عباس مهاجر از طراحی مسیر رقابت های پرش با اسب می گوید

راه طولانی برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای

سوارکاری به عنوان یکی از مهیج ترین رشته های ورزشی طراحی مهندسی شده ای می خواهد، طراحی دقیقی که بر اساس آن سوارکار و اسبش بر اساس مهارت های تعریف شده چالش های پیش رو را پشت سر بگذارد.
کد خبر: ۸۹۲۰۹۰
راه طولانی برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای

به گزارش جام جم ورزشی ، طراحی مسیر رقابت های پرش با اسب یکی از همان طراحی های مهندسی شده ای است که انجام آن تخصص و تجربه زیادی را می طلبد که این تجربه و تخصص را عده معدودی در ورزش سوارکاری ایران دارند. عباس مهاجر را می توان یکی از بهترین طراحان مسیر در ایران معرفی کرد، طراحی که به تازگی به سطح دو طراحی مسیر در رقابت های پرش با اسب رسیده و تبحر بالایی در این زمینه دارد.

مهاجر به تازگی طراحی رقابت هایی داخلی در سوریه را بر عهده داشته است، رقابت هایی که باعث شد حالا مهاجر راه خود را برای طراحی مسیر رقابت های پرش با اسب معتبر جهانی باز کند تا سوارکاری ایران در این زمینه صاحب اعتبار شود. وی درباره این رقابت ها گفت: « رقابت های سوارکاری سوریه از 23 تا 24 مارس در 13 کلاس برگزار شد. این رقابت ها هم مختص نونهالان بود و هم مختص بزرگسالان و البته آماتورها. در مجموع سه تور برگزار شد و هر روز نزدیک به 120 شرکت کننده در این رقابت ها حضور پیدا می کردند. بالاترین ارتفاع این رقابت ها حدود 140 سانتی متر بود. این رقابت ها در سالن برگزار شد. مسئولان برگزاری این رقابت ها یک طراح از خارج از کشور خودشان می خواستند که طراحی مسیر این رقابت ها را بر عهده بگیرد و با فدراسیون سوارکاری ایران مکاتبه کردند و در نهایت من انتخاب شدم. »

همانطور که اشاره شد طراحی مسیر در رقابت های سوارکاری و پرش با اسب فرآیند پیچیده ای است که در سایه تجربه و تخصص به دست می آید بنابراین تعداد افرادی که در سواری کاری دنیا طراحی مسیر را انجام می دهند چندان زیاد نیست. عباس مهاجر که حالا یکی از طراحان حرفه ای مسیر رقابت های پرش با اسب دنیاست در این رابطه نیز گفت: «طراحی مسیر باید با توجه به استانداردهای جهانی انجام شود.از سوی دیگر طراحی مسیرهای مسابقه ای بستگی به سلیقه خود طراح دارد. اینجاست که اختلاف سطح طراحان مختلف با یکدیگر مشخص می شود. هر چقدر اندازه ها بهتر و نوع طراحی حرفه ای تر و حساب کتاب شده تر باشد سطح رقابت ها بالاتر می رود. »

طراحی مسیر در رقابت های پرش با اسب روندی طولانی برای آموزش دارد، بدان معنا که یک طراح مسیر نمی تواند به سرعت پله های ترقی را یکی پس از دیگری بپیماید و به بالاترین درجه این زمینه آن هم در کوتاه مدت ترین زمان ممکن برسد. عباس مهاجر نیز هر چند سطح بالایی در میان طراحان مسیر رقابت های پرش با اسب در دنیا دارد اما هنوز تا رسیدن به بالاترین درجه فاصله ای طولانی پیش روی خود می بیند. وی درباره فرآیند یادگیری این تخصص جالب اظهار داشت: «بعد از چند سال کسب تجربه و فعالیت در این زمینه ،علاقه مندان می توانند وارد کلاس های درجه سه بشوند. دو سال بعد نیز موعد کلاس های درجه دو می رسد و بعد از دو سال نیز طراح مسیر می تواند در کلاس های درجه یک شرکت کند. پس از این مراحل هم قادر خواهد بود در دوره های بین المللی حضور داشته باشد. کلاس های بین المللی خود مراحلی دارد. افرادی که در این دوره ها شرکت کنند می توانند دستیاران طراحان مسیر در رقابت های بین المللی بشوند. بعد از پیشرفت وارد کلاس های چند روزه سطح دو می شوند و پس از آن نیز به ترتیب سطح های سه و چهار قرار دارد. طراحانی که به سطح چهار رسیده اند خیلی کم هستند. خود من هم اکنون به سطح دو بین المللی رسیده ام. »

از این پس عباس مهاجر را بیشتر در رقابت های بین المللی خواهیم دید چرا که بیش از دو ماه است که وی طراح مسیر درجه دو رقابت های بین المللی دنیا محسوب می شود. وی در اینباره یادآور شد: «رقابت های سوریه نخستین رقابت هایی در خارج از کشور بود که طراح اصلی بودم. پیش از آن در 10 مسابقه CSI دو تا پنج ستاره دستیار طراح اصلی بودم. اما در ایران در هر ماه دو الی سه مرتبه طراحی رقابت ها را بر عهده می گیرم که عمده فعالیت های من در دو استان تهران و البرز است. »

برای اینکه تبدیل به یک طراح مسیر در رقابت های پرش با اسب شویم چه ویژگی های باید داشته باشیم؟! عباس مهاجر خاطر نشان کرد: «ما علاقه مند به این رشته زیاد داریم، رشته ای که هم از لحاظ فیزیکی سخت است و هم از لحاظ فکری. طراحان باید تجربه خوبی در سوارکاری داشته باشند. خود من تا همین چهار ، پنج سال پیش در رقابت های پرش با اسب شرکت می کردم. در سال های 1986 و 2000 عضو تیم ملی سوارکاری بود و عناوینی چون نایب قهرمانی کشور هم در کارنامه دارم. البته به این معنا نیست فردی که سوارکار نبوده نمی تواند سوارکار باشد اما به هر حال یک سوارکار از درک بهتری از مسیر رقابت ها و نوع طراحی آن برخوردار است.»

مهاجر در پایان گفت: «علاقه مندان به طراحی مسیر در ایران زیاد شده اند. خوشبختانه پیشرفت همه جانبه ای در سوارکاری و نه فقط در زمینه طراحی مسیر به وجود آمده است. »

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها