پاس گل AFC به سعودی‌ها

ایران در عمان میزبانی می‌کند

دیدار نمایندگان فوتبال ایران و عربستان در حالی با الزام AFC و مطابق میل سعودی‌ها در کشور ثالث برگزار می‌شود که فدراسیون فوتبال کشورمان با ارسال نامه‌ای سراسر طعنه‌آمیز به کنفدراسیون فوتبال آسیا، مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به این رای سیاسی اعلام و حق شکایت به فیفا و دادگاه بین‌المللی ورزش را برای فوتبال ایران محفوظ دانست.
کد خبر: ۸۹۱۶۶۹

به گزارش جام‌جم، سرانجام AFC یعنی همان نهادی که تصمیمات عجیب و غریب آن در مقاطع مختلف، بخوبی دلیل فاصله فوتبال قاره کهن با فوتبال روز دنیا را نشان می‌دهد، بار دیگر از آن دست تصمیماتش را با صدور رای سیاسی به‌نفع عربستان نشان داد. جایی که به‌دنبال مظلوم‌نمایی و ادعاهای سراسر واهی سعودی‌ها مبنی بر نبود امنیت در ایران به برگزاری دیدارهای نمایندگان این دو کشور در لیگ قهرمانان آسیا در کشور ثالث رای داد.

این در حالی است که به گواه دوست و دشمن چه در میدان ورزش و چه در دیگر بخش‌ها جمهوری اسلامی ایران نشان داده نه‌تنها در منطقه که در دنیا نیز از جمله کشورهای امن محسوب می‌شود.

به‌دنبال این موضوع، فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای سراسر طعنه‌آمیز به AFC این تصمیم را به سخره گرفت. نامه‌ای که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: هشدار می‌دهیم که مسئولیت چنین رفتار نادرستی با AFC است که چشمانش را روی اقدامات نادرست سعودی‌ها و در آسیب‌زدن به روح و حقیقت ورزش بسته است... عربستان با ممنوع کردن سفر شهروندانش به لبنان دخالت آشکار دولت عربستان در فوتبال را نشان داد و این برخلاف اساسنامه فیفا و AFC است. واقعا امیدواریم دولت سعودی در ساعات باقی‌مانده سفرشهروندان خود به مسقط عمان را ممنوع نکند که در این صورت مجبور به انتخاب ورزشگاه در قاره اقیانوسیه یا منطقه کونکاکاف خواهیم بود! از AFC می‌خواهیم که فهرستی از ورزشگاه‌های مورد علاقه عربستانی‌ها تهیه کند و سپس دیگر اعضای نهاد خود را به آنچه دولت سعودی خواسته ملزم کند! فوتبال ایران همیشه رابطه دوستانه خود با همه کشورها خصوصا کشورهای منطقه خلیج‌فارس را حفظ کرده است، اما اگر چنین اقدامات خصمانه‌ای متوقف نشود، دولت و فدراسیون فوتبال ایران نیز پاسخ این رفتارها را خواهد داد. ما این حق را برای خودمان می‌دانیم که موضوع را از طریق فیفا و دادگاه عالی ورزش (CAS) دنبال کنیم تا از حق‌مان در برابر ادعای دولت عربستان دفاع کنیم.

سفر به عمان، قطر و امارات

با این حال به دنبال صدور این رای، فدراسیون فوتبال عمان با درخواست میزبانی از هر سه باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا (سپاهان، تراکتورسازی و ذوب‌آهن) مقابل نمایندگان سعودی موافقت کرد و در سوی دیگر گزینه میزبانی باشگاه النصر عربستان کشور امارات اعلام شد و دیگر باشگاه‌های سعودی (الهلال و الاتحاد) کشور قطر را به عنوان محل میزبانی خود از باشگاه‌های فوتبال ایران برگزیدند.

در این میان صحبت‌های خالد بن حمد البوسعیدی، رئیس فدراسیون فوتبال عمان در پاسخ به این پرسش که چرا کشور او با میزبانی این بازی‌ها موافقت کرد، خواندنی است.

او گفت: ما به جوانمردی ورزشی اعتقاد داریم، امیدواریم بتوانیم میزبانی خوبی داشته باشیم. ایران دوست ما و عربستان هم برادر ماست و به همین خاطر خوشحال می‌شویم اگر بتوانیم میزبانی بازی‌های این دو کشور را به‌عهده بگیریم.

به این ترتیب روز اول اردیبهشت ذوب‌آهن در ورزشگاه سلطان قابوس مسقط میزبان النصر عربستان خواهد بود. الاتحاد عربستان هم اول اردیبهشت در قطر میزبان سپاهان خواهد بود. همچنین الهلال عربستان روز 31 فروردین در ورزشگاه الغرافه قطر میزبان تراکتورسازی خواهد بود.

اگر ایران نمی‌پذیرفت...

فوتبال ایران که یک بار چوب سرکشی از قوانین بین‌المللی را با دخالت رئیس وقت سازمان تربیت بدنی در امور فوتبال خورد هر چند درباره این رفتار عربستانی‌ها ابتدا صدای موضع احساسی از وزارت ورزش بلند شد، اما به مدد همان تجربه تلخ محمود گودرزی در روزهای گذشته در این خصوص گفت: «ما به رای مجامع بین‌المللی و جهانی احترام می‌گذاریم و در عین حال پیگیر حقوق کشور و استیفای آن در مراجع قانونی و بین‌المللی ورزش خواهیم بود.»

سوال این است اگر فدراسیون فوتبال ایران رای کنفدراسیون فوتبال آسیا را نمی‌پذیرفت چه می‌شد؟ پاسخ غلامرضا بهروان رئیس کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال در این خصوص گویاست. او گفت: در صورتی که باشگاه‌های ایرانی از لیگ قهرمانان کنار بکشند احتمالا محرومیت دو ساله این باشگاه‌ها (سپاهان، ذوب‌آهن اصفهان و تراکتورسازی تبریز) وجود دارد و همچنین ممکن است 1+3 سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا در مسابقات آینده به حداقل برسد.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها