زمانی که اولین قسمت مجموعه فیلم «مردان سیاهپوش» سال 1997 روی پرده سینماهای جهان رفت، ویل اسمیت یکی از مطرح‌ترین و پولسازترین بازیگران دنیای سینما بود.
کد خبر: ۸۹۳۳۸۳

او برای فیلم‌هایش دستمزدهای کلانی می‌گرفت و تهیه‌کنندگان و کمپانی‌های فیلمسازی برای امضای قراردادهای جدید کاری پشت در منزل وی صف بسته بودند. در چنین اوضاع و احوالی تولید قسمت‌های تازه این اکشن علمی ـ تخیلی ماجراجویانه چیز عجیبی نبود.

نسخه اصلی با هزینه 90 میلیون دلاری تهیه شد که در آن زمان رقم بالایی به حساب می‌آمد. بخش اعظم این پول صرف گریم کاراکترهای عجیب و غریب بیگانه فضایی فیلم و جلوه‌های ویژه آن می‌شد. استقبال 250 میلیون دلاری تماشاگران آمریکای شمالی از فیلم لبخند رضایت بر لب تهیه‌کنندگانش در کمپانی کلمبیا کاشت. به این رقم فروش بین‌المللی 339 میلیون دلاری را هم باید اضافه کرد. موفقیت جهانی 590 میلیون دلاری فیلم (هم آمریکا و هم بقیه کشورهای دنیا) راه را برای ساخت قسمت دوم آن در سال 2002 فراهم کرد. در مقایسه با بسیاری از فیلم‌های دنباله‌دار موفق هالیوودی، فاصله تولید دو قسمت اول و دوم کمی زیاد بود. تهیه‌کنندگان فیلم این‌بار کمی ولخرجی کرده و 140 میلیون دلار صرف تولید دومین قسمت فیلم کردند. اما با وجود رقم بالاتر هزینه تولید قسمت دوم، فروش آن در آمریکا کمتر از قسمت اول بود. فروش آمریکایی 190 میلیون دلاری فیلم البته کمتر از فروش 251 میلیون دلاری بین‌المللی آن بود.

با این حال، سازندگان فیلم برای قسمت سوم مردان سیاهپوش در سال 2012 (10سال پس از اکران عمومی قسمت دوم) دست و دلبازی بیشتری به خرج داده و رقم کلان 215 میلیون دلاری را صرف تولید آن کردند. فروش کلی 624 میلیون دلاری جهانی فیلم نشان می‌داد خرج کردن چنین رقم بالایی چندان هم بیراه نبوده است.

اما سهم تماشاگران آمریکایی از این رقم بالای فروش فقط 179 میلیون دلار بود. در حقیقت، استقبال کلان 445 میلیون دلاری بینندگان غیرآمریکایی بود که مسئولان کمپانی کلمبیا را به فکر ادامه تولید این مجموعه فیلم انداخت. در هر حال نباید این نکته را از نظر دور داشت که سه قسمت مردان سیاهپوش در کل بالای 1.5 میلیارد دلار فروش جهانی داشته و لقب یکی از مجموعه فیلم‌های موفق و پولساز صنعت سینما را گرفته است. چنین رقم بالایی برای فیلمی که داستان سر راست و درست و حسابی ندارد، یک موفقیت کلان به نظر می‌‌رسد.

آکادمی اسکار هم نسبت به این مجموعه فیلم بی‌تفاوت نبوده و جوایزی مثل بهترین گریم، طراحی صحنه و حتی موسیقی متن خود را در سال‌های مختلف به این مجموعه فیلم داده است. اگرچه مراسم جوایز کره طلایی (گلدن گلوب) مردان سیاهپوش را نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال در رشته کمدی و موزیکال دارد، بعید به نظر می‌رسد فیلمی از این دست هیچ‌وقت بتواند به دور رقابت‌های نهایی بهترین فیلم سال راه پیدا کند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها