احمد شهید: با وجود برخی پیشرفت‌ها، ایران به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد

نماینده ایران: گزارش‌های شهید «نامتوازن و غیرمنصفانه» است

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران امروز (دوشنبه) باردیگر کشورمان را به نقض حقوق بشر متهم کرد، اما در عین حال گفت در برخی موارد پیشرفت‌هایی شده است.
کد خبر: ۸۸۹۵۴۴
نماینده ایران: گزارش‌های شهید «نامتوازن و غیرمنصفانه» است

به گزارش جام جم آنلاین ، احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، روز دوشنبه بار دیگر ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

وی که در سی و یکمین نشست رسمی شورای حقوق بشر صحبت می‌کرد، در گزارش خود، مدعی نقض حقوق و سانسور رسانه‌ها، اعدام‌های غیرقانونی، بازداشت‌های خودسرانه و نقض حقوق اقلیت‌ها متهم کرد.

شهید با این حال از برخی اقدامات صورت گرفته از سوی ایران، از جمله تلاش برای اصلاح برخی قوانین تمجید کرد و گفت‌ پیشرفت‌هایی در زمینه حقوق بشر صورت گرفته است.

قرار است شورای حقوق بشر در نشست این دوره در مورد تمدید یا عدم تمدید حکم مأموریت احمد شهید تصمیم‌گیری کند. اتحادیه اروپا و آمریکا پیش از این از تمدید مأموریت وی حمایت کرده‌اند.

تهران: گزارش‌های شهید «نامتوازن و غیرمنصفانه» است

در ادامه عضو هیئت نمایندگی ایران در نشست به صحبت پرداخت و از ادعاهای مطرح شده از سوی احمد شهید انتقاد کرد و گزارش او را «نامتوازن و غیرمنصفانه» خواند.

کاظم غریب آبادی گفت: «به عنوان یک عضو سازمان ملل، معتقدیم که پیشبرد حقوق بشر باید متکی بر احترام به تفاوت فرهنگ‌ها و سنت‌های کشورها و بدون تلاش برای تحمیل کردن شرایط بر کشورها باشد.»

وی ادامه داد: «معتقدیم که اراده مردم، پایه اصلی مشروعیت حکومت‌هاست. از ابتدای انقلاب اسلامی، بیش از 30 انتخابات در جمهوری اسلامی برگزار شده است، که تازه‌ترین آن‌ها، یعنی انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، با مشارکت بیش از 60درصدی برگزار شد.»

غریب آبادی افزود: «بر اساس اصول شورای حقوق بشر، برخورد با کشورها نباید گزینشی و سیاسی باشد و گزارش‌ها نیز باید بی‌طرفانه و حرفه‌ای باشد، اما متاسفانه گزارشگر سازمان ملل این اصل را نادیده می‌گیرد.»

نماینده ایران ادامه داد: «با وجود آنکه پاسخ‌های دقیقی به گزارشگر سازمان ملل ارائه کرده‌ایم، موارد اندکی از آن‌ها در گزارش وی منعکس شده و این گزارش غیرمتوازن و غیربی‌طرفانه است.»

وی افزود: «با توجه به پیشرفت‌های قابل توجه صورت گرفته در زمینه حقوق بشر در ایران، بسیاری از کشورها خواستار پایان مأموریت گزارشگر ویژه هستند.»

انتقاد چندین کشور از رویکرد سیاسی‌کاری در گزارش‌های احمد شهید

در نشست امروز شورای حقوق بشر، نمایندگان چندین کشور از جمله روسیه، چین، سوریه، کوبا، ونزوئلا، عراق و چند کشور دیگر از رویکرد سیاسی شورای حقوق بشر و احمد شهید در قبال ایران، انتقاد کردند.

نماینده سوریه در این نشست با «سیاسی» خواندن فشارهای حقوق بشری به ایران، گفت ایران بارها در کشور خود انتخابات‌هایی دموکراتیک برگزار کرده و تاکنون پیشرفت‌های قابل توجهی هم در زمینه حقوق بشر داشته است.

نماینده روسیه در نشست هم با بیان اینکه پیشرفت وضعیت حقوق بشر در ایران نادیده گرفته شده، گفت نحوه برخورد با مسئله حقوق بشر، گزینشی بوده است.

وی افزود: باید برای ارتقا وضعیت حقوق بشر، به جای تکیه برای تلاش برای انزوا کشورها، به تعامل با آن‌ها روی آورد.

نماینده روسیه گفت: رویکرد سیاسی و تقابلی، موجب بی‌اعتبار شدن شورای حقوق بشر می‌شود.

نماینده ونزوئلا در نشست گفت: ایران تاکنون همکاری خوبی با گزارشگر حقوق بشر داشته و این همکاری موفقیت آمیز نیز بوده است. نادیده گرفتن این همکاری‌ها، اعتبار سیستم حقوق بشر سازمان ملل را زیر سوال می‌برد. باید رویکردی سازنده و به دور از جانبداری داشت.

در ادامه این نشست، نمایندگان کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا به انتقاد از ایران پرداخته و خواستار همکاری بیشتر تهران شدند.

نماینده رژیم صهیونیستی در شورای حقوق بشر هم ضمن «تبریک» به احمد شهید به دلیل انتشار گزارش اخیرش علیه ایران، از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

وی تهران را به نقض حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها و برخورد با «جامعه بهائیان» متهم کرد و گفت: تل‌آویو از این وضعیت «عمیقا نگران است.»

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها