تاجیکستان، آسیای میانه

سفر به سرزمین همزبانان

بهار که می‌آید کم‌کم بوی زندگی در هوا می‌پیچد و روزگار سبز و سبزتر می‌شود. این روزهای دوست‌داشتنی تنها برای ایرانیان نیست، بلکه مردمانی در سرزمین‌های دیگر نیز برای رسیدن بهار لحظه‌شماری می‌کنند. یکی از این کشورها تاجیکستان است. بیایید به زادگاه رودکی، پدر شعر پارسی که البته روزگاری جزو ایران بوده است، سفر کنیم. سفری که علاوه بر تمام جاذبه‌های مختلف، برایتان یک مزیت مهم هم دارد و آن همکلامی با همزبانان و پارسی سخنان است.
کد خبر: ۸۹۳۲۰۷

تاجیکستان کشوری در آسیای میانه، از جنوب با افغانستان، از غرب با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان و از شرق با چین همسایه است. تاجیکستان، کشور محاط در خشکی، سرزمینی کوهستانی و پربارش بوده که از منابع آب فراوانی بهره‌مند است.

سرزمین تاجیک‌ها، برخلاف کشور همسایه‌شان ازبکستان و شهرهای معروفش چون سمرقند و بخارا، کشوری کشف‌نشده و پرماجراست که کمتر در خیابان‌هایش اثری از گردشگر خارجی می‌توان دید. پروازهای خارجی محدود و سختگیری‌های عبور از مرز در کنار توسعه اندک امکانات رفاهی و هتل‌های چندستاره موجب شده تا تاجیکستان از وضعیت گردشگری اعلایی برخوردار نباشد. با این حال، اگر دوستدار ماجراجویی‌های خاص هستید، تاجیکستان به علت بکر بودن، مکان خوبی خواهد بود.

در صورت تمایل به تجربه فرهنگ مردم تاجیکستان، یک راه مناسب آن است که راهی اقامتگاه‌های روستایی این کشور شوید. به این ترتیب با صرف وقت در روستاها و زندگی در کنار مردم محلی، آرامش واقعی را حس خواهید کرد. مردم محلی به ویژه در مناطق روستایی بسیار مهمان‌نوازند. بسیاری از افراد دوست دارند تا خود دست به کشف مناطق ناشناخته و جدید بزنند با این حال به علت زیرساخت‌های ضعیف حمل‌ونقل در مناطق روستایی تاجیکستان، استفاده از ماشین‌های سفری توصیه می‌شود.

یکی از جاده‌های دیدنی تاجیکستان، جاده پامیر است که از کوه‌های باشکوه پامیر گذشته و در طول ازبکستان، افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان ادامه یافته است. این مسیر به هم پیوسته که در موقعیت‌های سختی از کوه قرار گرفته، عمدتا به عنوان مسیر مورد استفاده مردمان ساکن مناطق خودمختار تاجیکستان شناخته می‌شود. مسافران این جاده هنگام عبور از آن به مشاهده دریاچه زیبای کاراکول که معمولا بیشتر ایام سال یخ زده است، می‌پردازند.

کوه‌های پامیر که در جنوب شرق تاجیکستان قرار گرفته، غیر از دریاچه جذاب اطراف آن و جاده هیجان‌انگیزی که از آن عبور می‌کند، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد. اسب‌سواری و صخره‌نوردی ازجمله فعالیت‌های محبوبی هستند که علاقه‌مندان خاص خود را دارند. گله‌های گوسفندی که در چمن‌زارهای دامنه به این سو و آن سو می‌روند نیز صحنه زیبایی را به ویژه برای عکاسان فراهم کرده‌اند.

یکی از شهرهای تاجیکستان که نامش در میان قدیمی‌ترین شهرهای آسیایی نیز قرار دارد، اسفره است. این شهر از جمله اماکن بسیار مهم در بخش شمالی جاده‌ابریشم به حساب می‌آمد.

امروزه باغات زردآلوی این شهر، شهره آفاق شده‌اند که حتی برای دیدن از آنها تورهایی ترتیب داده شده است.

علاوه بر مزارع و جلوه‌های طبیعی شهر، اسفره از لحاظ صنعتی نیز برای خود نامی دست و پا کرده است. در این شهر بیش از 20 شرکت تولید محصولات شیمیایی، تجهیزات الکتریکی و محصولات غذایی فعالیت می‌کند.

و اما دوشنبه! شهری که نامش برایمان یادآور روز آرام و محجوب هفته است! پایتخت تاجیکستان که اسمش را مدیون دوشنبه بازارهای معروف خود است؛ اماکن دیدنی کم ندارد. میدان اسب‌دوانی، باغ گیاه‌شناسی، استودیو سینمایی و آب‌های گرم گل‌پسته (در ۱۵ کیلومتری شهر) از دیدنی‌های دوشنبه هستند. در ۲۵ کیلومتری این شهر چشمه‌های معدنی درمانی به نام شاه‌عنبری واقع شده‌ که آب آن در بهبود بیماری‌های بندهای استخوان، دستگاه عصبی و بیماری‌های پوستی موثر است. از دیگر دیدنی‌های پیرامون دوشنبه به ویژه در نوع تاریخی، مهمانسرای قره‌تاغ در ۵۰ کیلومتری شهر است که در زمان شوروی سالانه 3000 نفر تعطیلات خود را در آن می‌گذراندند.

چطور برویم؟

اگر می‌خواهید برای تعطیلات عید راهی تاجیکستان شوید، چمدان‌های خود را آماده کنید چرا که تورهای گردشگری برنامه‌های متعددی را برای شما ترتیب داده‌اند. این تورها ضمن تهیه ویزا، خدمات دیگری چون راهنمای محلی نیز ارائه می‌دهند. قیمت تور 8 روزه تاجیکستان در نوروز 95 چیزی حدود 5 میلیون تومان هزینه به همراه خواهد داشت. البته اگر می‌خواهید خودتان به تنهایی راهی این کشور شوید می‌توانید برای تهیه ویزا به سفارتخانه تاجیکستان در نزدیکی کاخ نیاوران بروید.

نرگس انصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها