آشنایی با مناطق گردشگری ایران

شوشتر و شگفتی‌هایش

آشنایی با اماکن گردشگری

روستای دوپلان

روستای دوپلان در یکی از زیباترین و بکرترین مناطق کشور، در دهستان آرمند از توابع بخش مرکزی شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
کد خبر: ۸۹۰۷۹۸
روستای دوپلان

به گزارش جام جم آنلاین ، آبشارهای متعدد، جنگل بلوط، چشمه‌سارهای گوناگو، غارهای پر از آب و رودخانه‌های خروشان از جمله صد‌ها شگفتی و زیبایی‌ای هستند که در مسیر منطقه گردشگری آرمند در چهارمحال و بختیاری می‌توان مشاهده کرد. اما هر چه به روستای دوپلان این دهستان نزدیک‌تر می‌شوید، این جاذبه‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند.

درواقع منطقه طبیعت‌گردی دهستان آرمند با عبور از روستای دوپلان در این مسیر آغاز و به روستای معدن خاتمه می‌یابد، اما جاذبه‌ها و تصاویر بی‌نظیری که از طبیعت روستای دوپلان مشاهده می‌کنید را شاید دیگر در هیچ نقطه‌ای از این سرزمین نتوانید به چشم ببینید.

روستای دوپلان در منطقه زیست کره و ثبت جهانی شده تنگ صیاد و سبزکوه و در کنار رودخانه کارون در مسیر شهرکرد به خوزستان و در 130 کیلومتری شهرکرد واقع شده است.

این روستا با چهره‌ای کوهستانی علاوه بر جاذبه‌های شگرف طبیعی، یک مرکز تفریحی ـ سرگرمی هم دارد که فعالیت‌های مختلف آبی و غیرآبی همچون رفتینگ (‌قایقرانی در امواج خروشان) در رودخانه کارون و بانجی جامپینگ (‌سقوط آزاد) از دره عمیقی که در روستا قرار دارد، در آن انجام می‌شود.

بعد از این روستا، مسیر تاریخی دز‌پارت (‌قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ایل راه منطقه) مشاهده می‌شود که تا همین چند سال پیش از آن استفاده می‌شد و قدمت آن به حدود چند هزار سال پیش برمی‌گردد. یک پل معلق هم در مسیر این ایل ـ که محل عبور بخشی از عشایر بختیاری بوده است ـ وجود دارد.

از نظر تاریخ معاصر نیز این منطقه دارای ارزش است؛ چراکه راه بختیاری (یعنی راهی که پس از اکتشاف نفت توسط انگلیسی‌ها و برای ارتباط جنوب به شمال کشور احداث شد)، در این منطقه قرار دارد. پل‌های فلزی که انگلیسی‌ها روی این راه زدند نظیر پل دوپلان، مروارید و شالو نیز هنوز باقی است.

حوادث جالبی نظیر تردد مشروطه خواهان به پایتخت نیز از طریق همین راه صورت گرفت. این منطقه برای گردشگرانی که علاوه بر طبیعت به تاریخ قدیم و معاصر نیز علاقه دارند،‌‌ بسیار جالب توجه خواهد بود.

بالغ بر ۲۵ هزار هکتار از این منطقه پوشیده از جنگل بلوط بوده و سایر گونه‌های درختی از جمله کلخونک، پسته وحشی، آلبالوی وحشی، بادام وحشی و زالزالک نیز در این منطقه وجود دارد. در ضمن وجود باغات انار و مزارع شالی نیز زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سیدنوروزحاجبی دوپلانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
۰
۱
باسلام وعرض خداقوت وتشكرازارائه مطالب لطفاچندموردبه اشتباه ثبت شده كه خواهشمنداست اصلاح فرمائید.
روستای دوپلان ارتوابع دهستان مشایخ بخش ناغان شهرستان كیارمی باشدكه باشهركرددقیقایكصدكیلومترفاصله دارد.

نیازمندی ها