نقد خوب با پیشنهاد همراه است محمود اتحادی، تهیه‌کننده سریال «قرعه» سریال مناسبتی «قرعه» برای ایام نوروز ساخته و پخش شد. همین که مردم سریال را دیدند و پسندیدند، خستگی از تن عوامل و بازیگران سریال خارج شد. رضایت عوامل سریال در رضایت مخاطب سریال است و من به شخصه از کاری که ارائه شد، رضایت دارم. اگرچه نواقصی هم داشت و باید در کارهای آتی جبران کرد.
کد خبر: ۸۹۳۵۸۵

در هفته‌های اخیر شاهد برخی نقدها از رسانه ملی و برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی شبکه‌های تلویزیون بودیم. به نظرم این نقدهای موجود در فضای مجازی برای همان فضای مجازی مهم است نه فضای حقیقی. نقدکردن برنامه‌های تلویزیونی کار ساده‌ای است، اما درست آن است که این نقدها با پیشنهاد سازنده همراه باشد تا باعث رشد و توسعه برنامه‌ها شود نه توقف آنها.‌منتقدان باید نیازهای مخاطب و جامعه را مورد مطالعه و بررسی قراردهند تا با شناسایی این نیازها، پیشنهاد مناسب ارائه کنند و اگر خود می‌توانند سناریو و داستان بنویسند و برنامه بی‌نقص بسازند. ما پیش از ساخت سریال قرعه، ذائقه و نیاز مردم و مخاطبان را سنجیدیم و کار را شروع کردیم. اگر مخاطب تلویزیون را 50 میلیون نفر فرض کنیم همین که 20 میلیون نفرآن، یک برنامه یا سریالی را ببینند و بپسندد، موفقیت آن برنامه را نشان می‌دهد وگرنه هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند رضایت صددرصدی مخاطبان خود را فراهم کند. در حوزه برنامه‌های تلویزیونی، نقدی صحیح است که با مطالعه آن جامعه و مخاطبان آن صورت گرفته باشد.

در ساخت سریال قرعه، من شاهد همراهی، پشتیبانی و حمایت خوب رسانه ملی بخصوص آقای سیفی‌آزاد، مدیر امور نمایشی سیما بودم. همچنین حمایت و مشاوره آقای سیروس مقدم و خانم الهام غفوری مرا در پیشبرد این سریال کمک کرد.

برخوردی از سر شعور، نه شور

حمیدرضا آذرنگ، نویسنده و بازیگر

تمام تلاش ما این است اگر در رسانه ملی کاری انجام می‌دهیم، طوری باشد که هموطنان در هر نقطه از کشور وقتی پای تلویزیون می‌نشینند انبساط خاطری پیدا کنند. با گارد به تماشای تلویزیون ننشینند و ما توانسته باشیم ارتباط مثبتی برقرار کنیم. رسانه ملی باید توجه خاصی به مناسبت‌ها داشته باشد و با فراغ باز و زمان مناسبی که از قبل پیش‌بینی کرده است به ساخت مجموعه‌های تلویزیونی اقدام کند تا عمق و غنای برنامه‌ها بیشتر و مخاطب پسندتر باشد.

در روزهای پایانی سال گذشته شاهد گارد برخی افراد نسبت به رسانه ملی بودیم. این گارد بیشتر با شور برخورد می‌شد تا با شعور. بیشتر بازتاب‌های احساسی صورت می‌گیرد تا تعقلی. از طرف دیگر، رسانه هم باید با تولید برنامه‌های فاخر و پّرمحتوا، غالب مخاطبان خود را از نسل‌های مختلف حفظ کند وگرنه شبکه‌های ماهواره با شتاب تمام مشغول برنامه‌سازی هستند.

در این راه سریال‌هایی همچون پایتخت نیاز است ساخته شود تا رضایت مخاطب جلب شود.

با رسانه ملی مهربان باشیم

نسرین نصرتی، بازیگر

خوشحالم از این که سریال قرعه از طرف مخاطبان دیده شد. با بازتاب‌هایی که از سوی دوستان، آشنایان و مردم دریافت می‌کردم متوجه شدم این سریال موفق بوده و مردم آن را می‌بینند. اگرچه تعطیلات عید بود. سناریو و داستان سریال قرعه، رئال بود و از جنس آدم‌های واقعی. داستانی امروزی، فراگیر و ملموس در جامعه، بدون هیچ پیچیدگی و ابهام و ریاضیاتی. اما این همه مسأله نیست. در شبکه‌های مجازی شاهد نقدها و حمله‌هایی به سریال‌های تلویزیونی بودیم که نشان‌دهنده صبر و تحمل اندک برخی افراد بود.‌ این نقدهای یکطرفه و تخریبی اصلا درست نیست. اگر همان‌هایی که نقد می‌کنند، خود را جای همان تهیه‌کننده و کارگردان و بازیگر بخصوص بازیگران زن بگذارند، می‌بینند چه سختی‌ها و محدودیت‌هایی برای ساخت یک برنامه تلویزیونی وجود دارد. من به عنوان یک بازیگر زن، این وضع بازی زنان در سریال‌ها را می‌پسندم و اگر غیر از این بود قطعا شغلم چیز دیگری بود.‌ما اگر با خودمان مهربان نباشیم و با رسانه ملی خودمان مهربانی نکنیم دیگر از چه کسی می‌توان توقع داشت حمایت کند. ما بازیگران، انرژی خوب را از مردم خودمان دریافت می‌کنیم و دلگرم به ادامه کار می‌شویم. امسال کلاه قرمزی پخش نشد ولی دلیل نیست برخی آستانه صبر و تحمل‌شان پایین بیاید و عصبی رفتار کنند. عصبی کارکردن، کاری را از پیش نمی‌برد.

نظرسنجی غلط درباره رسانه ملی

برزو نیک‌نژاد، نویسنده و کارگردان

در ایام نوروز، نبود کلاه قرمزی و پایتخت باعث شد برخی افراد با گارد مقابل تلویزیون بنشینند. برخی‌ها در فضای مجازی و سایت‌ها اطلاعاتی مبنی بر ضعف سریال‌های تلویزیونی داشتند. نظر من این است اتفاقا همان کسی که فضاسازی و نقدمغرضانه می‌کند حتما برنامه را دیده و همین که برنامه‌ها دیده شده یعنی خوب بوده است. منتقدی به من کارگردان سریال قرعه گفت، از قسمت هشتم به بعد روند داستان سریال خیلی خوب شد و مسیر خود را یافت. من می‌گویم همین که قسمت‌های سریال را تعقیب کردی و خط اصلی داستان را از قسمت هشتم گرفتی، یعنی این که سریال موفق بوده و شما را جذب خود کرده است.

برخی اخبار در شبکه‌های مجازی از نارضایتی عده‌ای از سریال‌های نوروزی تلویزیون حکایت داشت. بدیهی است برخی افراد از برخی برنامه‌ها ناخشنود باشند، چون ذائقه‌ها و سلیقه‌ها متفاوت است. برعکس، من اطلاع دارم اتفاقا همین برنامه‌هایی که برخی سایت‌ها ادعا می‌کنند بیننده نداشته‌اند در شهرستان‌ها بسیار جلب مخاطب کرده‌اند. یک سایت اینترنتی، نظرسنجی گذاشته و از کاربران درباره سریال‌های تلویزیونی پرسیده است. پرواضح است نتایج این نظرسنجی اشتباه است. بسیاری از مخاطبان رادیو و تلویزیون به خاطر شرایط شغلی، سطح سواد و سن، کاربر اینترنت نیستند، ولی همراه همیشگی رادیو و تلویزیون هستند. برعکس آنها که بیشتر کاربر اینترنت هستند بالطبع وقت کمتری برای تلویزیون دارند، چرا که اخبار و اطلاعات مکتوب و بصری خود را از اینترنت تأمین می‌کنند. بنابراین من این حمله و بداخلاقی‌هایی که در سایت‌ها علیه رسانه ملی انجام می‌شود را نمی‌پسندم؛ چرا که این رسانه، رسانه مردم است و مردم برای ما برنامه‌سازان بسیار محترم هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها