چگونه سهمیه دوومیدانی ایران در المپیک به شش نفر رسید؟

پیاده‌روی تا المپیک

حمیدرضا زورآوند ملی پوش همدانی، در مسابقه 20 کیلومتر پیاده‌روی قهرمانی آسیا صبح روز یکشنبه اول فروردین در کوماتسوی ژاپن موفق شد با ثبت حد نصاب تعیین شده، سهمیه حضور در رقابت‌های المپیک 2016 ریو را به دست آورد و نخستین عیدی ورزشی در سال جدید را به مردم کشورش تقدیم کند.
کد خبر: ۸۹۳۲۳۹

پیاده‌روی جزو رشته‌های باشکوه المپیک است که اینک ایران با یک نماینده در آن حضور دارد. درست مانند چهار سال قبل و بازی‌های المپیک لندن که ابراهیم رحیمیان همراه با ورزشکاران دنیا پیاده تا المپیک رفت. هر چند به خط پایان نرسید، اما حضور در المپیک را تجربه کرد. رحیمیان امسال نیز از بخت‌های کسب سهمیه المپیک ریودوژانیرو است که باید تا خرداد برای گرفتن دومین سهمیه پیاده‌روی ایران تلاش کند.

در المپیک لندن بود که چن دینگ، نماینده چین با طی کردن 20 کیلومتر در مدت زمان یک ساعت و 18 دقیقه و 46 ثانیه علاوه بر کسب مدال طلا، رکورد المپیک را شکست و اکنون حمیدرضا زورآوند با یک ساعت و 22 دقیقه و 52 ثانیه از خط پایان گذشت و سهمیه المپیک گرفته است. این زمان فاصله قهرمان ایرانی مسابقه پیاده‌روی را نشان می‌دهد و مقدار تمریناتی که او برای عبور از خط پایان ریو باید پشت سر بگذارد.

سهمیه زورآوند سبب خوشحالی دوومیدانی کارانی شد که تاکنون سهمیه المپیک گرفتند. احسان حدادی در پرتاب دیسک، لیلا رجبی در پرتاب وزنه، رضا قاسمی و حسن تفتیان در 100 متر، محمدجعفر مرادی در ماراتن و حمیدرضا زورآوند در پیاده‌روی، نام‌های المپیکی دوومیدانی ایران به شمار می‌آیند. هر چند کسب سهمیه انگیزه مناسبی برای ورزشکاران پشت خط المپیک است و آنها را برای مسابقه‌های باقیمانده تا المپیک ریو مصمم‌تر می‌کند.

رکورد در کوماتسو

حمیدرضا زورآوند 26 ساله اهل همدان است که پیش از این مهم‌ترین عنوان او در دوومیدانی به مسابقه‌های جهانی دانش‌آموزی بازمی‌گردد. او در ایتالیا به همراه تیم ایران موفق شد مقام سوم تیمی در رشته صحرانوردی را به دست آورد، اما در پیاده‌روی مقام‌های زورآوند در قهرمانی کشور خلاصه شده است. ملی‌پوش پیاده‌روی می‌گوید: این رشته در شهرهای مختلف ایران دارای ظرفیت‌های مناسبی است که باید به آن توجه کرد. ما در تهران، قزوین، اراک، همدان، شیراز، مشهد و اهواز قهرمانان خوبی داریم که در صورت توجه به این شهرها استعدادهای بیشتری کشف می‌شوند. متاسفانه امکانات خوبی فراهم نیست، اما تلاش ورزشکاران قابل ستایش است.

زورآوند در پاسخ به این پرسش که چطور شد فدراسیون دوومیدانی به او اعتماد کرد تا در رقابت‌های کوماتسوی ژاپن شرکت کند، می‌گوید: فدراسیون روی من شناخت داشت و من زیرنظر محمدمهدی محمدی تمرینات منظمی را پشت سر گذاشتم. از طرفی خورشیدی رئیس هیات دوومیدانی همدان مشوق بود. با هدف رقابت با بزرگان این رشته و کسب سهمیه المپیک روزی دو جلسه در ارتفاعات همدان تمرین می‌کردم و بنا به هدفی که داشتم زحمت تمرینات سخت را به جان خریدم. خدا را شکر توانستم رکورد خوبی هم ثبت کنم. رکورد ورودی المپیک یک ساعت و 24 دقیقه است و من با زمان یک ساعت و 22 دقیقه و 52 ثانیه از خط پایان گذشتم و سهمیه گرفتم.

اعتماد به قهرمان

زورآوند در اردوی کیش هم استعداد خود را در حضور مجید کیهانی، رئیس فدراسیون دوومیدانی به نمایش گذاشته بود. وقتی کیهانی از نزدیک تمرینات ملی‌پوش همدانی را تماشا می‌کرد حس اعتماد خاصی به این ورزشکار داشت که زورآوند نیز روی این نکته تاکید می‌کند و می‌گوید: در تمرینات و اردوی کیش خیلی تلاش کردم و از طرفی از تجربیات بزرگان این رشته بهره‌مند شدم. تجربیات رحیمیان در مسابقه ژاپن به کمکم آمد، زیرا او تجربه حضور در میادین بزرگی مانند المپیک لندن، قهرمانی جهان و آسیا را به همراه دارد و می‌تواند تجربیاتش را در اختیارم بگذارد. رحیمیان در ژاپن بدشانسی آورد و در کیلومترهای پایانی، درد در قسمت شکم مانع ثبت رکورد خوبش شد. او باز هم فرصت دارد المپیکی شود.

مسابقه کاپ آسیا با حضور دوومیدانی‌کاران مطرح همه ساله در کوماتسوی ژاپن برگزار می‌شود و به گفته زورآوند در این دوره تمام ورزشکاران با آمادگی کامل برای کسب سهمیه المپیک به این رقابت‌ها آمده بودند. این دوره به سبب انتخابی المپیک به صورت آزاد برگزار شد و دوندگانی از آمریکا و کانادا هم در آن شرکت داشتند.

برنامه آینده

زورآوند برنامه‌های پیاده‌روی در المپیک را آماده کرده است تا در اختیار فدراسیون قرار دهد. مطابق معمول مربی و هیات استان روی برنامه‌هایش نظارت دارند و فدراسیون نیز بودجه و امکانات بهتری را برای او در نظر می‌گیرد. او ادامه می‌دهد: برنامه‌ام را پس از مشورت با مربی‌ و هیات دوومیدانی همدان به فدراسیون ارائه کرده‌ام. چند مسابقه پیاده‌روی در لاکرونیای اسپانیا برگزار می‌شود و امیدوارم بتوانم در این مسابقه‌ها شرکت کنم و با آمادگی مناسب به المپیک بروم. نمی‌خواهم دست از تلاش بردارم بنابراین هدف بعدی من حضور موثر در پیاده‌روی المپیک است. می‌خواهم با قدرت به ریو بروم و برای ثبت یک رکورد خوب تلاش کنم. گرفتن مدال کار بسیار سختی است، اما ناامید نیستم و همین که در رویداد بزرگی مثل المپیک شرکت می‌کنم جای شکر دارد.

زورآوند تا زمان تنظیم این گزارش (17 فروردین) پاداش ده میلیون تومانی خود را از کمیته ملی المپیک نگرفته بود در حالی که کیومرث هاشمی رئیس این کمیته اعلام کرده بود پاداش ورزشکاران المپیکی در فرودگاه به آنها داده می‌شود. با این وجود ملی‌پوش همدانی پیاده‌روی می‌گوید: اصلا برای پول ورزش نکرده‌ام و به این رشته عشق داشتم هر چند ورزشکار نباید دغدغه مالی داشته باشد، اما تمام تمرکزم روی المپیک است. پاداشم را هم حتما می‌دهند شاید به خاطر تعطیلات اول سال به تعویق افتاد.

ملی‌پوشی از همدان

حمیدرضا زورآوند ، ملی پوش دوومیدانی همدانی است که با رکورد خود در مسابقه کواتسو ژاپن ، ورزش ایران را یک بار دیگر در پیاده روی المپیک صاحب سهمیه کرد. دوومیدانی کار المپیکی در ماده پیاده‌روی می‌گوید کسب مدال در ریو کار بسیار سختی است اما برای ثبت یک رکورد خوب مسافر برزیل هستم.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها