح شد؛ من به عنوان یک هنرمند در مدیریت کنونی موزه هنرهای معاصر مشکلی نمی‌بینم و حتی فکر می‌کنم این نوع از مدیریت به نفع فضای تجسمی و هنر است.

نگرانی از اداره موزه توسط بخش خصوصی

او با اشاره به معایب و محاسن دولتی ماندن موزه هنرهای معاصر، گفت: محاسن‌اش این است که آسیب‌پذیری آثار موزه هنرهای معاصر به دلیل نظارت دولتی پایین می‌آید اما با توجه به این که درآمد محدود سالانه این موزه که حدود 300 ـ 200 میلیون تومان است، این درآمد کم، جزو معایب وضعیت کنونی محسوب می‌شود. نظر برخی بر این بود که اگر این موزه زیرنظر بنیاد رودکی باشد، می‌تواند خودکفا باشد و خرج خودش را تأمین کند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر درباره تغییرات در دوره مدیریت دولتی و خصوصی موزه هنرهای معاصر بیان کرد: وقتی موزه تحت مدیریت دولت است، کارها به صورت جریان‌های هنری دنبال می‌شود، اما بعد از واگذاری موزه به بخش خصوصی‌ ممکن است برای برپایی نمایشگاه‌ها پول بگیرد. به هر حال این موضوعات مورد بحث است که کدام شکل اداره مدیریت مناسب‌تر باشد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا مدیریت گنجینه موزه هنرهای معاصر نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شود، گفت: در این باره نمی‌دانم قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ اما اگر بخواهیم گنجینه را الان واگذار کنیم، هنوز شفافیتی برای آثار گنجینه وجود ندارد و قیمت‌گذاری و ثبت این آثار مدت‌ها طول می‌کشد. به عنوان مثال اگر گنجینه را واگذار کنیم، چند روز بعد دیدیم که این آثار در گنجینه نیست، چه می‌شود کرد؟ باید دید که آیا این اتفاق در زمان مدیریت من انجام گرفته یا بعد از آن و چه کسی مسئول است؟

مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد تاکید کرد: ساختمان موزه اهمیتی ندارد، اما گنجینه پشتوانه بزرگی است که واگذاری به بخش خصوصی می‌تواند آسیب‌هایی را داشته باشد. چون در حال حاضر وقتی می‌خواهیم اثری را خارج کنیم، شرایط سختی را دارد و همین سختگیری کمک می‌کند کار کمتر آسیب ببیند. اما در بخش خصوصی معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد. آن هم در بنیادی که مسیر و چارچوب‌های آن مشخص نیست و حتما تخصص این کار را نخواهد داشت.

تکذیب واگذاری از سوی معاون هنری

اما جالب آن‌که یک روز پس از این گفت‌وگو، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، متنی را منتشر کرد که در آن خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی را تکذیب و اعلام کرد: اصولا هر گونه تغییرات در بدنه وزارتخانه‌ها مستلزم تائید دولت و در برخی موارد تصویب مجلس شورای اسلامی است. بنابراین شایعه مندرج در برخی شبکه‌های مجازی که در این خصوص منتشر شده، صحت نداشته و تکذیب می‌شود.

جالب آن‌که نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی با امضای قاسم خسروی مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت ارشاد، خطاب به معاون هنری وزیر ارشاد دست به دست می‌چرخد که در آن بصراحت اعلام شده موزه هنرهای معاصر از این پس به بنیاد رودکی منتقل می‌شود.

هشدار انجمن نقاشان

در همین خصوص اعضای هیات‌مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران اعلام کردند واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران موجب نابودی سرمایه ملی و میراث گرانبهای هنر می‌شود. این اعضا در بیانیه‌ای هشدار دادند که واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران و سکوت مسئولان در این مورد، عواقب ناگواری در جریان هنرهای تجسمی کشور به‌وجود خواهد آورد و باعث تضییع حقوق ملت ایران و همچنین نابودی سرمایه ملی و میراث گرانبهای هنر خواهد شد.

این احتمال هم وجود دارد که بنابر اعلام برخی از دوستداران هنر، امروز مقابل موزه هنرهای معاصر تجمعی در اعتراض به این تصمیم صورت گیرد.

گنجینه 3 میلیارد دلاری

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از ده موزه برتر هنر معاصر جهان است،‌ آن هم به‌واسطه داشتن آثاری منحصر به فرد و شاهکارهایی از بزرگ‌ترین هنرمندان نقاش و مجسمه‌ساز اروپایی و آمریکایی. اهمیت این آثار به اندازه‌ای است که «ادوارد لوسی اسمیت» مورخ انگلیسی و منتقد مطرح هنر معاصر جهان درباره آن گفته است: «موزه هنرهای معاصر تهران یکی از مهم‌ترین و کامل‌ترین مجموعه‌ شاهکارهای هنر تجسمی معاصر جهان را در اختیار دارد.»

گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران شامل بیش از 3000اثر ارزشمند ایرانی و خارجی است که این آثار هیچ گاه از سوی کارشناسان معتبر خارجی قیمت‌گذاری نشده‌اند، اما به‌طور حدودی مجموعه آثار خارجی این گنجینه را نزدیک به 3 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها