تحلیلگران، شوی سیاسی غربی‌ها به بهانه رزمایش موشکی ایران را بی‌نتیجه می‌دانند

توسل دوباره آمریکا به چماق شورای امنیت

واکنش آمریکا به رزمایش موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه دارد و این کشور قرار است به بهانه این‌که آزمایش‌های موشکی اخیر، نقض قطعنامه 2231 است، این موضوع را در جلسه امروز شورای امنیت مطرح کند.
کد خبر: ۸۸۹۳۴۱

این خبر را سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از آن مطرح کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستار اقدام فوری علیه ایران به دلیل آزمایش موشکی سپاه پاسداران شد و ادعا کرد، واکنش کشورهای 1+5 در این زمینه، گامی مهم و آزمونی است برای قدرت‌های جهانی که مشخص می‌کند چگونه از پس اجرای توافق هسته‌ای برمی‌آیند. این درحالی است که حتی مقامات آمریکایی هم گرچه مدعی هستند آزمایش موشکی سپاه، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است، اما اذعان دارند که چنین رزمایش‌هایی، ارتباطی با برجام ندارد.

ادعاها درباره نقض قطعنامه 2231 از سوی ایران درحالی است که در این قطعنامه بصراحت اعلام شده از ایران خواسته می‌شود روی موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، کار نکند. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است هیچ‌گاه به دنبال طراحی چنین موشک‌هایی نبوده و موشک‌های آزمایش شده اخیر نیز از این قاعده مستثنا نیست.

جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم چند روز قبل در واکنش به انتقادات آمریکا از رزمایش موشکی سپاه پاسداران گفت: سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای، در مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی ایران و دکترین دفاعی کشورمان، جایگاهی ندارد و تمام موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و برد بلند ایران، شامل موشک‌های بالستیک که برخی از آنها در رزمایش اقتدار ولایت شلیک شده، وسایل دفاعی متعارف و منحصرا برای دفاع مشروع بوده و هیچ یک برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده است. بنابراین برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت و پیوست‌های آن ندارد و ازاین‌رو، ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است.

علاوه بر این، موضعگیری در بیانیه جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه 2231 بصراحت تاکید شده است: جمهوری اسلامی ایران، تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خویش در مقابل هرگونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد.

در این چارچوب، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع است. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن است.

ایران باید به لحاظ دفاعی قوی باشد

برهمین اساس کاملا روشن است که آزمایش موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران، نه‌تنها نقض برجام نیست؛ بلکه تناقضی هم با قطعنامه 2231 ندارد.

دکتر فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان در برنامه «رویداد» رادیو گفت‌و‌گو، با بیان این‌که آزمایش‌های اخیر انجام شده، ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست، تصریح کرد: انجام این گونه رزمایش‌ها از سوی کشورهای مختلف، امری معمول است و همه کشورهایی که دارای ارتش و نیروهای مسلح هستند، به صورت همیشگی و معمول، تمرین‌هایی را در جهت تثبیت و افزایش قدرت خود انجام می‌دهند و ابزارهای نوین خود را در این چارچوب، مورد آزمایش قرار می‌دهند. وی ضمن بیان این‌که جمهوری اسلامی با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خود باید از نظر نظامی بشدت قوی باشد، گفت: اگر ایران در این حوزه دارای ضعف باشد، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

ایزدی تصریح کرد: با وجود این‌که ایران طی دو سال گذشته در مذاکرات هسته‌ای امتیازهایی را به طرف‌های مقابل داده است، اما ادبیات طرف مقابل نسبت به ایران تغییری نکرده است و ایران اگر نتواند از خود دفاع کند، تبدیل به افغانستان یا عراق دوم می‌شود.

دکتر نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با تاکید بر این‌که آزمایش‌های اخیر ناقض برجام نیست، در مورد این ادعا که این آزمایش‌ها ناقض قطعنامه 2231 است، تصریح کرد: مسأله کلیدی در این زمینه این است که ایران فقط یک بند این بیانیه را قبول کرده و بقیه بندهای قطعنامه مورد قبول ایران نیست.

وی افزود: ایران اعلام کرده، آن قسمت از قطعنامه را که مربوط به برجام است، می‌پذیرد و قسمت‌های دیگر قطعنامه، بدون مشورت با ایران تنظیم شده است.

آمریکا به دنبال تضعیف برنامه موشکی ایران

با وجود چنین استدلال‌هایی، آمریکا که همواره به شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی به عنوان ابزاری برای فشار بر سایر کشورها می‌نگرد، قصد دارد موضوع رزمایش موشکی اخیر سپاه را در نشست امروز شورای امنیت مطرح کند.

به گزارش فارس و به نقل از رویترز، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته امروز برای بررسی آنچه او شلیک‌ خطرناک موشک از سوی ایران خواند، تشکیل جلسه دهد.

پاور گفت: ما این شلیک‌های خطرناک را مستقیما در نشست مشورتی شورا که خواستار برگزاری آن در روز دوشنبه (امروز) شده‌ایم، مطرح خواهیم کرد.وی افزود: این شلیک‌ها، نشانگر لزوم همکاری با شرکایمان در سراسر جهان برای آرام و تضعیف کردن برنامه موشکی ایران است.پاور شلیک موشک از سوی ایران را ثبات‌زدا و تحریک‌آمیز توصیف کرد.

کری: برد موشک‌های ایران برای منطقه تهدید است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم در نشست مشترک خبری با وزرای امور خارجه انگلیس، ایتالیا، آلمان و فرانسه در پاریس گفت: آزمایش‌های اخیر موشکی ایران، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است، زیرا برد آنها تهدیدی برای منطقه به شمار می‌رود.

کری افزود: در صورتی که ایران به آزمایش‌های موشکی ادامه دهد، تحریم‌های بیشتری بر این کشور اعمال خواهد شد. ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه نیز در این نشست خبری عنوان کرد: در صورت لزوم، تحریم‌های اروپا بار دیگر ضد ایران اعمال خواهد شد.

در همین حال، روزنامه نیویورک‌تایمز هم در گزارشی با اشاره به رزمایش موشکی اخیر سپاه نوشت: با توجه به این‌که آزمایش موشکی ایران در روزی صورت گرفت که جو بایدن، معاون اوباما سرگرم دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بود، چنین به نظر می‌رسد آزمایش موشکی ایران معنادار بوده است.

اختلاف نظر بر سر آزمایش‌های موشکی ایران

با وجود این به نظر می‌رسد اعضای شورای امنیت درباره تاثیر رزمایش موشکی سپاه بر اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت، اختلاف نظر دارند. به گزارش ایرنا، حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در کانال تلگرامی خود درباره نشست امروز شورای امنیت که پشت درهای بسته برگزار می‌شود، نوشت: از مواضع اعلام شده کشورهای عضو دائم شورای امنیت برمی‌آید که در بین آنها درخصوص آزمایش‌های موشکی ایران و تاثیر آن بر اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت، اتفاق نظر وجود ندارد.

صدور قطعنامه جدید علیه ایران دشوار است

بر همین اساس به نظر می‌رسد، دستیابی آمریکا به توافق برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران بعید است و این موضوعی است که دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم بر آن تاکید می‌کند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به انتقادهای اخیر آمریکایی‌ها از برنامه موشکی ایران، معتقد است: طیفی از جمهوریخواهان در آمریکا که طرفدار جنگ هستند و از سوی مالکان بنگاه‌های تولید تسلیحات، حمایت می‌شوند، می‌خواهند از طریق تهدید جلوه دادن ایران، سیاست‌های فروش تسلیحاتی خود را پیش ببرند. وی با بیان این‌که بندهای اول و دوم ماده 41 (فصل هفتم) منشور ملل متحد، مربوط به کشورهایی است که به عنوان تهدید صلح و امنیت جهانی معرفی می‌شوند، اظهار کرد: آزمایش موشکی ایران به هیچ وجه، مشمول این بندها نمی‌شود و بر همین اساس، گرفتن قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت در شرایط فعلی، سخت است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اعتقاد به این‌که آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال صدور بیانیه‌ای علیه ایران با هدف کاهش فشار سیاسی موجود بر خودشان هستند، افزود: علاوه بر این‌که صدور قطعنامه تحریمی جدید علیه ایران در شورای امنیت کار بسیار دشواری است، اقدامی خلاف برجام نیز به شمار می‌آید و در صورت چنین اقدامی، جمهوری اسلامی ایران از امکان واکنش متقابل برخوردار است.

پوردستان: دست از برگزاری رزمایش برنمی‌داریم

با وجود تلاش آمریکا برای فشار بر ایران به‌منظور توقف پیشرفت‌های دفاعی، امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این‌که ایران از همه ظرفیت‌های دفاعی که در دنیا وجود دارد، استفاده خواهد کرد، گفت:‌ در‌ آینده رزمایش‌هایی با قدرت و استحکام بالاتر در تمام حوزه‌ها خواهیم داشت. وی در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درخصوص رزمایش موشکی ایران، اظهار کرد: ما به عنوان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، وظیفه داریم توان دفاعی خود را بالا ببریم و بر این اساس با هیچ کشوری تعارف نداریم و غیر از خطوط قرمز ترسیم شده از سوی فرمانده معظم کل قوا، توانمندی دفاعی خود را بالا می‌بریم. وی برگزاری رزمایش موشکی و به دنبال آن نقض برجام توسط ایران را رد کرد و گفت: این مطلبی نیست که با حرف آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی از آن دست برداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها