کراس‌اوورهای کوچک و ارزان بازار جهانی

نه به ارزانی سواری ها نه به گرانی شاسی بلندها

کراس‌اوورها خودروهای محبوب اغلب بازارها هستند. این خودروها که از نظر اندازه و امکانات تقریبا در میان خودروهای سدان و اصطلاحا شاسی بلندها قرار می‌گیرند، در بازار ایران هم حضور قابل توجهی دارند.
کد خبر: ۸۹۳۵۵۶
نه به ارزانی سواری ها نه به گرانی شاسی بلندها

به گزارش جام جم آنلاین ، این خودروهای متمدن شهری و زیبا سایز متوسط بسیار محبوبند و این علاقه طی زمان بیشتر هم می‌شود.

چنان‌که این احساس به ذهن متبادر می‌شود که بیشتر افراد خودروهای سواری را تحریم کرده‌اند و دوست دارند هنگام رانندگی کمی با سطح زمین فاصله داشته باشند، البته نه به‌اندازه شاسی بلندها که آدم را یاد کوه و دشت و بیابان می‌اندازند.

البته در میان بیشتر کلاس‌های خودرویی در حال حاضر شاسی بلندهای کوچک یا همان کراس اوور‌ها را بسختی می‌توان به‌عنوان یک دسته مستقل درنظر گرفت.

با این حال محبوب‌ترین این خودروها را بر اساس قیمت و میزان اقبال جهانی در گزارشی که پیش رویتان قرار دارد، بررسی کرده‌ایم. با این توضیح که بیشتر این خودروها ممکن است در بازار ایران موجود نباشد.

هوندا CR-V AWD EX-L

هوندا CV-R برای چند سال متمادی جزو پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور آمریکا است. با وجود فضای بیرونی بظاهر کوچک، فضای داخل اتاق کاملا جادار است. سه صندلی تاشو در ردیف آخر خودرو روبه‌روی فضای بار عقب قرار دارد.

فضای بار این خودرو جزو جادارترین‌هاست، بنابراین برای مسافرت مناسب محسوب می‌شود. پنجره‌های کناری نسبتا بزرگ بوده و نمای خوبی از بیرون را نشان می‌دهد. هرچند پنجره پشتی خیلی بزرگ نیست ولی با استفاده از یک دوربین عقب این مشکل کاملا مرتفع شده است.

هوندا از یک موتور 2.4 لیتری بهره می‌برد که توانایی تولید 185 اسب بخار را دارد و از نظر قدرت در کلاس خود جزو کم‌رمق‌ترین‌هاست، ولی شتاب‌گیری قابل قبولی دارد. مصرف سوخت این خودرو 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر جاده و درون شهر است. این خودرو در بازارهای جهانی چیزی حدود 107 میلیون تومان قیمت دارد.

وجود چرم مصنوعی به همراه پلاستیک خاکستری‌رنگ، نمای نه چندان هیجان انگیزی را در فضای داخل به نمایش گذاشته است. علاوه بر این بسیاری از استفاده‌کننده‌ها از ارتفاع بد صندلی راننده این خودرو شاکی هستند.

این خودرو به شما حس یک خلبان می‌دهد که دید کافی به همه چیز دارد، ولی وسیله زیر پایتان نه هواپیما که یک مینی بوس کوچک است. از نظر پاسخ پدال گاز و فرمانپذیری وضعیت هوندا قابل قبول است اما از نظر سیستم‌های ایمنی پیشرفته، اوضاع چندان جالب نیست. با تمام این اوصاف ولی این خودرو جزو پرفروش‌های بازار است، حتی اگر ما دوستش نداشته باشیم.

فورد اسکیپ تیتانیوم 4WD

فورد اسکیپ در رقابتی تنگاتنگ برای ربودن گوی سبقت از حریف ژاپنی خود است. چنان‌که در برخی ‌ماه‌ها فروش اسکیپ بیشتر بوده و رخوت و سستی هوندا را جبران کرده است. فضای خارجی و داخلی این خودرو مانند هوندا است. قسمت میانی کنسول بسیار پهن به نظر می‌رسد و این قسمت تا داشبورد پیش‌رفته است. روی داشبورد یک صفحه‌نمایش لمسی هست که نمای خوبی دارد. به‌طورکلی رخ داشبورد فورد بسیار مدرن و زیبا طراحی شده ولی وقتی بیشتر به آن دقت می‌کنید جای اندکی برای وسایل اضافی خرد و ریز درنظر گرفته شده است.

نسخه پایه این خودرو توانایی تولید توان 168 اسب بخار را دارد که از موتور 2.5 لیتری حاصل می‌شود البته در نسخه‌ای دیگر موتور این خودرو دارای 1.6 لیتر حجم است که توانایی تولید توان 178 اسب بخاری را با کمک توربوشارژر دارد.

قوی‌ترین مدل هم نسخه 2 لیتری توربوی اکوبوست با قدرت 240 اسب بخار و گشتاور 366 نیوتن‌متر است. وجود گیربکس 6سرعته خودکار و استفاده مناسب از الکترونیک سیستم انتقال قدرت توانسته تا حد زیادی لگ به وجود آمده به‌واسطه توربوشارژر این مدل را مخفی کند.

مصرف سوخت این خودرو در نمونه 2.0 لیتری معادل 11.8 لیتر در هر 100 کیلومتر جاده و شهر است که در رده دومین مصرف کننده سوخت در میان خودروهای مورد بررسی قرار می‌گیرد. نمای بیرونی این خودرو کاملا چشم‌نواز است.

افراد بسیاری از احساس خوب ترمزگیری پدال و کنترل مناسب بدنه در جاده این خودرو صحبت می‌کنند. فرمان‌پذیری مناسب از دیگر مشخصه‌های فورد است هرچند کیفیت سواری آن را بعضی‌ها نپسندند. این مدل از خودروی فورد به پول ایران در بازارهای جهانی حدود 130 میلیون تومان قیمت دارد.

شورولت اکوئیناکس 2LT AWD

شورولت اکوئیناکس کمی برای کلاس کراس‌اوور بزرگ به نظر می‌رسد. با این حال ولی با فروش سالانه 200 هزارتایی حیف است در فهرست بررسی ما جا نداشته باشد. این خودرو دارای صندلی عقب فوق‌العاده بزرگی است به‌طوری‌که می‌تواند با بلندقدترین مشتریان سازگار باشد، همچنین درهای ورودی این خودرو نیز بسیار بزرگ است.

در کمال تعجب یکی از کوچک‌ترین فضاهای صندوق عقب را در میان کراس‌اوورهای مورد بررسی دارد، هرچند با حرکت دادن صندلی‌های عقب به سمت جلو کمی فضا بازتر خواهد شد. ستون‌های خیلی بزرگ این خودرو موجب شده دید راننده با وجود بزرگ بودن خودرو چندان مناسب نباشد. این خودرو دارای وزن 1.7 تن است و از موتور احتراقی 2.4 لیتری چهار سیلندر بهره می‌برد. موتوری که می‌تواند با 182 اسب بخار این خودروی سنگین‌وزن را بکشد. این خودرو کندی محسوسی دارد و مصرف سوخت ناامیدکننده بین 8.1 و 11 لیتر در هر 100کیلومتر دارد.

کیفیت سواری این خودرو بسیار خوب بوده و بدنه آن هنگام رانندگی کاملا چسبیده به زمین است. با این حال عملکرد شتاب‌گیری، مصرف سوخت و دید این خودرو بی‌نهایت دلسردکننده است.

نیسان روگ SV AWD

با یک مدل محبوب خانوادگی طرف هستیم که در مصرف سوخت، قیمت و فضای داخلی بسیار مناسب عمل کرده و می‌تواند یکی از جدی‌ترین رقیب‌های CR-V باشد.

نیسان در این مدل چندان روی نمای خارجی خودرو سرمایه‌گذاری نکرده و تقریبا تمام توان خود را برای زیباتر کردن داخل خودرو صرف کرده است. در داخل کابین این خودرو صندلی‌هایی با سایز بزرگ‌تر و زیرآرنجی وجود دارد. صندلی‌ها هم بسیار نرم و راحت است.

روگ از موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری با توانایی تولید توان 170 اسب بخار استفاده می‌کند. با ترکیب گیربکس CVT و موتور نه‌چندان قوی، شاهد یک خودروی کم‌مصرف هستیم. مصرف سوخت این خودرو بین 7.5 تا 9.5 گزارش شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

با این حال ولی خودرو عملکرد مناسبی در شتاب‌گیری با وجود این نوع گیربکس ندارد. یک دکمه حالت اسپرت روی داشبورد وجود دارد که موجب می‌شود بهبود در عملکرد این خودرو حاصل شود ولی احساس سنگین بودن فرمان در سرعت‌های بالا به چشم می‌خورد.این خودرو با تمام آپشن‌هایی که کارخانه برای آن در نظر گرفته در بازار جهانی کمتر از 100 میلیون تومان قیمت دارد.

جیپ چروکی Altitude 4×4

وقت آن رسیده است که از رانندگی روی آسفالت به سمت جاده‌های دشوار برویم. شاید یکی از دغدغه‌های این خودرو همین باشد که اکثر رانندگان آن را روی جاده‌ای غیر از آسفالت استفاده نمی‌کنند. اگر می‌خواهید یک تجربه متفاوت روی جاده‌های آفرود را با کراس‌اوورهای جمع‌وجور داشته باشید جیپ پیشنهاد مناسبی برای شما دارد.

خودروی جیپ چروکی از مدل ساده سیستم محرک تمام چرخ‌ها استفاده می‌کند. موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری با گیربکس 9سرعته کرایسلر بخوبی در این خودرو سازگار شده‌ است. هرچند گیربکس 9سرعته بسیار جذاب به نظر می‌رسد ولی کمی غیرمعمول است. چهار دنده آخر این گیربکس نسبتی کمتر از یک دارند یعنی اوردرایو هستند.

شاید هیچ‌وقت این خودرو به شکل عملی از دنده نهم استفاده نکند. موتور این خودرو می‌تواند 184 اسب بخار تولید کند. باوجود چنین گیربکسی، مصرف سوخت حدود 11 لیتر در هر 100 کیلومتر خیلی عالی به نظر نمی‌رسد.

برخلاف سیستم انتقال قدرت نه‌چندان امیدوارکننده، جیپ تریم داخل بهتر و منظم‌تری برای این خودرو فراهم کرده است. تقریبا هرکسی که در داخل خودرو بنشیند از طراحی داخلی و راحت بودن صندلی‌ها رضایت کافی را اعلام می‌کند.

به‌خصوص صفحه‌نمایش 8 اینچی که روی داشبورد قرار دارد ترکیب مناسبی را به نمایش گذاشته است. این خودرو در نسخه‌ای که تمام امکانات را دارد، قیمتی در حدود 112 میلیون تومان دارد. البته در بازار جهانی و بدون احتساب مالیاتی که هنگام واردات باید برای آن بپردازید.

سوبارو فورستر 2.5i Touring

هنگامی‌که در عقب خودروی سوبارو را باز می‌کنید به یک زیرپایی پلاستیکی با لبه‌های بالاآمده به‌منظور نگهداشتن آب در خود مواجه می‌شوید. در این خودرو صندلی‌های عقب تنها با فشردن یک دکمه باز و بسته می‌شود.

سوبارو فورستر یک برند خوش فروش است که مشتریان از هر قشری را متقاعد به خرید آن می‌کند. محبوبیت این خودرو با طراحی دوباره در سال گذشته بیشتر شده است.

بزرگ‌ترین تغییر، بهتر شدن مصرف سوخت این خودرو نسبت به مدل قبلی است. در سوبارو فورستر گیربکس چهار دنده قدیمی جای خود را به گیربکس CVT داده است. در مدل جدید، مصرف سوخت این خودرو طبق اعلام EPA بین 7 تا 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

این خودرو از موتور احتراقی بهره می‌برد که توانایی تولید 170 اسب بخار را دارد. شتاب‌گیری مناسبی در فورستر به مدد وجود وزن سبک دیده می‌شود. متأسفانه سوبارو گیربکس CVT خود را مطابق با یک خودروی اتوماتیک معمولی طراحی نکرده و این باعث شده تمام رانندگان از سروصدای زیادی موتور خودرو در شتاب‌گیری‌های سریع سخن به میان آورند. ممکن است به خاطر طراحی نسبتا ضعیف فرمان این خودرو، نشستن پشت فرمان این خودرو خیلی خوشایند به نظر نرسد، ولی ‌باید به خاطر طراحی زیبای خارجی آن سوبارو را تحسین کرد.

نمای بزرگ پنجره از داخل باعث افزایش میدان دید در سوبارو شده است. فضای داخلی جادار و مناسب است ولی صندلی‌های آن خیلی راحت و نرم نیست. همچون هوندا، سوبارو یکسری آپشن‌های مربوط به ایمنی را پیشنهاد می‌دهد که شامل ترمزگیری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقاط کور و هشدار تعویض لاین است. با اضافه شدن این امکانات، خودرو قیمتی در حدود 133 میلیون تومان پیدا می‌کند. باز هم این توضیح لازم است که قیمت مورد ذکر، مربوط به بازار جهانی است و نه ایران.

مزدا CX-5 Grand Touring AWD

مزدا در نبرد با هوندا CR-V خیلی پرفروش به نظر نمی‌رسد و اسم‌ورسم چندان قابل اتکایی ندارد. در برابر چهار دستگاه فروش هوندا، تنها یک دستگاه مزدا به فروش می‌رسد ولی این به معنای بد بودن آن نیست. مزدا از شاسی استانداردی استفاده می‌کند که کنترل‌پذیری مناسبی برای بدنه فراهم کرده است، پاسخگویی پدال ترمز بسیار مناسب است، فرمان‌پذیری خوب ارزیابی می‌شود و دقت مطلوبی دارد. موقعیت راننده در خودرو و کنترل آن بر جاده انسان را یاد خودروی BMW سری 3 می‌اندازد.

خوشبختانه مزدا 5-CX از موتور 2.5 لیتری با توانایی تولید 184 اسب بخار بهره می‌برد و گشتاور 250 نیوتن‌متر سود می‌برد. نسخه 2 لیتری مزدا فقط 155 اسب بخار تولید می‌کند که گزینه درخوری برای این کراس‌اوور نیست. مزدا از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک معمول استفاده می‌کند که انتقال قدرت به نرمی و آرامی هرچه‌تمام‌تر انجام می‌شود.

فضای داخلی مزدا سادگی خاصی را القا می‌کند. سیستم ناوبری این خودرو بسیار ابتدایی عمل می‌کند و صفحه‌نمایش آن در مقایسه با شورولت و فورد بیشتر کارتونی به نظر می‌رسد. فضای داخلی جادار و بزرگ ارزیابی می‌شود. این خودرو در بازار جهانی، حدود 114 میلیون تومان قیمت دارد.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها