واکنش دیوید کامرون به اسناد پاناما

زمانی در شرکت پدرم صاحب سهم بودم

افشای اسناد مالی رهبران جهان و شخصیت‌های سرشناس که به «پاناما لیکس» معروف شده است، موجی از واکنش‌ها را به همراه داشته است. در این میان برخی از کشورها خبر از آغاز تحقیقات در این زمینه داده‌اند و برخی نیز صحت و سقم آن را زیرسوال برده‌اند.
کد خبر: ۸۹۲۹۶۳

در همین زمینه، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که این وزارتخانه برای روشن شدن این‌که آیا در موارد اعلام شده فساد و نقض قوانین آمریکا اتفاق افتاده است یا خیر، به بررسی موضوع خواهد پرداخت. دادستان‌های مالی فرانسه نیز از آغاز تحقیقات مقدماتی برای تقلب مالیاتی شدید خبر داده‌اند. در همین حال کشورهایی همچون آلمان،استرالیا، اتریش، سوئد و هلند از جمله کشورهایی هستند که در نخستین ساعات پس از افشای این اسناد اعلام کردند که تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده‌اند.

از سوی دیگر، کرملین روز گذشته افشای این اسناد را تلاشی با هدف بی اعتبار کردن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور در آستانه انتخابات توصیف کرد.

رئیس حزب مخالف در اوکراین نیز خواستار استیضاح پترو پروشنکو رئیس‌جمهور این کشور شده است. اوله لیاشکو با اشاره به درگیری دولت اوکراین با مخالفان در مناطق شرقی این کشور گفت: افتتاح شرکت در کشورهای خارجی درست در زمانی که صدها نفر از سربازان اوکراین در درگیری‌ها کشته می‌شوند، نهایت بدبینی به آینده این کشور است.

در انگلیس نیز، سخنگوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور، از اظهارنظر درباره این‌که آیا از خانواده و بستگان نخست‌وزیر کسی در شرکت‌های فراساحلی سرمایه‌گذاری می‌کرده است خودداری کرد.

او این موضوع را «مساله‌ای شخصی» خواند.

تقریبا ۶/۲ ترابایت سند (برای مقایسه: اسناد افشا شده ویکی لیکس ۷/ ۱ گیگا بایت سند بود) مربوط به تاسیس ۲۱۴ هزار شرکت فرامرزی از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۵ توسط فردی ناشناس فاش شده‌اند. این شرکت‌ها در دفتر وکالت موساک فونسکا در پاناما به ثبت رسیده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها