دونالد ترامپ نامزد جنجالی و پیشتاز حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر عربستان از حمایت های آمریکا برخوردار نبود، گمان نمی کنم که امروز اصلا وجود می داشت، افزود: به ژاپن و کره جنوبی اجازه ساخت سلاح هسته ای را می دهد.
کد خبر: ۸۹۱۰۶۸
اگر عربستان از حمایت های آمریکا برخوردار نبود امروز وجود نداشت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه «نیویورک تایمز»، ترامپ در یک گفت وگوی تلفنی 100 دقیقه ای درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی گفت: در صورت رسیدن به کاخ سفید ممکن است خرید نفت از عربستان را متوقف کند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه عربستان و سایر متحدان عرب آمریکا متعهد به اعزام نیروی زمینی برای مبارزه با داعش نشوند یا ضرر و زیان آمریکا در مبارزه با داعش را «به میزان قابل ملاحظه ای جبران نکنند» ، ممکن است خرید نفت از این کشورها متوقف کند.

ترامپ در بخش دیگری از این گفت و گو همچنین گفت که با مسلح شدن ژاپن و کره جنوبی به سلاح هسته ای بجای اتکا به چتر هسته ای آمریکا برای محافظت از خود در برابر کره شمالی و چین، مشکلی نخواهد داشت.

وی افزود: اگر آمریکا در مسیر کنونی ضعف خود ادامه مسیر بدهد، آن کشورها (ژاپن و کره جنوبی) به هر حال خواستار داشتن سلاح هسته ای خواهند بود.

ترامپ همچنین گفت که چنانچه ژاپن و کره جنوبی کمک های مالی خود برای تامین هزینه های مسکن و غذای نیروهای آمریکایی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش ندهند، مایل است تا نیروهای آمریکایی را از این کشورها خارج کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با یک طرفه خواندن برخی از معاهده های آمریکا با متحدانش گفت: برای مذاکره مجدد و تغییر شروط این معاهده ها و احتمالا پیمان امنیتی 56 ساله با ژاپن، تلاش خواهد کرد.

ترامپ خاطرنشان کرد: از دیدگاه او ، آمریکا یک قدرت ضعیف شده است و مکانیزم اصلی مورد نظر او برای احیای نقض محوری آمریکا، چانه زنی اقتصادی است.

ترامپ همچنین بار دیگر از مذاکرات هسته ای دولت اوباما با ایران انتقاد کرد و گفت: «بهتر می بود در چند نوبت مذاکرات را ترک می کردیم». او در ادعایی عجیب گفت که برای تغییر محتوای توافق هسته ای باید معاملات ایران را با کره شمالی ممنوع کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرفدار انزواگرایی نیست اما همواره منافع آمریکا باید در اولویت باشد ، گفت که چنانچه شریکان خارجی آمریکا مایل به پرداخت هزینه ها به شکل پول نقد یا تعهد اعزام نیرو نباشند ، او مایل خواهد بود که در اتحادهای سنتی آمریکا تجدیدنظر کند.

به نوشته نیویورک تایمز، ترامپ افکار و عقاید خود در خصوص سیاست خارجی خود را با جملاتی ساده بیان کرد اما به نظر می رسد که توجه زیادی به پیامدهای حرف های خود ندارد. ترامپ همانند برخوردش با رقیبان سیاسی در داخل آمریکا، در خصوص برخورد با کشورهای خارجی هم دیدگاهی شخصی دارد و به نظر می رسد رویکرد او بیشتر بر این اساس استوار است که «این کشورها نسبت به ما تا چه حد دوستانه رفتار می کنند.»

ترامپ در خصوص منابع کسب اطلاعات خود درباره سیاست خارجی و اینکه چه کتاب هایی در این زمینه مطالعه کرده است، گفت: اطلاعات خود را از روزنامه ها دریافت می کند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها